האם אני יכול לראות את גדלות הרמב"ם ? | דברי הימים האם אני יכול לראות את גדלות הרמב"ם ? | דברי הימים

נחלים

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
86
תודות
153
נקודות
30
דורות על דורות עם ישראל מתחנך על ברכו של הנשר הגדול גדול הפובקים ספרים רבים נתחברו על ספריו מהם עמוקים מאוד אך דא עקא בעוד שספרים שנכתבו עליו אני רואה בעיני את עמוקתם עומק לפנים מעומק דווקא ברמב"ם עצמו אני מסתכל ורואה פסקי הלכות יבשים ושאלתי בידי האם אני יוכל לראות מה שראו גדולי ישראל בספרו שראו בו את גדול המחברים
 
דורות על דורות עם ישראל מתחנך על ברכו של הנשר הגדול גדול הפובקים ספרים רבים נתחברו על ספריו מהם עמוקים מאוד אך דא עקא בעוד שספרים שנכתבו עליו אני רואה בעיני את עמוקתם עומק לפנים מעומק דווקא ברמב"ם עצמו אני מסתכל ורואה פסקי הלכות יבשים ושאלתי בידי האם אני יוכל לראות מה שראו גדולי ישראל בספרו שראו בו את גדול המחברים
הגאונות של הרמב"ם מתבטאת בבהירות העצומה שהוא נטע בכל נושא ועניין שכתב עליו. בהלכה, במוסר ובפילוסופיה.
נא עבור על ההקדמות למשניות, מורה נבוכים ואיגרותיו, ובוודאי היד החזקה שמסכמת בתמצות מזוקק את השקלא והטריא בש"ס, בדור שלא ידע סיכומי הלכות עד למעופו של הנשר הגדול שריכז תחת כנפיו את כל ההלכות הרבות בתלמוד. וכי זה לא דבר גדול? בוודאי שכן.
 
דווקא ברמב"ם עצמו אני מסתכל ורואה פסקי הלכות יבשים ושאלתי בידי האם אני יוכל לראות מה שראו גדולי ישראל בספרו שראו בו את גדול המחברים
לא הבנתי את שאלתך.
לידיעתי, אין ספר שדקדקו בו כמו הי"ד החזקה.
לשנו מדוקדק ברמות שאין לתארם (כשמרן הגרב"ד פוברסקי מביא דיוק מהרמב"ם הוא רגיל לומר "נראה את לשון הזהב של הרמב"ם")
מחלוקות ארוכות וסברות למדניות שכל הראשונים דנים בארוכה, נכתבו בתמצות במשפטים אחדים.
כל מילה בספר מראה גדלות עצומה, בבהירות ובידיעה.
 
ישנה הבחנה שאם מישהו עומד עליה אשמח למראי מקום
ניתן לשים לב שככל והספר בסיסי יותר בספרות התורנית הוא כולל יותר ממדים
מן הפשט הפשוט ועד בכלל
התורה שבכתב תהיה מובנת לכל תופסת ספר בדרך כלל אף ללא פירוש נוסף
אך היא כוללת את כל חלקי תורתינו עומק לפנים מעומק
על זה הדרך, פשט המשניות הינו פשוט יותר מהגמרא הבאה לאחריה
מאידך אף הם שורש דברי הגמרא הכלולים בתוכם
וכן הלאה
גמרא
ראשונים (ופירוש רש"י)
והאחרונים לדורותיהם
 
לא הבנתי את שאלתך.
לידיעתי, אין ספר שדקדקו בו כמו הי"ד החזקה.

כל מילה בספר מראה גדלות עצומה, בבהירות ובידיעה.
בדיוק שאלתי איך ספר שאומר פסקי הלכות יבשים ניתן לראות גדלות
אם כשאתה לומד את ספרי הרמב"ם אתה

כנראה שהתשובה לשאלתך היא "לא, אתה לא תוכל לראות!"
אולי תבאר יותר מה אתה ראית
 
בדיוק שאלתי איך ספר שאומר פסקי הלכות יבשים ניתן לראות גדלות
ועל זה אמרתי שזה כזה פשוט עד שאני לא מבין את השאלה.
יש דברים שאתה אומר זה שאלה, אבל יש לי תשובה,
ויש דברים שאין שאלה ותשובה אלא השאלה בכלל לא מתחילה.
 
ועל זה אמרתי שזה כזה פשוט עד שאני לא מבין את השאלה.
יש דברים שאתה אומר זה שאלה, אבל יש לי תשובה,
ויש דברים שאין שאלה ותשובה אלא השאלה בכלל לא מתחילה.
האם במשפט חייב אדם לקרות את שמע שחרית אתה רואה גאונות מפליאה ומפרשי הרמב"ם כן פירשו כל משפט כזה בטילי טילים של פירושים
 
דורות על דורות עם ישראל מתחנך על ברכו של הנשר הגדול גדול הפובקים ספרים רבים נתחברו על ספריו מהם עמוקים מאוד אך דא עקא בעוד שספרים שנכתבו עליו אני רואה בעיני את עמוקתם עומק לפנים מעומק דווקא ברמב"ם עצמו אני מסתכל ורואה פסקי הלכות יבשים ושאלתי בידי האם אני יוכל לראות מה שראו גדולי ישראל בספרו שראו בו את גדול המחברים
גם אתה לא רואה גאונות בהלכות ובפירוש המשניות יש לי עצה בשבילך, ספר המצוות פתחת פעם? ראית איזה תפיסה של כל המערכת של התורה? [אני מתבייש שאני מדבר כך וכאילו כותב דברים והערכות ח"ו אבל פשוט יש כאלה שנראה שלא מכירים] תלמד כמה מהשורשים בסה"מ ואז תחזור לפורום לספר לנו שגם אתה עצמך כבר מכיר בגדלותו
 
האם במשפט חייב אדם לקרות את שמע שחרית אתה רואה גאונות מפליאה ומפרשי הרמב"ם כן פירשו כל משפט כזה בטילי טילים של פירושים
הגע עצמך, אם מפרשי הרמב"ם יכולים לפרש כל משפט קצר בכל כך הרבה פירושים,
זה אומר שבמשפט הזה מוכנס כל כך הרבה דברים.
מה שאנו לומדים בראשונים ומתעמקים בלומדע'ס של סברותיהם,
הרמב"ם פסק במשפט קצר, מדוייק להפליא בכל מילה ומילה.
הגאונות של הרמב"ם לא נראית בסברות או בשאלות ותשובות,
אלא ביכולת הזו בעצמה, לפסוק במשפט קצר את כל השאלות והתשובות שעוסקים בהם הראשונים על הדף.

כל הנידון הוא כשאתה מנסה לראות לומדע'ס ברמב"ם.
אבל אתה לא צריך לחפש את זה, כי לא זה הספר.
אתה צריך לראות את היכולת ההפוכה.
את העובדה שבדברים שיש בהם כל כך הרבה נידונים - וזה כמעט בכל פסק - הרמב"ם כותב משפטים קצרים, והם כוללים את הכל.
 
נערך לאחרונה:
הגע עצמך, אם מפרשי הרמב"ם יכולים לפרש כל משפט קצר בכל כך הרבה פירושים,
זה אומר שבמשפט הזה מוכנס כל כך הרבה דברים.
מה שאנו לומדים בראשונים ומתעמקים בלומדע'ס של סברותיהם,
הרמב"ם פסק במשפט קצר, מדוייק להפליא בכל מילה ומילה.
הגאונות של הרמב"ם לא נראית בסברות או בשאלות ותשובות,
אלא ביכולת הזו בעצמה, לפסוק במשפט קצר את כל השאלות והתשובות שעוסקים בהם הראשונים על הדף.

כל הנידון הוא כשאתה מנסה לראות לומדע'ס ברמב"ם.
אבל אתה לא צריך לחפש את זה, כי לא זה הספר.
אתה צריך לראות את היכולת ההפוכה.
את העובדה שבדברים שיש בהם כל כך הרבה נידונים - וזה כמעט בכל פסק - הרמב"ם כותב משפטים קצרים, והם כוללים את הכל.
המשפט הנ"ל יכל להופיע בהרבה מקומות והיו רואים בו משפט סתמי ככל הראשונים תמיד קצרו וניתן להכניס בדבריהם תלי תילים של פירושים
 
המשפט הנ"ל יכל להופיע בהרבה מקומות והיו רואים בו משפט סתמי ככל הראשונים תמיד קצרו וניתן להכניס בדבריהם תלי תילים של פירושים
טעות גמורה!
זה לא קיים בכלל.
היכן ראית את זה?
הפוסקים כולם העתיקו מהרמב"ם,
 
מה לא קיים הציטוטים המופעים ברמבם יכולים להופיע בכל ראשון ארח ואף אחד לא ידייק בהם
אין לטענתך בסיס!
הראשונים האחרים, כמעט ולא כותבים פסקים, וגם כשהם כן כותבים זה אחרי דיון ארוך עם סברות שאלות ותירוצים.
לו יצויר שהיה מהראשונים שהיו כותבים פסק קצר על בסיס הגמ' בלבד, וזה היה כולל את כל השאלות והתירוצים
היה בזה דיוקים רבים בדיוק כמו הרמב"ם.
אבל אין את זה...
 
אין לטענתך בסיס!
הראשונים האחרים, כמעט ולא כותבים פסקים, וגם כשהם כן כותבים זה אחרי דיון ארוך עם סברות שאלות ותירוצים.
לו יצויר שהיה מהראשונים שהיו כותבים פסק קצר על בסיס הגמ' בלבד, וזה היה כולל את כל השאלות והתירוצים
היה בזה דיוקים רבים בדיוק כמו הרמב"ם.
אבל אין את זה...
בפירוש מתייחסים לרמב"ם כדעה עיקרית הרבה מעבר לשאר הראשונים עיי' הקדמת הבית יוסף
 
בפירוש מתייחסים לרמב"ם כדעה עיקרית הרבה מעבר לשאר הראשונים עיי' הקדמת הבית יוסף
לא הבנתי מה השייכות.
השו"ע התייחס לפסקי הרמב"ם כעקריים, ובזה נחלקו עליו באשכנז ופסקו בעיקר כהרא"ש - שדרך פסיקתו הייתה מתוך הפלפול והסברות.
אם לכך הייתה מכוונת שאלתך, הרי שעצם השאלה אינה נכונה.
ההתייחסות לרמב"ם כפוסק עיקרי שנויה במחלוקת ספרדים ואשכנזים.

אתה שאלת על עצם גדלות הרמב"ם מתוך ספריו, וזה דבר שאין בו מחלוקת, הוא מדוקדק על לפרטים וכנ"ל.
 
מתוך 'המכלול' (ערך רמב"ם):
בחיבור זה, המחולק לפי נושאים, קיבץ וסידר הרמב"ם את כל ההלכות שבתלמודים לפי נושאים ותת-נושאים, בעברית משנאית צחה, מדויקת ובהירה. מפעל אדיר זה דרש ידע עצום בכל מכמני התלמודים, הבנה מפליגה ויכולת של ברירת העיקר מהטפל ותמצותו במילים ספורות (פעמים רבות תוך תרגומו מראמית, שפת התלמודים). אף שבתחילה קמו עליו עוררים מבני דורו, בעיקר בשל העובדה שלא כתב את מקורותיו לספרו כנוהג המקובל, הפך ספר זה להיות עמוד השדרה של ההלכה לדורותיה, ונלמד בכל תפוצות ישראל. אף לאחר התקבלות חיבורו ההלכתי של רבי יוסף קארו, "שולחן ערוך", המשיך "משנה תורה" לשמש מקור לפסיקת הלכה וללימוד פלפלני. היקפם העצום של הנושאים הכלולים בו, הלכה והגות, מעשה וחזון, והמתח ביניהם יחד עם האחדות והסדר המאפיינים אותו - הם סוד קסמו של הספר, אשר מספר מפרשיו הישירים והעקיפים הדנים בהלכות הספר - עולה על אלפים רבים.
 
מתוך 'המכלול' (ערך רמב"ם):
בחיבור זה, המחולק לפי נושאים, קיבץ וסידר הרמב"ם את כל ההלכות שבתלמודים לפי נושאים ותת-נושאים, בעברית משנאית צחה, מדויקת ובהירה. מפעל אדיר זה דרש ידע עצום בכל מכמני התלמודים, הבנה מפליגה ויכולת של ברירת העיקר מהטפל ותמצותו במילים ספורות (פעמים רבות תוך תרגומו מראמית, שפת התלמודים). אף שבתחילה קמו עליו עוררים מבני דורו, בעיקר בשל העובדה שלא כתב את מקורותיו לספרו כנוהג המקובל, הפך ספר זה להיות עמוד השדרה של ההלכה לדורותיה, ונלמד בכל תפוצות ישראל. אף לאחר התקבלות חיבורו ההלכתי של רבי יוסף קארו, "שולחן ערוך", המשיך "משנה תורה" לשמש מקור לפסיקת הלכה וללימוד פלפלני. היקפם העצום של הנושאים הכלולים בו, הלכה והגות, מעשה וחזון, והמתח ביניהם יחד עם האחדות והסדר המאפיינים אותו - הם סוד קסמו של הספר, אשר מספר מפרשיו הישירים והעקיפים הדנים בהלכות הספר - עולה על אלפים רבים.
האם השתכנעת מלאכת עריכה תורנית מלאכה גדולה אך לא מהוה סיבה לעילה אליה יחסוי גדו"י לרמב"ם
 
האם השתכנעת מלאכת עריכה תורנית מלאכה גדולה אך לא מהוה סיבה לעילה אליה יחסוי גדו"י לרמב"ם
תצרף את כל התשובות, שכתבתי אני ושכתבו חברי,
ותקבל בתוצאה לוגית, את יחס גדו"י לרמב"ם...

אגב,
כדאי למעט בקצב הכתיבה למען יבין הקורא את המשפט כולו ולא רק את רוח דבריו של מר...
 

הודעות מומלצות

פסוקים שיש בהן כ"ו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון