טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
נוסף ללוח שנה: 06-15-25, 06-16-25, 06-17-25, 06-18-25, 06-19-25

בהספד שנשא רה"י הגאון רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א על מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל הוא סיים במשפט מבהיל.

"באמת אין לי כבר כח, וגם אני יכול רק כמו המרחשת לבכות ולבכות, ואני רק אחרי הבכיה אני רוצה להגיד לכם זה ההספד. ההספד הוא הספדן של צדיקים מעכבין את הפורענות, כשר' חיים הי' היינו בטוחים שלא יהיו פצצות, הוא לא פחד וגם החזון איש לא פחד, בבני ברק לא יהי' פצצות".

"אבל מה יהי' כעת?" שאל ראש הישיבה. "צריכים רחמים, צריכים רחמים ועלינו להתפלל שהקב"ה יעזור, שהספדן של צדיקים יהיו מעכבין את הפורענויות, נספיד כולנו, נבכה ונספיד בייחד, ונזכור שהי' לנו אדם קדוש שהעולם עמד עליו, מה יהי' כעת, צריכים להתחזק, במה להתחזק ללמוד עוד יותר ועוד יותר ולא להפסיק"
עד כאן.

שימו לב שהגרב"ד מדגיש, שר' חיים כמו החזו"א לא פחדו! כלומר, ככל ויש אדם גדול, שמאמין בזה ולוקח אחריות, הסביבה שלו בטוחה. לאחר לכתו של מרן הגר"ח שכבר אין מי שדבק בהבטחת החזו"א שאין לחשוש (וכפי הידוע רוב גדו"י לא נקטו כך למעשה) ממילא תוקף ההבטחה של מרן החזו"א אינה עומדת בפ"ע וכאמור.
 
בהספד שנשא רה"י הגאון רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א על מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל הוא סיים במשפט מבהיל.

"באמת אין לי כבר כח, וגם אני יכול רק כמו המרחשת לבכות ולבכות, ואני רק אחרי הבכיה אני רוצה להגיד לכם זה ההספד. ההספד הוא הספדן של צדיקים מעכבין את הפורענות, כשר' חיים הי' היינו בטוחים שלא יהיו פצצות, הוא לא פחד וגם החזון איש לא פחד, בבני ברק לא יהי' פצצות".

"אבל מה יהי' כעת?" שאל ראש הישיבה. "צריכים רחמים, צריכים רחמים ועלינו להתפלל שהקב"ה יעזור, שהספדן של צדיקים יהיו מעכבין את הפורענויות, נספיד כולנו, נבכה ונספיד בייחד, ונזכור שהי' לנו אדם קדוש שהעולם עמד עליו, מה יהי' כעת, צריכים להתחזק, במה להתחזק ללמוד עוד יותר ועוד יותר ולא להפסיק"
עד כאן.

שימו לב שהגרב"ד מדגיש, שר' חיים כמו החזו"א לא פחדו! כלומר, ככל ויש אדם גדול, שמאמין בזה ולוקח אחריות, הסביבה שלו בטוחה. לאחר לכתו של מרן הגר"ח שכבר אין מי שדבק בהבטחת החזו"א שאין לחשוש (וכפי הידוע רוב גדו"י לא נקטו כך למעשה) ממילא תוקף ההבטחה של מרן החזו"א אינה עומדת בפ"ע וכאמור.
וקצ"ב
וי"ל בשופי.
 
נראה לי שהכל ע"פ הרגשת האדם, הן במאמר :תורה מגנא ומצלא, והן באמונת צדיקים,
כלומר, עד כמה שהוא מאמין ובטוח בצדקת הדברים הללו - והוא פועל על פיהם, אין לו כלל מה לפחד,
אי אפשר לחקות אנשים בענין הזה, זה נתון לליבו של האדם,
אי אפשר לקבוע מסמרות ע"פ זה!
(כמובן שהחזו"א והגרח"ק היה להם גם כח פסק בכוח תורתם, אבל גם בלא זה ניתן לומר את הנ"ל)
 
ממש מדהים לעמוד לראות כיצד אותם המחמירים באתרוגים מהודרים, ובלולבים והדסים מהמהדרין מהמהדרין, מלולבי הלולבים וכו' וכו', הם אלו שפתאם המקילים והמתירים הגדולים ביותר במצווה דאורייתא "ונשמרתם מאד לנפשתכם".

גם אם אנשים אינם מפחדים ואינם רואים צורך לרדת למרחב המוגן, זכרו כי מלבד הדוגמא הרעה המסופקת לילדכם, אתם נוטלים לעצמכם עטרה להכריע לעמ"י כולו [אולי עמ"י יזדקק לכם ביום מן הימים].
 
הם אלו שפתאם המקילים והמתירים הגדולים ביותר במצווה דאורייתא "ונשמרתם מאד לנפשתכם".
הם אלו המחמירים באמונת צדיקים!
תזכור שזה לא נעשה על דעת עצמם!!! גדולי ישראל אמרו כן!
(מתנצל על החריפות)
 
כן, אנחנו עוסקים כאן בגדולי עולם שהורו ואיפשרו, מי שיכול להחמיר במקום אחד עד הקצה, יכול להקל במקום אחר עד הקצה,
(ואכן יש הרבה מה לדון מה הגדר של "ונשמרתם") אבל עיני העדה יורונו הדרך, ואיני רוצה להיכנס כאן באלו המקילים באתרוגים וכולי,
וכשזה מגיע ללחצים וחרדות, מתכסים באיצטלא של "ונשמרתם" לא התורה מנחה אותם, כמו שהפחד, ואי האמונה.
 
כן, אנחנו עוסקים כאן בגדולי עולם שהורו ואיפשרו, מי שיכול להחמיר במקום אחד עד הקצה, יכול להקל במקום אחר עד הקצה,
(ואכן יש הרבה מה לדון מה הגדר של "ונשמרתם") אבל עיני העדה יורונו הדרך, ואיני רוצה להיכנס כאן באלו המקילים באתרוגים וכולי,
וכשזה מגיע ללחצים וחרדות, מתכסים באיצטלא של "ונשמרתם" לא התורה מנחה אותם, כמו שהפחד, ואי האמונה.
ותרשה לי להעלות את הצד השני על המשקל של הדברים שאתה אומר
שמשום מה האנשים שאני מכיר שאינם נכנסים למרחב מוגן וכו׳ ונתלים באילנא רברבא הנ״ל זה לא מחמת אמונתם אלא מחמת עצלותם הרבה ונוח להם להתלות באילן גדול...
 
ותרשה לי להעלות את הצד השני על המשקל של הדברים שאתה אומר
שמשום מה האנשים שאני מכיר שאינם נכנסים למרחב מוגן וכו׳ ונתלים באילנא רברבא הנ״ל זה לא מחמת אמונתם אלא מחמת עצלותם הרבה ונוח להם להתלות באילן גדול...
תחליף משקפיים.... הלך אחר הרוב, ותבדוק מה הם עושים כשנמצאים בעיר אחרת.
 
תחליף משקפיים.... הלך אחר הרוב, ותבדוק מה הם עושים כשנמצאים בעיר אחרת.
טוב לא נכנס למי המשקפיים צלולות יותר...
ציינתי עובדה קיימת זה לא ויכוח, אני מאמין שיש כאלה ויש כאלה, לא יודע מה הרוב, ציינתי שהאנשים שאני מכיר זה מעצלות גרידא
 
מרן הגר"ד לנדו נשא שיחת חיזוק על רקע המצב הביטחוני: קרא להתחזק בלימוד תורה, תפילה ואמונה, להישמע להנחיות בטיחות, ולהימנע מסקרנות מסוכנת. "לימוד התורה מגן ומציל – זו חובתנו וזכותנו".

הרב הדגיש את חובת ההשתדלות: "יש חובת השתדלות, ויש דיני פיקוח נפש. חובה להקפיד מאד על ההנחיות – ואסור להקל בזה. זה חיוב דאורייתא של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. ואומרים בשם מרן הרב מבריסק זצ"ל שעל ידי קיום חיוב 'ונשמרתם', הקדוש ברוך הוא מביא את ההצלה."

בדבריו הוסיף אזהרה ברורה: "יש איסור גמור לצאת ולהביט על מראות מעניינים שקשורים למלחמה. זה נחשב כמו שמכניס עצמו למקום סכנה, שמבואר בגמרא בברכות שמזכירים לו עוונותיו. ומלבד זה – מה זה? מחזה שעשוע?! בן ישיבה צריך ללמוד ולהתפלל שלא יקרה אסון! איך יוצאים בזמן כזה רק בשביל סקרנות בלתי אחראית, בלתי מתחשבת ומסוכנת?! זה לא צורה של בן ישיבה."
 
עוד בענין דברי החזון איש שלא יפלו פצצות על בני ברק:
 

קבצים מצורפים

אני רוצה להוסיף זווית קצת שונה על התמונה, ואני לא בא לקבוע בזה מסמרות אלא להביא ראייה מסוג אחר
אני לומד בכולל גדול ליטאי ויש קצת חסידים, יש שייכים יותר לקהילת חזון איש ויש סגנון יותר פתוח, יש סגנון פוניבז' ויש סגנון חברון וכו'
והיום חשבתי וראיתי שמתבוננים מה עומד מאחורי הקלעים והחלטות ההתנהגות של הציבור זה נראה אחרת וכדלהלן,
א' שהרבה מהסומכים על הבטחת הגרח"ק חלקם לא ממסדיים וקשה להם לקיים מה שפיקוד העורף אמר, נו אז אמר,
ב' יש לו הרבה ילדים ואין לו כח להתמודד עם הלחץ והפחד ואין לו ממ"ד אז הוא מפיל על הבטחת רבי חיים, ג' חסיד שכל דבר שמגיע מהמדינה הוא נגד חיסונים ועוד הרבה דברים ולכן אם המדינה אומרת שצריך להזהר הוא יודע יותר טוב מהם סטטיסטיקות בלי ללמוד ליבה, ד' תלמידים ההולכים לאורו של הגרח"ק מתמידים שלא מדברים הרבה והולכים למרחב מוגן ובאמצע הסדר זה תלוי פעם לא, עכשיו כן,
ועוד הרבה שאומרים אם היה לי ממ"ד הייתי נכנס אין לי כח לרדת למקלט ווורבי חיים אמר שלא יפול בבני ברק
אני לא מדבר על מתנגדי החיסון ועוד אנשים נגד הממסד
סוף דבר ראיתי שהרבה מזה [לא הכל, שוב זווית ראיה מסוימת] זה לא יראת שמים או אמונת חכמים זה הרבה אופי
והרבה כאלה שהלכו כל דבר לפי הגרח"ק הולכים למרחב מוגן וכאלה שלא היה להם קשר מיוחד פתאום נזכרים לצטטו
זה ח"ו לא בא לפגוע או לעורר מדנים, רק קצת לעשות חושבים ובדק בית למה אני באמת מתנהג כמו שאני מתנהג
 
בספר ואלה יצחק מובא מעשה בימי ההפגזות, ירד הגרב"י לוין לבני ברק ושוחח בלימוד ובמילי דשמיא עם החזו"א עד ערבית.
בתום השיחה, יצא עם החזו"א מן הבית לראות אם יצאו ג' כוכבים בינוניים והגיע זמן התפילה. היתה זו תקופה קשהפצצות נפלו בת"א והדיהן נשמעו היטב ב"ב. לאחר תפילת ערבית בסיום קידוש לבנה, נשא החזון איש את עיניו למרום הביט בלבנה ואמר לעומדים לידו "בחודש זה לא יפלו פצצות בבני ברק".
 
חשבתי על זה למה לא יוצאים כל גדולי הדור ואומרים באופן חד משמעי שחייבים להכנס למרחב מוגן ואסור להסתמך על ההבטחה הזו
אולי זה יגרום לכמה אנשים כן להכנס
או שאני נאיבי...
 
חשבתי על זה למה לא יוצאים כל גדולי הדור ואומרים באופן חד משמעי שחייבים להכנס למרחב מוגן ואסור להסתמך על ההבטחה הזו
אולי זה יגרום לכמה אנשים כן להכנס
או שאני נאיבי...
אם מעל עשרה הרוגים אתמול לא גרם להיכנס, כנראה ששום דבר לא יעזור.
 
אם מעל עשרה הרוגים אתמול לא גרם להיכנס, כנראה ששום דבר לא יעזור.
עד עכשיו זה לא היה בבני ברק
עכשיו זה בבני ברק
הנפגעים במקרה הספציפי הזה זה כל התושבים שגרים שם באזור
כל הבתים ניזוקו חלונות נשברו וכו׳
רק הטראומה של הילדים מהפיצוץ זה משהו שיכולים לקחת אותו איתם הרבה שנים...
מישהו לוקח אחריות על כל זה?
 

הודעות מומלצות

הנה בגמ' יש מחלוקת משום מה תיקנו תפילות האם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון