טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
נוסף ללוח שנה: 06-15-25, 06-16-25, 06-17-25, 06-18-25, 06-19-25

ובנוגע למה שכתבת אני מנסה להבין לפי ההיסטוריה מתי בדיוק נפל טיל בבני ברק בזמן החזו״א
חוט שני.png

עכשיו אני רואה שהחזו"א אמר "שמע מיניה שזה לא בני ברק"
וברוך שכיוונתי...
ולא נותר אלא ללכת על קברו של הגרנ"ק או לעשות שאלת חלום...
 
חוט שני.png

עכשיו אני רואה שהחזו"א אמר "שמע מיניה שזה לא בני ברק"
וברוך שכיוונתי...
ולא נותר אלא ללכת על קברו של הגרנ"ק או לעשות שאלת חלום...
עוד לא הצלחתי להבין מתי בדיוק נפל טיל בפרדס כץ (בזמן החזו"א)
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הוראת גדולי הפוסקים שליט"א שבנ"ד במלחמה מאיראן בודאי שיש חובת השתדלות, להכנס למקומות מוגנים, אף בעיר התורה בני ברק. [וכן הורה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, ועוד, וכן השיב עתה מרן גאון ישראל הגאון רבי דב לנדו שליט"א, וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים, וכנתבאר בארוכה בשערי יוסף הלכות מלחמה]. ואף שמרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל בשם החזו"א שהבטיח שבבני ברק לא יפלו טילים, [ואף בקרית הרצוג, ופרדס כץ, כיון שהרוב שם שומרי שבת, וכמו שהורה הגר"י זילברשטיין שליט"א לאחר תחילת המלחמה בשמחת תורה, (קובץ דברי רבותינו (עמ' ל"ב)]. ואף שבבני ברק יש יותר שמירה יתירה, ולכן הקלו בזה במלחמה בעזה, שלא להכנס למקום מוגן בב"ב, אלא רק די שלא יהיה מתחת כיפת השמים, כיון שלא היה שכיח היזקא, והיה אחוזי ירוט גבוהים, אבל בנ"ד אף אם יש אחוזי ירוט גבוהים, מ"מ כיון שהסכנה יותר חזקה וקשה, שהרי טיל אחד יכול להמיט אסון על רחובות שלמים, הרי יש בזה חשש סכנה.

והעולה בזה כמה טעמים. א]. כיון שאין סומכין על הנס, (עי' שבת לב ע'א, תענית כ' ע"ב), וכ"ש בנ"ד ששכיח היזקא. (עי' קרבן נתנאלרא"ש ע"ז פ"ב יב). ב]. אף שקימ"ל במקום ששלוחי מצוה אינם ניזוקים, במקום דשכיח היזקא, (עי' פסחים דף ח' ע"א), ואף שת"ת אף בעידנא דלא אסיק ביה, מגנא, (עי' סוטה כא ע"א), וא"כ יש לדון שבאמצע לימוד תורה, אי"צ ללכת למקום מוגן, מ"מ לכתחילה אין לסמוך ע"כ, א' אף ת"ח אין צריכים לסמוך על הנס. (חזו"א חו"מ ב"ב סימן ה' סקי"ח). ב' כיון שי"א שדין זה נאמר רק אם לומד תורה לשמה, (אור החיים הקדוש ויקרא כו ד', העמק שאלה פיסקא ד'). ג]. מצוה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, [רשב"ץ (לא תעשה אות קיח), ואמנם לדעת הרמב"ם (פי"א מהל' רוצח ה"ד, פירוש המשניות שבועות פ"ד סי"ג) הוא חובה של השמר לך]. ד]. חובת השתדלות, ואף מי שבוטח בה', מ"מ במקוםספק פיקוח נפש, צריך להשתדל [וכמ"ש בחזו"א (או"ח סי' נ"ט סק"ד)], וכיון שעתה הוא סכנה, א"כ בודאי שאין מקום להקל בזה. [ואף בספק פיקוח נפש כתב בשו"ע (סי' שכ"ט ס"ג) שמחללים שבת]. וכמו שהורו גדולי הפוסקים, וכמו שהגרח"ק השיב בכמה פעמים, שיש להכנס למקום מוגן לממ"ד או למקלט, [וכן הובא שהורה החזו"א במלחמה בשנת תש"ח]. ה]. כיון שהחטא גורם, ובזמנינו שיש הרבה בני אדם שאינם שיש להם אינטרנט פרוץ רח"ל וחסר ההגנה, [וכן שהביאו בשם הגרח"ק], וכמו שהורה הגר"י זילברשטיין שליט"א שהבטחת החזו"א רק שבני ברק תהיה בקדושה ובטהרה. ו]. אף בב"ב אפשר שההבטחה עתה אינה קיימת, כיון שאף בזמנינו נופלים בבני ברק הרבה רסיסים, ולפי"ז לאומרים שהגרח"ק השיב שלא יהיה רסיסים, צ"ע, ויש שישבו שלא יהיה נזקים, אך קא חזינן דהיה נזקים. ומ"מ אף בספק ספיקא, של פיקוח נפש, דינו כפיקוח נפש, וכמו שהורה החזו"א בתשובות וכתבים. והדברים פשוטים וברורים.
 
הוראת גדולי הפוסקים שליט"א שבנ"ד במלחמה מאיראן בודאי שיש חובת השתדלות, להכנס למקומות מוגנים, אף בעיר התורה בני ברק. [וכן הורה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, ועוד, וכן השיב עתה מרן גאון ישראל הגאון רבי דב לנדו שליט"א, וכן הסכמת כל גדולי הפוסקים, וכנתבאר בארוכה בשערי יוסף הלכות מלחמה]. ואף שמרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל בשם החזו"א שהבטיח שבבני ברק לא יפלו טילים, [ואף בקרית הרצוג, ופרדס כץ, כיון שהרוב שם שומרי שבת, וכמו שהורה הגר"י זילברשטיין שליט"א לאחר תחילת המלחמה בשמחת תורה, (קובץ דברי רבותינו (עמ' ל"ב)]. ואף שבבני ברק יש יותר שמירה יתירה, ולכן הקלו בזה במלחמה בעזה, שלא להכנס למקום מוגן בב"ב, אלא רק די שלא יהיה מתחת כיפת השמים, כיון שלא היה שכיח היזקא, והיה אחוזי ירוט גבוהים, אבל בנ"ד אף אם יש אחוזי ירוט גבוהים, מ"מ כיון שהסכנה יותר חזקה וקשה, שהרי טיל אחד יכול להמיט אסון על רחובות שלמים, הרי יש בזה חשש סכנה.

והעולה בזה כמה טעמים. א]. כיון שאין סומכין על הנס, (עי' שבת לב ע'א, תענית כ' ע"ב), וכ"ש בנ"ד ששכיח היזקא. (עי' קרבן נתנאלרא"ש ע"ז פ"ב יב). ב]. אף שקימ"ל במקום ששלוחי מצוה אינם ניזוקים, במקום דשכיח היזקא, (עי' פסחים דף ח' ע"א), ואף שת"ת אף בעידנא דלא אסיק ביה, מגנא, (עי' סוטה כא ע"א), וא"כ יש לדון שבאמצע לימוד תורה, אי"צ ללכת למקום מוגן, מ"מ לכתחילה אין לסמוך ע"כ, א' אף ת"ח אין צריכים לסמוך על הנס. (חזו"א חו"מ ב"ב סימן ה' סקי"ח). ב' כיון שי"א שדין זה נאמר רק אם לומד תורה לשמה, (אור החיים הקדוש ויקרא כו ד', העמק שאלה פיסקא ד'). ג]. מצוה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, [רשב"ץ (לא תעשה אות קיח), ואמנם לדעת הרמב"ם (פי"א מהל' רוצח ה"ד, פירוש המשניות שבועות פ"ד סי"ג) הוא חובה של השמר לך]. ד]. חובת השתדלות, ואף מי שבוטח בה', מ"מ במקוםספק פיקוח נפש, צריך להשתדל [וכמ"ש בחזו"א (או"ח סי' נ"ט סק"ד)], וכיון שעתה הוא סכנה, א"כ בודאי שאין מקום להקל בזה. [ואף בספק פיקוח נפש כתב בשו"ע (סי' שכ"ט ס"ג) שמחללים שבת]. וכמו שהורו גדולי הפוסקים, וכמו שהגרח"ק השיב בכמה פעמים, שיש להכנס למקום מוגן לממ"ד או למקלט, [וכן הובא שהורה החזו"א במלחמה בשנת תש"ח]. ה]. כיון שהחטא גורם, ובזמנינו שיש הרבה בני אדם שאינם שיש להם אינטרנט פרוץ רח"ל וחסר ההגנה, [וכן שהביאו בשם הגרח"ק], וכמו שהורה הגר"י זילברשטיין שליט"א שהבטחת החזו"א רק שבני ברק תהיה בקדושה ובטהרה. ו]. אף בב"ב אפשר שההבטחה עתה אינה קיימת, כיון שאף בזמנינו נופלים בבני ברק הרבה רסיסים, ולפי"ז לאומרים שהגרח"ק השיב שלא יהיה רסיסים, צ"ע, ויש שישבו שלא יהיה נזקים, אך קא חזינן דהיה נזקים. ומ"מ אף בספק ספיקא, של פיקוח נפש, דינו כפיקוח נפש, וכמו שהורה החזו"א בתשובות וכתבים. והדברים פשוטים וברורים.
הדברים ממש לא מבוארים.
כל בני ברקי יודע שבמלחמת המפרץ פתח הגר"ח קנייבסקי את חלונות הבית להראות שאין מה לחשוש.
וכי טילי סקאד עם חשש לחומר כימי, מסוכנים פחות מהיום?
פשוט הוא שהגר"ח אחז שהבטחת החזו"א אינה בגדר נס, וניתן לסמוך עליה לכתחילה ללא שום פקפוק.
 
וכי טילי סקאד עם חשש לחומר כימי, מסוכנים פחות מהיום?
מטח של טילים שאני. במלחמת המפרץ שיגרו במשך שבועות סה"כ עשרות בודדות של טילים. כיום במטח אחד זה יכול להגיע למאות כמו שאירע לפני שנה.
 
מטח של טילים שאני. במלחמת המפרץ שיגרו במשך שבועות סה"כ עשרות בודדות של טילים. כיום במטח אחד זה יכול להגיע למאות כמו שאירע לפני שנה.
אתה באמת חושב שבשביל חומר כימי צריך מטח??
וכי ביחס לפיקו"נ יש הבדל בין מטח לטיל אחד שיכול לפגוע בכל מקום??
 
עכשיו אני רואה שהחזו"א אמר "שמע מיניה שזה לא בני ברק"
וברוך שכיוונתי...
ולא נותר אלא ללכת על קברו של הגרנ"ק או לעשות שאלת חלום...
אפשר שהגרנ"ק לא איירי (בעניין פרדס כץ) לעניין ההבטחה, לפי שיש לנו לומר שההבטחה ותפילת החזו"א חלה רק על מה שהיה אז "בני ברק", רק כוונתו שכיום זה כבר אותה עיר לעניינים אחרים דאיירי התם.

לעניין עיקר הדברים דעת הגרח"ק מאוד מחודשת לפי שלכאו' כוונת החזו"א הייתה על הסכנות שהיו אז שהתפלל עליהם ולא לתמיד,
יש הסבורים שרק בחיי הגרח"ק היה אפשר לסמוך וכדברי השיטה הידועים
ולרבינו נראה לפרש אמרתי כלומר השמעתי דבר זה לפני הקדוש ברוך הוא, והם דבר שנצטער בו וכו', והסכים הקדוש ברוך הוא לדבריי, שכן דרכו של הקדוש ברוך הוא שמסכים לסברת הצדיקים שבדור. וכשמת בנו בצמא, כבר מת ר' חנינא.


לעניין הרסיסים אפשר שלא מיקרי פצצות, ועוד יש לחלק בין כאשר הישראלים מפוצצים בכוונה את טיליהם מעל העיר (על מנת להציל) שעל זה לא קאי תפילת החזו"א
 
אפשר שהגרנ"ק לא איירי (בעניין פרדס כץ) לעניין ההבטחה, לפי שיש לנו לומר שההבטחה ותפילת החזו"א חלה רק על מה שהיה אז "בני ברק",
לעניין עיקר הדברים דעת הגרח"ק מאוד מחודשת לפי שלכאו' כוונת החזו"א הייתה על הסכנות שהיו אז שהתפלל עליהם ולא לתמיד,
החזו"א לא אמר שזה לא יקרה בגלל התפילה שלו, והוא גם לא התכוון שיש משהו בתחום "בני ברק" בזמן ההוא שגורם לה להינצל.
החזו"א אמר שזכות התורה של בני ברק עומדת לה להינצל מפצצות. ממילא זה לא משנה מה היה בזמנו אלא מה נקרא היום בני ברק מבחינה תורנית, וכנראה העובדה שיש שם עדיין חילונים וגויים, גורמת למקום להיגרע מהעיר.
וכמו כן ממילא זה לא כזה מחודש שזה נשאר לתמיד ולא צריך להגיע למסכים הקב"ה עם הצדיקים שבדור.
 
אם הבנתי נכון אז המקרה עם נפילת הפצצה בפרדס כץ - היא היא ההבטחה של החזון איש!

בזמן מבצע עמוד ענן פרסם מרן הגר"ח מכתב בעיתון יתד נאמן ובו כתב כך
מכתב-מרן-הגרחק-שליטא-470x501.jpg
 

נפילת הטיל בבני ברק: הרבנים נחשפו לפרטים מזעזעים - 'אין הבטחה'​


בעקבות אירוע נפילת הטיל בבני ברק והאסונות הקשים שנגרמו כתוצאה מהפרת ההנחיות, נציגי ארגון איחוד הצלה נפגשו הבוקר (שני) עם פוסקי ההלכה ורבני העיר בני ברק והציגו בפניהם מידע ועדויות מצולמות מהאירועים האחרונים.

בפגישות הובאו בפני הרבנים פרטים מזעזעים ותיעוד מהרגעים שקדמו לפגיעת הטיל ועד לחילוץ הנפגעים. בעקבות כך, יצאו גדולי הרבנים הגאב"ד הגאון רבי ישראל רוזנברג והראב"ד הגאון רבי יהודה סילמן במכתב חריף וברור, בו קובעים כי ישנה חובה גמורה להיכנס למקלט או לממ”ד עם הישמע אזעקה, ורק במקרה של היעדר אפשרות יש לצאת לחדר המדרגות.

במכתבם הבהירו הרבנים רבני העיר הגרש"צ רוזנבלט, הגר"מ בן שמעון והגרחי"א לנדא לצד ראשי בית הדין הגאב"ד הגר"ש רוזנברג והראב"ד הגר"י סילמן כי אין להסתמך על אמירות או שמועות בשם מרן ה'חזון איש' זיע”א, וכי הדברים שנפוצו כאילו ישנה 'הבטחה' בנושא, אינם מדויקים.

278982.jpg
278983.jpg
 
כנראה פספסתי משהו
מישהו חולק על כך שאנו במצב פיקוח נפש
ואין שום טעם לעסוק בהבטחה הזו מה הגדרים שלה, והיכן בדיוק גבולות בני ברק בזמן רבי עקיבא [שבכלל היתה אז במה שמכונה היום צומת מסובים] ועד היום?
מישהו חולק על כך שכניסה למרחב סגור מצמצמת את אפשרות ההפגעות? הן מהד, הן מרסיסי טיל או מיירט, והן מחפצים אחרים שעפים?
מישהו חולק על כך שככל שיש יותר בטון עם שתי שכבות ברזל - אפשרות הפגיעה מצומצמת?
מישהו חולק על כך שחובת שמירת הנפש כוללת את החובה הפשוטה לשמור עליה בלי פלפולים?
 
מישהו חולק על כך שחובת שמירת הנפש כוללת את החובה הפשוטה לשמור עליה בלי פלפולים?
הנידון הוא פשוט.
עד כמה אם בכלל להבטחה הזו יש משמעות בהלכה.
מרן הגר"ח אחז שיש לה משמעות עצומה, ולכן הורה שאין צורך להכנס למקלט או מרחב מוגן כלשהו.
גם בימי מלחמת המפרץ כשכולם הדביקו את החלונות בדבק הוא פתח אותם לרווחה,
ואמר מסכות לפורים...
 
אגב, שמעתי עכשיו מתושבים,
שבאבוחצירא והמכבים נוסעות מכוניות בשבת.
אולי יחכימו החברים המתגוררים ברחובות הסמוכים,
מה המצב שם.
לענ"ד זה ממש לא בני ברק וגם לא עיר חרדית.
 

הודעות מומלצות

בדרך צחות פירש הגה"ק רבי יוסף צבי דושינסקי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון