טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים
נוסף ללוח שנה: 06-15-25, 06-16-25, 06-17-25, 06-18-25, 06-19-25

מי שמסתמך על זה, כשיגיע לשמים החזון איש הראשון שידון אותו ברותחין. אין סומכים על הנס!
אתה בטוח?
אני לא קובע בנחרצות דברים שאני לא יודע מידיעה אישית.
בכל מקרה, כיום יש כמה סוגי התרעות, ויש די והותר זמן להגיע למרחב מוגן, ועל כן לא נראה לי שיש להימנע מתפילה בציבור.
 
מי שמסתמך על זה, כשיגיע לשמים החזון איש הראשון שידון אותו ברותחין. אין סומכים על הנס!
כמדומני שהגר"ח אחז שזה לא נקרא לסמוך על נס
והיו שפלפלו אם אדם נמצא מחוץ לב"ב אם מותר לו לחלל שבת להגיע לב"ב
אני לא זוכר מה היה תשובת הגרח"ק המדויקת אבל אני זוכר שזה היה חידוש מופלג
היה בעלון מים זכים מתישהו
 
מי שמסתמך על זה, כשיגיע לשמים החזון איש הראשון שידון אותו ברותחין. אין סומכים על הנס!
מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל כתב מכתב מיוחד בשנת תשע"ג בעת מבצע 'עמוד ענן'. וכך הוא לשון המכתב:

"בעזה"י ד' כסלו תשע"ג.

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק" ברכות ט' ע"ב, ורבי שמעון סבירא ליה בספרי עקב סי' ל"ח אין זה קידוש ה' שדברי צדיקים קיימין בחייהן ובטלין לאחר מיתתן, ולא יתכן כן.

ואם כן כשהחזון איש זצ"ל אמר שבבני ברק לא יהיה פצצות כמו שהעיד הגה"צ רא"צ טורצ'ין זצ"ל, בודאי יתקיים גם היום, ואין לפחד כלל!"


עד כאן לשון מכתבו.
וכן הובא בגליון בדרכי אמונה שאמר מרן זצוק"ל שההבטחה חלה אף היום, וגם על רסיסים, ויש לומר תהילים, וכן שההבטחה חלה על כל מקומות התורה!
 
וכך אכן היה מעשה רב: מובא על מרן הגרמ"י ליפקוביץ זצוק"ל שסיפר על ימי המלחמה בתש"ח שהיה החזו"א מורה לסובביו שירדו למקלט אבל הוא עצמו לא ירד, והיה בטוח ושליו, והלך בחדרו הלוך ושוב, בלי שום פחד! והורה החזו"א שאם בשעת השיעור נשמעת אעזקה או הפצצה לבל יפסיקו את שיעורו שבבני ברק לא יפציצו!

וביותר מובא בספר מעשה איש (ח' א עמ' קעג) שבשנת תש"ח כשהיו הפצצות באר"י ולפני התפילה נשמעה אזעקה ורצו לברוח לפרדס אמר להם החזון איש: "תשארו כאן לידי", ואח"כ נשמעו מטוסים חגים מעל שמי העיר, ושמעו את החזו"א אומר: "אני גוזר שלא להפצציץ את בני ברק!"

וכפי האמור, הבטחתו חיה וקיימת אף בימינו אנו, ובוודי שלענין מעשה יש לכל אחד לעשות כפי שמורים גדולי התורה שליט"א.
 
בתשובת כתי"ק של מרן רבי חיים קנייבסקי, אחת השאלות המעניינות ביותר עוסקת בדבר ההבטחה הפלאית של החזון איש, שבבני ברק לא יפלו טילים ה"י. הכותב שואל את גדול הדור: "בגמ' בברכות דף ד' ע"א איתא "ויירא יעקב ויצר", דחשש שמא יגרום החטא. מבואר שעל הבטחה של הקב"ה חשש שמא יגרום החטאת, ומדוע על הבטחת החזו"א שלא יפלו טילים בבני ברק ליכא למיחש שמא יגרום החטא?"
ועל כך משיב הגר"ח בעצם כתי"ק: "אין חטאים בבני ברק"!
 
באחת השבתות כבה הגנרטור בבתי הכנסת ברמת אלחנן, בשל תקלה. היה זה בדיוק ב'שבת חזון איש', שבה נוהגים בבתי הכנסת בבני ברק להעלות את זכרו ופעלו של מרן זצ"ל. בדרשה שנאמרה בחושך, הובעה ההרגשה שאין לך דבר מתאים יותר לשבת זו מאשר הישיבה בחושך, שכן היה זה החזון איש שאסר את השימוש בחשמל בשבת, כל עוד הוא מופעל על ידי יהודים.

הגר"ח קנייבסקי אמר, שאחת הסיבות להבטחתו של מרן החזון איש זצ"ל שלא תיפולנה פצצות בבני ברק, היא משום שבעיר זו לא משתמשים בחשמל בשבת, ויש בכך משום קדוש שם שמים גדול, כשמוכיחים קבל עולם שלא רוצים ליהנות מעבודה בשבת של יהודים.

(הגדה של פסח – חשוקי חמד)
 
באחת השבתות כבה הגנרטור בבתי הכנסת ברמת אלחנן, בשל תקלה. היה זה בדיוק ב'שבת חזון איש', שבה נוהגים בבתי הכנסת בבני ברק להעלות את זכרו ופעלו של מרן זצ"ל. בדרשה שנאמרה בחושך, הובעה ההרגשה שאין לך דבר מתאים יותר לשבת זו מאשר הישיבה בחושך, שכן היה זה החזון איש שאסר את השימוש בחשמל בשבת, כל עוד הוא מופעל על ידי יהודים.

הגר"ח קנייבסקי אמר, שאחת הסיבות להבטחתו של מרן החזון איש זצ"ל שלא תיפולנה פצצות בבני ברק, היא משום שבעיר זו לא משתמשים בחשמל בשבת, ויש בכך משום קדוש שם שמים גדול, כשמוכיחים קבל עולם שלא רוצים ליהנות מעבודה בשבת של יהודים.

(הגדה של פסח – חשוקי חמד)
וקצת צ"ב על בעל חשוקי חמד הגאון ר' יצחק זילברשטיין שיצא אז בקריאה נחרצת לפנות את כל המקלטים מחפצים פרטיים אף שלא מדעת הבעלים, משום שחייבים מקלטים תקינים בבני ברק כמו בכל מקום אחר. ויש ללכת באזעקות למרחב מוגן כמו בכל מקום אחר וחלילה להקל בדבר.

ובהכרח סובר שאין לסמוך על הבטחה זו כסברא הלכתית אלא נאמרה רק כדי להרגיע את האנשים (וב"ה גם יתקיים שהרי צדיק גוזר והקב"ה מקיים) אבל אין סומכים על הנס וחובת ההשתדלות היא תמיד בהתאם להוראות אנשי מקצוע ולא על סמך סגולות.
 
מי שמסתמך על זה, כשיגיע לשמים החזון איש הראשון שידון אותו ברותחין. אין סומכים על הנס!
מזכיר לי סיפור שא' מהת"ח אמר "אני חזונאישניק'", וכשהתפלאו כולם אמר: החזו"א היה מקורי, גם אני מקורי...
הלשון מוזר קצת.
"החזו"א הראשון שידון אותו ברותחין"?
שמא תאמר לא אמר, או שאמר לאותו מן, ובוודאי שחייבים להישמר.
אך בנוסח כזה? שכר ועונש מסור להקב"ה.
 
וכן הובא בגליון בדרכי אמונה שאמר מרן זצוק"ל שההבטחה חלה אף היום, וגם על רסיסים, ויש לומר תהילים, וכן שההבטחה חלה על כל מקומות התורה!
מה לעשות שהדברים אינם עולים בקנה אחד עם המציאות שכולנו יודעים שנפלו גם נפלו רסיסים בבני ברק...
אז מה תגיד שהכוונה שלא יפגעו?... אז איפה הגבול בדיוק?
 
לי סיפר ר' מרדכי בונים זילברברג, ששאל את הגרח"ק מה לעשות בעת אזעקה, וענה לו: לרקוד. ושאל אותו, גם באמצע הרחוב? וענה לו, כן.
וכן עשה. (למי שמכירו, זה אופייני.)
ושאל את הרב שטיינמן, ואמר לו לא לסמוך על הנס, אלא להיכנס למרחב מוגן.
נ.ב. זה כמובן לא פסקי הלכה, אלא השקפה.
 

הודעות מומלצות

רבי שמואל עמאר (ה'תק"ץ - י"ח באלול...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון