- הודעות
- 5,348
- תודות
- 7,796
- נקודות
- 787
"כלם אנשים" - כל אנשים שבמקרא ל' חשיבות ואותה שעה כשרים היו. רש"י.
בשם רבי יצחק חריף מובא כך:
המרגלים היו בארץ ישראל ארבעים יום - שהם 960 שעות.
כנגד ארבעים הימים שהיו בארץ, נענשו להיות במדבר ארבעים שנה "במספר הימים אשר תרתם את הארץ יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם ארבעים שנה" (במדבר יד, לד).
ארבעים שנה הן 480 חודשים.
נמצא שכל חודש במדבר היה כנגד ב' שעות שהיו המרגלים בארץ ישראל - על כל שעה שהיו בארץ ישראל נענשו להיות חצי חודש במדבר.
מתוך ארבעים השנים שהיו ישראל במדבר לא כולן ממש היו כנגד חטא המרגלים "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע" (דברים א, ב( אחד עשר יום היה מהלך הדרך מחורב לארץ ישראל ודרך זו הרי היה עליהם לעבור בכל מקרה. אם כן יש להחסיר מארבעים השנים אחד עשר יום.
זאת ועוד, עם ישראל יצאו ממצרים בט"ו בניסן ונכנסו לארץ ישראל כעבור ארבעים שנה בי' בניסן, אם כן נחסרו עוד ארבעה ימים ממנין ארבעים השנים התמימות.
נמצא אפוא שמתוך ארבעים השנים, יש להחסיר חמישה עשר יום שלא באו כנגד חטא המרגלים.
וכאמור, חמישה עשר יום במדבר - מחצית החודש - היו כנגד שעה אחת שהיו המרגלים בארץ ישראל.
וזהו שאומר רש"י: "ואותה שעה כשרים היו" - שהשעה האחת שבה היו כשרים, מתוך סך 960 השעות שהיו בארץ ישראל - שעה זו יורדת להם ממכסת ארבעים השנים במדבר, ולכן היו ישראל במדבר ארבעים שנה חסר חמישה עשר יום. (שו"ת פני ארי)
בשם רבי יצחק חריף מובא כך:
המרגלים היו בארץ ישראל ארבעים יום - שהם 960 שעות.
כנגד ארבעים הימים שהיו בארץ, נענשו להיות במדבר ארבעים שנה "במספר הימים אשר תרתם את הארץ יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם ארבעים שנה" (במדבר יד, לד).
ארבעים שנה הן 480 חודשים.
נמצא שכל חודש במדבר היה כנגד ב' שעות שהיו המרגלים בארץ ישראל - על כל שעה שהיו בארץ ישראל נענשו להיות חצי חודש במדבר.
מתוך ארבעים השנים שהיו ישראל במדבר לא כולן ממש היו כנגד חטא המרגלים "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע" (דברים א, ב( אחד עשר יום היה מהלך הדרך מחורב לארץ ישראל ודרך זו הרי היה עליהם לעבור בכל מקרה. אם כן יש להחסיר מארבעים השנים אחד עשר יום.
זאת ועוד, עם ישראל יצאו ממצרים בט"ו בניסן ונכנסו לארץ ישראל כעבור ארבעים שנה בי' בניסן, אם כן נחסרו עוד ארבעה ימים ממנין ארבעים השנים התמימות.
נמצא אפוא שמתוך ארבעים השנים, יש להחסיר חמישה עשר יום שלא באו כנגד חטא המרגלים.
וכאמור, חמישה עשר יום במדבר - מחצית החודש - היו כנגד שעה אחת שהיו המרגלים בארץ ישראל.
וזהו שאומר רש"י: "ואותה שעה כשרים היו" - שהשעה האחת שבה היו כשרים, מתוך סך 960 השעות שהיו בארץ ישראל - שעה זו יורדת להם ממכסת ארבעים השנים במדבר, ולכן היו ישראל במדבר ארבעים שנה חסר חמישה עשר יום. (שו"ת פני ארי)
