רות - איך חזרו נעמי וכלותיה ביום טוב | חמש מגילות רות - איך חזרו נעמי וכלותיה ביום טוב | חמש מגילות
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותלכנה בדרך לשוב אל ארץ יהודה (א ז)

במדרש רבה
פרשה ב' סי' י"ב, אמר ר' יהודה א"ר יוחנן עברו על שורת הדין והלכו ביו"ט. וקשה, איך היה מותר להם לעבור על דיני תחומין וללכת ביום טוב.

ובביאור הרד"ל כתב שעשו כן מפני מצות החזרה לארץ ישראל, וצריך ביאור הרי אין זה דוחה איסור תחומין. ובספר קרבן מנחה למהר"י חגיז זצ"ל (בעל שו"ת הלכות קטנות) אות י"א, כתב שהיו מוכרחות ללכת ביום טוב, מפני שבשאר הימים היו עליהן שומרים שלא תלכנה, ומצד איסור יום טוב שינו את מהלכן כמוציא לאחר ידו, והיו מהלכות יושבות ומגררות רגליהן וגופן, עכ"ד.

ויש לעיין בזה, דתחומין אינה מלאכה אלא איסור נפרד, ומה"ט לא הותר איסור תחומין ביו"ט לצורך אוכל נפש, וא"כ ליכא בזה דין של כלאחר יד, שיסודו הוא מדין מלאכת מחשבת, וצ"ע.

ונראה ליישב דהנה קי"ל דאיסור תחומין הוא מדרבנן, וכתב הרמב"ן בהשגות לספר המצוות להרמב"ם שורש א', דתחומין הוא תקנת שלמה המלך בכלל "עירובין", ונתקשה הרמב"ן שם דא"כ איך אמרינן ביבמות מז: שאמרה נעמי לרות "אסיר לן תחום שבת", הרי עדיין לא נצטוו על כך, שהרי דוד המלך ושלמה בנו היו מצאצאי רות, וכתב שם שנעמי ידעה זאת ברוח הקודש שתחומין עתידים להיות אסורים מדרבנן.

ולפי"ז צ"ל דמה שאמרו חז"ל שעברו על שורת הדין והלכו ביו"ט, אין הכוונה שעשו איסור ממש, שהרי עדיין לא נצטוו על התחומין, אלא די"ל דכמו שאברהם אבינו קיים את כל התורה עד שלא ניתנה ואפילו איסורים דרבנן כגון עירוב תחומין, כך גם הם קיימו זאת מדין קיום התורה עד שלא ניתנה. ומיושבת הקושיא הנ"ל, משום שבשעת הצורך מפני מצוה גמורה של ישוב ארץ ישראל יכולים לדחות את קיום דיני תחומין קודם שניתנו, כיון שאינם בתורת חיוב אלא בתורת רשות, וק"ל.​
 
ונראה ליישב דהנה קי"ל דאיסור תחומין הוא מדרבנן, וכתב הרמב"ן בהשגות לספר המצוות להרמב"ם שורש א', דתחומין הוא תקנת שלמה המלך בכלל "עירובין", ונתקשה הרמב"ן שם דא"כ איך אמרינן ביבמות מז: שאמרה נעמי לרות "אסיר לן תחום שבת", הרי עדיין לא נצטוו על כך, שהרי דוד המלך ושלמה בנו היו מצאצאי רות, וכתב שם שנעמי ידעה זאת ברוח הקודש שתחומין עתידים להיות אסורים מדרבנן.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ולפי"ז משמע דכמו דקי"ל שגר שלא קיבל עליו אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים אינו גר (בכורות ל:), כך אפילו אם קיבל על עצמו כל הדינים דרבנן הנוהגים עתה אבל לא קיבל על עצמו לקיים דינים דרבנן שעתידים חכמים לגזור, אינו גר, משום שכבר עתה הוא מחוייב לקיים את כל מה שחז"ל יגזרו מדין לא תסור או מאיזה טעם שיהיה, ועליו לקבל על עצמו לעשות ככל אשר יורוהו, דאל"כ למה אמרה זאת נעמי לרות בתורת הודעת מצוות קלות וחמורות, דמשמע דצריכה לקבל על עצמה גם זאת.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון