ת"ח מרבים שלום בעולם שלנו | בית המדרש – דיונים תורניים ת"ח מרבים שלום בעולם שלנו | בית המדרש – דיונים תורניים

מנסה להבין

משתמש רשום
gemgem
הודעות
45
תודות
88
נקודות
18
אם כך למה יש כל כך המון מחלוקת בציבור החרדי?
למה הציבור החרדי מחולק לפלגים ותתי פלגים?
ספרדים אשכנזים
חסידים ליטאים
אלף חסידויות ופלגי פלגיהם.
פלג. פלג של הפלג והמסתעף. חזונישניקים ברסקרים ועוד

איפה הת"ח מרבים שלום בעולם?
 
מהו שלום??

שלום זה לא אומר שאין הבדלים ואין מחלוקות,
זה לא אומר שלא יכול להיות מצב שאני חושב ככה ואתה אחרת,
שלום זה לא אומר שכולם אותו דבר,
יכול בעל לחיות עם אשתו בשלום, האם הם אותו דבר?

שלום זה שיש הרמוניה בין החלקים השונים
גם למי ששונה ממני יש מה לתרום,
יש מה להגיד,
יש לו איזו נקודת מבט מעניינת שאני לעולם לא אחשוב עליה בעצמי.

שלום זה מלשון שלמות,
כשכולם מבינים שהם חלקים שונים אבל של שלם אחד גדול,
כל אחד נותן את חלקו,
וביחד מצטרפים ליצירה נפלאה חזקה ועוצמתית.

ההפך משלום זה מלחמה.

מלחמה זה שכל אחד רוצה שכולם יהיו כמוהו,
שהוא לא מוכן לקבל שיש משהו אחר ממנו,
ואם יש מישהו שונה אז להרוג או לכבוש ולהכניע,
אני ואפסי.

אז אם עוד יש בעולם הזה פינה של שלום זה אצל תלמידי החכמים.

ורוב המחלוקות המכוערות, המגעילות - המלחמות, לא שייכות לתלמידי חכמים. אם אתה מכיר תלמיד חכם אחד אמיתי אתה בטוח יודע שזה פשוט לא הם.

כן! תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם - זו עובדה נצחית!
 
אם כך למה יש כל כך המון מחלוקת בציבור החרדי?
ציבור איכותי. דעתן משופשף. אידאולוגי.
זו לא שנאה. זו התבדלות. ושמירה על ציפור הנפש והעקרונות שמנחה כל קהילה וקהילה.
כי רק מי שמת לא מרגיש. אבל הציבור החרדי חי תוסס, ומטבעו הוא ציבור קנאי להשקפת עולמו. בשונה מרוב הציבורים שאין אמת אלוקית שמחייבת אותם, ומעדיפים למחוק את האידאולוגיה המזויפת שלהם כשצריך ומשתלם להם, הציבור החרדי מעדיף להתפצל ולהגן על העקרונות שגיבש בדם יזע ודמעות. ויחד עם זאת, אין שנאה לשם שנאה. יש קנאות לכבוד ה'. ותו לא.
אגב שים לב שערבבת בין הבדלי תרבות להבדלים אידאולוגיים.
וקצרתי.
(האמת שמה שלא אכתוב, זה קצר מכדי להסביר הכל. אז כן, קצרתי).
 
החיד"א בספר "מראית העין" (מסכת פסחים דף קטז עמוד ב) פירש את המימרא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם וז"ל: "ולפי פשוטו, כשהם תלמידי חכמים שלומדים תורה לשמה בענוה ומחזיקים עצמן לתלמידי חכמים כי בעיניהם אינם חכמים רק תלמידים, והיה הענוה אזור מתנם, אז מרבים שלום בעולם, מרביצין תורה שנקראת שלום בעולם, דעל ידי הענוה מכוונים לאמת, כמו שכתוב על בית הלל, וגם כפשוטו מרבים שלום בעולם".

והראי"ה קוק כתב - שהלומדים והמעיינים יציגו את כל צדדי החכמה ואת כל השיטות השונות, ועל ידי כך יתבררו צדדי האמת השונים וז"ל "כולם יכירו שכולם, גם ההפכים בדרכיהם ושיטותיהם כפי הנראה, המה כולם למודי ד', בכל אחד מהנה יש צד שיתגלה על ידו ידיעת ד' ואור האמת".
 
בפשטות, ת"ח מרבים שלום בעולם נאמר על מחלוקת אישית.

כששני גדולי עולם עושים מחלוקת על ענייני השקפה ודרך,
אין זה שייך לשלום כלל.
הרי כל אחד טוען שהשני אינו הולך בדרך התורה כפי שצריך לנהוג.

ולא שאין ביניהם הערכה,
אבל נקודתית, בעניין כלשהו, טעה הרב פלוני והלך בדרך שאינה נכונה,
ומה יעשה אותו רב שחושב אחרת,
האם צריך הוא להתקפל ולעשות משהו שהוא חושב כטעות - רק כדי להרבות שלום?
הרי מדובר על דברים אידאולוגיים.
 
ורוב המחלוקות המכוערות, המגעילות - המלחמות, לא שייכות לתלמידי חכמים. אם אתה מכיר תלמיד חכם אחד אמיתי אתה בטוח יודע שזה פשוט לא הם.
מה?!!!??
תפתח את הביטאונים החרדיים.
אגב שים לב שערבבת בין הבדלי תרבות להבדלים אידאולוגיים.
ממתי לדת יש הבדלי תרבות?! זו דווקא הוכחה למה שטענתי.
בפשטות, ת"ח מרבים שלום בעולם נאמר על מחלוקת אישית.
מה??
מנין לך?!
מה ראית שם?
 
נערך לאחרונה:
איפה הת"ח מרבים שלום בעולם?


בקיצור, כוונתך לומר, לא כל הנראה כת"ח, ומדבר כת"ח, ומציג עצמו כת"ח - הוא ת"ח

תלמידי חכמים. לא מדובר על כל ת"ח... הכוונה על ת"ח אמיתיים. ת"ח מסוג מסויים (כאלו יש בעיקר בציבור שאליו אני שייך...)

מרבים. לא הכוונה ריבוי בכמות, מדובר על ריבוי באיכות.

שלום. שלום במובן העמוק של המילה... לא שלום שטחי.

בעולם. הכוונה על ה'עולם' של המהרש"א... 'מקשים העולם' - לומדי בית המדרש.
 
תלמידי חכמים. לא מדובר על כל ת"ח... הכוונה על ת"ח אמיתיים. ת"ח מסוג מסויים (כאלו יש בעיקר בציבור שאליו אני שייך...)
אולי תוכל לפרט את החילוק היסודי, לגבי רמת ה'תלמיד חכם',
בין ראשי ישיבות שפת אמת וחב"ד, לבין ראשי ישיבות פוניבז' וחברון, לבין ראשי ישיבות מאור התורה ופורת יוסף, לבין ראש ישיבת רש"י - הכל לצורך הדוגמה כמובן.
מרבים. לא הכוונה ריבוי בכמות, מדובר על ריבוי באיכות.
אולי תוכל לפרט, מה נחשב 'כמות' בשלום ומה נחשב ל'איכות'?
שלום. שלום במובן העמוק של המילה... לא שלום שטחי.
אולי תוכל לפרט יותר, האם כוונתך לרמת קרבה בין הת"ח (מהציבור שלך...) ?
או שמא אפשר לחלוק אבל עדיין קיים שלום? הכיצד?
בעולם. הכוונה על ה'עולם' של המהרש"א... 'מקשים העולם' - לומדי בית המדרש.
אבל זה בדיוק הטענה שהייתה כאן.
המחלוקת דווקא מתעצמת הרבה יותר מתוך הבית מדרש פנימה.
 
אולי תוכל לפרט...

אולי תוכל לפרט...

אולי תוכל לפרט יותר...

ידידי, כנראה שלא הובנתי.
מה שכתבתי היה סאטירה על התירוצים מהסוג הזה,
שכאשר לא מסתדר לנו משהו בדברי חז"ל,
מתחילים להוציא כל מילה מפשטותה,
במקום לומר: זה לא מובן.
 
והראי"ה קוק כתב - שהלומדים והמעיינים יציגו את כל צדדי החכמה ואת כל השיטות השונות, ועל ידי כך יתבררו צדדי האמת השונים וז"ל "כולם יכירו שכולם, גם ההפכים בדרכיהם ושיטותיהם כפי הנראה, המה כולם למודי ד', בכל אחד מהנה יש צד שיתגלה על ידו ידיעת ד' ואור האמת".
עכשיו ברור לי מדוע המזרחי פשרנים בני פשרנים. הכל טוב הכל נעים בכל אחד מהצדדים יש "ידיעת ד' ואור האמת" אז למה לצאת נגד שועלים מחבלים בכרמים המתקרין רבי ואכמ"ל.
 
לאו דוקא
רבים האנשים טובי הלב והצדיקים, אלא שחסרה להם התובנה הבסיסית לעבודת השם היא משהו אישי, ומה שמדבר לאדם זה לא מדבר לזולתו, וממילא השיפוט נעשה על פי כבוד אני שליט"א כבסיס
ומה נעשה שכמעט אין אדם ששווה לי בחומרות ובקולותי, וכיווני ההתקדמות של כל אחד הם אישיים
ולכן העולם נראה כמקוטלג להרבה סוגי אנשים שצריכים להפקיע [מלשון 'לאפוקי'] מהם
הפתרון הפשוט הוא 'רד מהם'
 

הודעות מומלצות

רבי צבי אלימלך שפירא (כונה: "הצבי...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון