שלח - חשבון נפלא על הדקדוק בעונש על חטא המרגלים | במדבר שלח - חשבון נפלא על הדקדוק בעונש על חטא המרגלים | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,541
תודות
5,631
נקודות
517
"כלם אנשים" - כל אנשים שבמקרא ל' חשיבות ואותה שעה כשרים היו. רש"י.

בשם רבי יצחק חריף מובא כך:

המרגלים היו בארץ ישראל ארבעים יום - שהם 960 שעות.

כנגד ארבעים הימים שהיו בארץ, נענשו להיות במדבר ארבעים שנה "במספר הימים אשר תרתם את הארץ יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם ארבעים שנה" (במדבר יד, לד).

ארבעים שנה הן 480 חודשים.

נמצא שכל חודש במדבר היה כנגד ב' שעות שהיו המרגלים בארץ ישראל - על כל שעה שהיו בארץ ישראל נענשו להיות חצי חודש במדבר.

מתוך ארבעים השנים שהיו ישראל במדבר לא כולן ממש היו כנגד חטא המרגלים "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע" (דברים א, ב( אחד עשר יום היה מהלך הדרך מחורב לארץ ישראל ודרך זו הרי היה עליהם לעבור בכל מקרה. אם כן יש להחסיר מארבעים השנים אחד עשר יום.

זאת ועוד, עם ישראל יצאו ממצרים בט"ו בניסן ונכנסו לארץ ישראל כעבור ארבעים שנה בי' בניסן, אם כן נחסרו עוד ארבעה ימים ממנין ארבעים השנים התמימות.

נמצא אפוא שמתוך ארבעים השנים, יש להחסיר חמישה עשר יום שלא באו כנגד חטא המרגלים.

וכאמור, חמישה עשר יום במדבר - מחצית החודש - היו כנגד שעה אחת שהיו המרגלים בארץ ישראל.

וזהו שאומר רש"י: "ואותה שעה כשרים היו" - שהשעה האחת שבה היו כשרים, מתוך סך 960 השעות שהיו בארץ ישראל - שעה זו יורדת להם ממכסת ארבעים השנים במדבר, ולכן היו ישראל במדבר ארבעים שנה חסר חמישה עשר יום. (שו"ת פני ארי)
 
כמדו' שהחשבון כאן אינו נכון, שהרי לכאו' הארבעים שנה נמנים מיום צאתם מארץ מצרים, כפי שאף עולה לכאו' מתוך החשבון הנ"ל

ולא יצאו בני ישראל מהר חורב עד השנה השניה, בעשרים לחודש השני, הרי שיותר משנה אינו מן המנין
מתוך ארבעים השנים שהיו ישראל במדבר לא כולן ממש היו כנגד חטא המרגלים "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע" (דברים א, ב( אחד עשר יום היה מהלך הדרך מחורב לארץ ישראל ודרך זו הרי היה עליהם לעבור בכל מקרה. אם כן יש להחסיר מארבעים השנים אחד עשר יום.
הלכו אותה בשלשה ימים, כפי שכתב רש"י על אתר

ואת המרגלים כותב רש"י ששלחות בכ"ט בסיון אותה שנה.
 
כמדו' שהחשבון כאן אינו נכון, שהרי לכאו' הארבעים שנה נמנים מיום צאתם מארץ מצרים, כפי שאף עולה לכאו' מתוך החשבון הנ"ל

ולא יצאו בני ישראל מהר חורב עד השנה השניה, בעשרים לחודש השני, הרי שיותר משנה אינו מן המנין
הרי זה סתם קושיא על הגזירה דארבעים שנה הלא לא היה ארבעים שנה עד הגזירה,
וע''כ צ''ל דמשום מה היה נמנה השנה שקודם לכן,
ומ''מ ט''ו יום עדיין צריך להוריד לפי חשבון הרב רבי יצחק חריף
הלכו אותה בשלשה ימים, כפי שכתב רש"י על אתר
שמא י'''ל שאחר חטא המרגלים כבל לא היו ראויים להעשות להם נס ולכן ממילא היו צריכים להיתקע כמה ימים במדבר גם ללא גזירת מ' שנה
 
שמא י'''ל שאחר חטא המרגלים כבל לא היו ראויים להעשות להם נס ולכן ממילא היו צריכים להיתקע כמה ימים במדבר גם ללא גזירת מ' שנה
רטרואקטיבית?
וע''כ צ''ל דמשום מה היה נמנה השנה שקודם לכן,
למרות שלא באו
ואם כך, למה לחשב את הילוך מחורב, והרי בתחילת הארבעים עדיין לא באו לחורב כלל
כמה זמן לוקח להגיע ממצרים לארץ ישראל?
אולי נחשב את זה

ומה עם מתן תורה, שכחנו?
ובנין המשכן וכו'?
 
הרי זה סתם קושיא על הגזירה דארבעים שנה הלא לא היה ארבעים שנה עד הגזירה,
וע''כ צ''ל דמשום מה היה נמנה השנה שקודם לכן,
מרחמי הבורא עלינו, להחשיב גם את הזמן שלא היה ראוי להחשיב, וממילא גם את הזמנים ההם
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

קראתי באיזה מקם שביום ט"ו בשבט משה רבינו התחיל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון