בחוקותי - אם בחוקתי תלכו | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - אם בחוקתי תלכו | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,265
תודות
7,150
נקודות
572
רש"י הביא מתורת כהנים "שתהיו עמלים בתורה".

ובאור החיים הק' יש מ"ב פירושים בלשון הליכה [חלקם שהפסוק לא הולך על לימוד התורה],
ואחד מהם, "ובלכתך בדרך".

ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
ומבאר רבינו יונה, שלא הייתה התורה חשובה בעיניהם לברך עליה, ולא הלכו בה "בכוונתה ולשמה", עכ"ד;
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
ולפי"ז גם כאן הכוונה אם בחוקי תלכו תעמלו בתורה בכוונתה ולשמה.

ואולי הלשון "הלכה", שבד"כ בגמ' לאו דווקא על פסק, הוא נובע משורש זה של הליכה.
 
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
זה הפסוק המלא׃
וַיֹּאמֶר ה' עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם וְלֹא שָׁמְעוּ בְקוֹלִי וְלֹא הָלְכוּ בָהּ

ולא כ''כ משמע שדרשו הדרשה הנ''ל בסוף הפסוק אלא מ'עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי'
 
זה הפסוק המלא׃
וַיֹּאמֶר ה' עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם וְלֹא שָׁמְעוּ בְקוֹלִי וְלֹא הָלְכוּ בָהּ

ולא כ''כ משמע שדרשו הדרשה הנ''ל בסוף הפסוק אלא מ'עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי'
אבל זה כתוב ברבינו יונה שמביא הר"ן.
וכנראה שזה מתפרש הכל על אותו עניין.
 
ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
הציטוט של הפסוק אינו מדויק וצ"ל כמש"כ הרב @אוהב ספר.
וַיֹּאמֶר ה' עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם וְלֹא שָׁמְעוּ בְקוֹלִי וְלֹא הָלְכוּ בָהּ
 
ואולי אפשר להציע ע"פ דברי הר"ן (נדרים פא, א) עה"פ "על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי ולא הלכו בה", שהגמ' מבארת שלא בירכו בתורה תחילה,
ומבאר רבינו יונה, שלא הייתה התורה חשובה בעיניהם לברך עליה, ולא הלכו בה "בכוונתה ולשמה", עכ"ד;
וחזינן שהליכה בתורה הכוונה היא עם הערכה וכוונתה ולשמה [כנראה: בדרך שהתורה צריכה להיעשות];
ולפי"ז גם כאן הכוונה אם בחוקי תלכו תעמלו בתורה בכוונתה ולשמה.
ובספר פני המקרא (להגר"א עמרם) שכתב בשם הגר"ר שמואלביץ זצ"ל (חוברת קול התורה, פג) על פי דברי האגלי טל בהקדמה שעיקר מצוות תלמוד תורה הוא להיות מתענג בלימודו,​
והלבוש כתב ש"על עזבם את תורתי... ולא הלכו בה" - הכוונה שהלכו מלשון טיול ושעשועים, כמו והתהלכתי בתוככם, שרש"י פירש אטייל עמכם בגן עדן;

ולפי זה ביאר שבחוקותי תלכו תלמדו בעמל בעיון ובתענוג.
 
[]ובספר פני המקרא (להגר"א עמרם) שכתב בשם הגר"ר שמואלביץ זצ"ל (חוברת קול התורה, פג) על פי דברי האגלי טל בהקדמה שעיקר מצוות תלמוד תורה הוא להיות מתענג בלימודו,[/]והלבוש כתב ש"על עזבם את תורתי... ולא הלכו בה" - הכוונה שהלכו מלשון טיול ושעשועים, כמו והתהלכתי בתוככם, שרש"י פירש אטייל עמכם בגן עדן;

ולפי זה ביאר שבחוקותי תלכו תלמדו בעמל בעיון ובתענוג.
טורי זהב אורח חיים סימן מז סעיף קטן א:
וז"ש על עזבם את תורתי ולא שמעו בקולי ועל השנית דהיינו סילוק התורה לפי שלא הלכו בה שהתורה אינה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה דהיינו שעוסק בפלפול ומשא ומתן של תורה כמ"ש על בחקותי תלכו ע"מ שתהיו עמלים בתורה משא"כ באותם שלומדים ד"ת מתוך עונג ואינם יגעים בה אין התורה מתקיימת אצלם ע"כ אמר ולא הלכו בה ר"ל שלא עסקו בהלכות התורה דרך משא ומתן של פלפול המתייחס להליכה כמ"ש.
 
טורי זהב אורח חיים סימן מז סעיף קטן א:
וז"ש על עזבם את תורתי ולא שמעו בקולי ועל השנית דהיינו סילוק התורה לפי שלא הלכו בה שהתורה אינה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה דהיינו שעוסק בפלפול ומשא ומתן של תורה כמ"ש על בחקותי תלכו ע"מ שתהיו עמלים בתורה משא"כ באותם שלומדים ד"ת מתוך עונג ואינם יגעים בה אין התורה מתקיימת אצלם ע"כ אמר ולא הלכו בה ר"ל שלא עסקו בהלכות התורה דרך משא ומתן של פלפול המתייחס להליכה כמ"ש.
ה''ז כמעט להיפך מהפשט הנ''ל
 

הודעות מומלצות

מבואר בחז"ל (סוכה דנ"ב) שלאחר שחיטת היצה"ר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון