ממון השבט | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה ממון השבט | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
413
תודות
739
נקודות
182
מי יוכל לבאר גדריו והלכותיו.
לכאו' הוא נוגע בעיקר לשבט לוי, אבל דנו בזה בנחלת השבטים כולם וכן בעוד דינים שחלקו בין ממון שותפים לממון רבים.
 
נערך לאחרונה:
אחר העיון ויישר כח עצום,
תורף דברי הרב הנפלאים הם דזו ''זכות תביעת הממון'', אמנם ביאור בזה הוא אגב לעיקר הגדול שהוציא ממנו.
ובעיקר החסר יש לברר עדיין מהו השורש שלו. היינו, מהי הזכות שזיכתה התורה לאותו שבט מעיקרא (מלבד היכולת לתבוע, שמשו''ז נק' הכהן ''המוציא מחבירו'') ובזה שונה זכותו מזכות התביעה של הניזק או מממון היורשים.
 
בסך הכל בהבנה של המושג ממון השבט.
1. ממון המשפחה כמו ''כסף של העיר'' דהינו ממון שם,
ב. חברה בע''מ דהינו שזה של מטרה ולא של בן אדם,
3. ע''פ הקוב''ש שיש מושג שותפות רק אם כולם ביחד ולכל אחד בנפרד אין בעלות,
 
מה לא מובן?
לא צריך להמציא הגדרה ממונית חדשה בכל מקום.
פשוטו כמשמעו -
ממון אשר כל שבט לוי זכאים לקבלו, על פני אדם אחר בישראל, ואין עדיפות על אחד אחר מתוך השבט.

והדברים פשוטים - אטו אם אחד יעשה התחייבות בקנין לתת לאחד מעיר פלונית, אטו לא יחול??????
 
זה כנראה ההגדרה אבל מה פשוט בזה
זכאות מוחלטת של כל אחד, והיא זכאות של הרבה אנשים, והרי הם לא מוגדרים כבעלות אחת היא מפוצלחת מחד ומוחלטת לכל אחד כלפי מי שאינו לוי
וזה לא שעבוד זה בעלות וד"ז צריך בירור וביאור
 
מנין לך שבשביל זכאות צריך להיות בעלים, שע"ז מוקשה לך מי הוא הבעלים בממון השבט,
אפשר שהבעלות היא תוצאה מהזכאות, והזכאת היא לכ"א מהשבט.
ומה לך אם התוצאה היא שכולם בעלים??
 
יש חקירה מפורסמת של הגאון הרגוטשובער לגבי ירושה אם הבן זוכה בה או שהוא עומד במקום אביו (מעט מזכיר את החקירה לגבי מיתת הבעל).
כל זה מחזק את מה שהובא בקובץ שהעלה הרב לחושבי שמו שהזכות היא יכולת התביעה.
בוודאי ששונה הדבר מכל קניין ועם זאת יש סברא לומר שממון כהן הוא. אבל עדיין צריך להסביר בוודאי שונה הדבר מנדר וגדריו אחרים מנדר ולאו דווקא מצד זה שיכול להישאל על נדרו בעצם מהות השייכות בין הממון לאדם.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כתב המ"ב סימן תרל"ט ס"ק כד וז"ל: נסתפקתי לפי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון