קרח - מהמחתה של אהרן לא נעשה ציפוי למזבח | במדבר קרח - מהמחתה של אהרן לא נעשה ציפוי למזבח | במדבר

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,920
תודות
4,905
נקודות
485
אֵת מַחְתּוֹת הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם

יש לדקדק שמכאן משמע שעל המחתה של אהרן - שאינה בכלל מחתות החטאים - לא היה הציווי לעשותו ציפוי למזבח, ואולי על המחתה הזאת של אהרן כתיב ויאמר משה אל אהרן קח את המחתה, היינו המחתה הידועה שהקטיר עליה קטורת יחד עם קרח ור"נ איש.

ובזה אתי שפיר מ"ש רש"י: לפי שהיו ישראל מליזין ומרננים אחר הקטורת לומר סם המות הוא וכו' על ידו נשרפו חמשים ומאתים איש (היינו ע"י הקטורת שהיתה במחתה של אהרן), אמר הקב"ה תראו שעוצר (הקטורת שבמחתה הזאת) מגפה הוא, והחטא הוא הממית.​
 
יש לדקדק שמכאן משמע שעל המחתה של אהרן - שאינה בכלל מחתות החטאים - לא היה הציווי לעשותו ציפוי למזבח, ואולי על המחתה הזאת של אהרן כתיב ויאמר משה אל אהרן קח את המחתה, היינו המחתה הידועה שהקטיר עליה קטורת יחד עם קרח ור"נ איש.
בפשטו ה"ט משום דהמחתה של אהרן היתה המחתה של המשכן שהיה רגיל להקריב בה כל יום, והיא נשארה בתפקידה, ורק את מחתות החטאים שלא היה מה לעשות איתם וכמבואר ברש"י שהטעם הוא משום שהיו כלי שרת לקחום לציפוי למזבח
 
יש לדקדק שמכאן משמע שעל המחתה של אהרן
אהרן לקח מחתה באותו הזמן?

בפסוק לא נזכר זה "וַיִּקְח֞וּ אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וַיִּתְּנ֤וּ עֲלֵיהֶם֙ אֵ֔שׁ וַיָּשִׂ֥ימוּ עֲלֵיהֶ֖ם קְטֹ֑רֶת וַֽיַּעַמְד֗וּ פֶּ֛תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד וּמֹשֶׁ֥ה וְאַהֲרֹֽן"

ונזכרתי בדברי המלבי"ם

הנה מצות הקטורת הוא שיתן הקטורת על האש בפנים, וכן ביוהכ"פ שהביא מבית לפרוכת היה נותן הקטורת בפנים, לבד הצדוקים היו משנים ונתנו את הקטורת בחוץ, וכן משה אמר להם שיתקנו הקטורת בפנים כמ"ש (בפסוק ז') ושימו עליהן קטורת לפני ה' וכן אמר (בפ' טז יז) היו לפני ה' ונתתם אליהם קטורת, וקרח ועדתו שנו ועשו כדעת הצדוקים וישימו קטורת ויעמדו פתח אהל מועד שהוא חוץ להיכל, ואהרן לא שם עדיין הקטורת והמתין עד שנכנס לפנים, ועז"א ומשה ואהרן ר"ל שהם עמדו לבדנה, ולא שמו עדיין הקטורת על האש, ומזה מבואר ג"כ איך צץ הזדון מעדת קרח לכפור בתורה שבע"פ.​
 
וְאַתָּה וְאַהֲרֹן אִישׁ מַחְתָּתוֹ
זה ציטוט מתוך דברי משה
בפסוק לא נזכר זה "וַיִּקְח֞וּ אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וַיִּתְּנ֤וּ עֲלֵיהֶם֙ אֵ֔שׁ וַיָּשִׂ֥ימוּ עֲלֵיהֶ֖ם קְטֹ֑רֶת וַֽיַּעַמְד֗וּ פֶּ֛תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד וּמֹשֶׁ֥ה וְאַהֲרֹֽן"
וזה ציטוט מתוך ה"עשיה"
 
זה ציטוט מתוך דברי משה

וזה ציטוט מתוך ה"עשיה"
אמת, ומ"מ לפי דברי הרמב"ן שקורח לא רצה לעשות כלום ללא אהרן וזה הסיבה שמשה הוסיף את אהרן קשה לומר כן:

והנכון בעיני כי מתחלה אמר להם זאת עשו קחו לכם מחתות קרח וכל עדתו וגו' והיה האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש ולא אמר שיהיה אהרן עמהם והם שתקו ואולי לא נתרצו ולא הודו בכך כי חשבו אם יהיה אהרן עמנו תרד האש לכולנו או לא תרד כלל ונהיה כלנו שוים ואם לא יהיה אהרן עמנו ולא תרד האש יאמרו כי לא בחר בנו ויחשבו כי בו כבר בחר שירדה האש בקרבנותיו ביום השמיני ואותו היום יש לנו טענה עליו שלא היה לבחור באהרן שיהיה הוא לבדו הכהן רק בזכות ישראל שעשו המשכן ולכל שליח צבור היה יורד ועדיין לא הוחלפו הבכורים בעת ההיא על כן לא היה קרח חפץ לנסות דבר בלא אהרן והיו שם דתן ואבירם כאשר דבר להם משה כן והיו הם בכלל מה שאמר (פסוק ו) קרח וכל עדתו וכאשר שלח להם ויאמרו "לא נעלה" ויחר למשה מאד ורצה לגזור עליהם שלא ימותו כמות כל האדם אז חזר משה אל קרח ואמר קחו איש מחתתו חמשים ומאתים מחתות ואתה ואהרן איש מחתתו והנה הוציא מכללם דתן ואבירם וזה טעם "חמשים ומאתים מחתות" כי מה צורך להזכיר המנין במקום הזה והכניס אהרן שיהיה עמהם אז שמע קרח אליו כי חשב שישתוה המעשה בהם ובאהרן​

(רמב"ן במדבר טז טז)
 
אמת, ומ"מ לפי דברי הרמב"ן שקורח לא רצה לעשות כלום ללא אהרן וזה הסיבה שמשה הוסיף את אהרן קשה לומר כן:

והנכון בעיני כי מתחלה אמר להם זאת עשו קחו לכם מחתות קרח וכל עדתו וגו' והיה האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש ולא אמר שיהיה אהרן עמהם והם שתקו ואולי לא נתרצו ולא הודו בכך כי חשבו אם יהיה אהרן עמנו תרד האש לכולנו או לא תרד כלל ונהיה כלנו שוים ואם לא יהיה אהרן עמנו ולא תרד האש יאמרו כי לא בחר בנו ויחשבו כי בו כבר בחר שירדה האש בקרבנותיו ביום השמיני ואותו היום יש לנו טענה עליו שלא היה לבחור באהרן שיהיה הוא לבדו הכהן רק בזכות ישראל שעשו המשכן ולכל שליח צבור היה יורד ועדיין לא הוחלפו הבכורים בעת ההיא על כן לא היה קרח חפץ לנסות דבר בלא אהרן והיו שם דתן ואבירם כאשר דבר להם משה כן והיו הם בכלל מה שאמר (פסוק ו) קרח וכל עדתו וכאשר שלח להם ויאמרו "לא נעלה" ויחר למשה מאד ורצה לגזור עליהם שלא ימותו כמות כל האדם אז חזר משה אל קרח ואמר קחו איש מחתתו חמשים ומאתים מחתות ואתה ואהרן איש מחתתו והנה הוציא מכללם דתן ואבירם וזה טעם "חמשים ומאתים מחתות" כי מה צורך להזכיר המנין במקום הזה והכניס אהרן שיהיה עמהם אז שמע קרח אליו כי חשב שישתוה המעשה בהם ובאהרן​

(רמב"ן במדבר טז טז)
שוב, כל זה אינו ראי' למה שקרה בפועל, שהרי לכאו' רק התכוננו להקטרה
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון