קידושין - כיצד קידש יצחק את רבקה? | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - כיצד קידש יצחק את רבקה? | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
כיצד קידש יצחק אבינו ע"ה את רבקה?, והא איתא קידושין מ"א: אסור לאדם לקדש את בתו עד שתגדל ותאמר בפלוני אני רוצה,
ורבקה אמנו בת ג' שנים היתה?
ביבמות סא: מבואר שהייתה נערה בוגרת ולא קטנה (אמנם ברמב"ן שם הביא מי שדחק). ועיין בתוס' שם (ד"ה וכן הוא) מש"כ בשם ר' שמואל חסיד משפיר"א שהייתה בת י"ד. וקצ"ב מדוע לא הוכיח כן ממה דקידשה והוכיח מענין אחר. ובהכרח לחלק כמש"כ קודמי, וזה גם לסדר עולם שנקט שהייתה בת ג'. ובתוספ' הרא"ש שם כתב שה"ר שמואל חסיד הגי' בסדר עולם שהיתה בת י"ד ולפי זה א"ש. ואגב ראיתי במהרש"א שם הביא בשם הרא"ם שהייתה בת י"ד וחצי. ויש שיטות שהייתה ג' שנים וג' ימים (מסכת סופרים פ' כ"א). נמצאת למד שיש כמה דעות א. ג' שנים ויום אחד ב. ג' שנים ושלוש ימים ג. י"ד ד. י"ד וחצי.
 
כיצד קידש יצחק אבינו ע"ה את רבקה?, והא איתא קידושין מ"א: אסור לאדם לקדש את בתו עד שתגדל ותאמר בפלוני אני רוצה,
היתה בת דעת, כמבואר בפסוקים ובחז''ל,
ושמא כה''ג אין בעיה
כתב הבית שמואל (אה"ע לז ס"ק יא) "והא דאית' בסנהדרין והבאתי בסי' א', קודם פרקן מצוה להשיאן כתב ב"ח ופרישה היינו קטנה שיש לה דעת לומר בפלוני אני רוצה ומ"ש כאן עד שתגדיל ותאמר היינו אורח' דמלת' בסתמ' בקטנות לא שכיח שתאמר פלוני אני רוצה"

וכאן "הרי אמרה בפירוש בפלוני אני רוצה".
 
הגרי"ז אמר שאבות קיימו כל התורה היינו החיובים, אבל חלות לא יכלו להחיל, וא"כ יצחק אכן לא קידש את רבקה (אמנם ידוע מהמהרש"א ב"ב שהקשה איך קידש ע"י שליח, ודלא כהגרי"ז).
 
הגרי"ז אמר שאבות קיימו כל התורה היינו החיובים, אבל חלות לא יכלו להחיל, וא"כ יצחק אכן לא קידש את רבקה (אמנם ידוע מהמהרש"א ב"ב שהקשה איך קידש ע"י שליח, ודלא כהגרי"ז).
האיסור הוא דוקא בהחלת קידושין?
 
בראשית
וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ: וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ
 
בראשית
וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ: וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ
ראה לעיל
וכאן "הרי אמרה בפירוש בפלוני אני רוצה".
הקושיא שלו היתה שבכזה גיל מסתבר שאין אומרים שעוזר בפלוני אני רוצה,
וע"ז כתבתי שרבקה כבר היה לה דעת, וכמובן יחד עם זה שאמרה בפלוני אני רוצה
 
קידושי בן נח שהוא בייחוד בעלמא כמדומה דצריך דעתו לשלחה
לא כן כתב רבינו משה בהל' מלכים, אלא "ומאימתי תהיה אשת חבירו כגרושה שלנו משיוציאנה מביתו וישלחנה לעצמה או משתצא היא מתחת רשותו ותלך לה שאין להם גירושין בכתב ואין הדבר תלוי בו לבד אלא כל זמן שירצה הוא או היא לפרוש זה מזה פורשין".
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון