בבא קמא - אם יכול להיות שחייבים לשלם בלי שיש איסור | ים התלמוד בבא קמא - אם יכול להיות שחייבים לשלם בלי שיש איסור | ים התלמוד

לחושבי שמו

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
143
תודות
289
נקודות
96
נחלקו האחרונים [וכבר בראשונים נחלקו בזה] מ''ט שאסור להזיק, והגאון הברכ''ש הביא מהגר''ח בריסק זצ''ל שזה מוכח מזה שחיבים לשלם וע''כ שאסור להזיק, והנה המנ''ח כתב דמקור הדיון שאסור להזיק הוא מהשבת אבידה, וכתב דלפ''ז אבידת גוי הרי מותרת אז מותר גם להזיק אותו,
והנה לכאו' הרי חייבים לשלם לגוי על ההזק כדמבואר בשור רעיך וכו' לגבי הנידון אם משלמים או לא [נראה לי בדף ו' יש ע''ז, ושיטת ר''ש]. ומבואר דלא רצו לפטור מכיון שאין איסור להזיק, ולכאו' ע''כ פליגי המנ''ח והגר''ח, ואשמח אם יש למישהו פשט במאי פליגי בעומק הדבר,

[והנה אני חשבתי לתרץ את השאלה ששאלתי פה ובבלוג כאן שאם הקב''ה נותן עונש ע''כ שאנו חייבים לקיים את זה למרות שאנחנו לא מבינים למה אבל אנחנו חייבים, ואולי לפי המנ''ח זה לא יהא כך].
 
אני חשבתי לתרץ את השאלה ששאלתי פה ובבלוג כאן שאם הקב''ה נותן עונש ע''כ שאנו חייבים לקיים את זה למרות שאנחנו לא מבינים למה אבל אנחנו חייבים, ואולי לפי המנ''ח זה לא יהא כך].
על עצם ההסבר יש להקשות מהו שנאמר אין עונשים אלא אם כן מזהירים הרי בעונש כתוב האזהרה. והביאור לדעתי הוא שכיון שהענישה באה לקיים את האזהרה דהיינו לתת לה תוקף (אני לא מסביר) אז אפילו שאפשר לדעת את רצון ה' כבר בפסוק של העונש אבל חסר את העיקר שהוא סיבת העונש. ולפי"ז מה שבנזיקין לומדים את החיוב שמירה מכיוון שהתשלום אינו עונש (שאם היה עונש היתה חייבת להיות אזהרה מפורשת) רק גילוי על הלכות שכנים כיצד ינהגו ברחוב ומחיב בין בישראל ובין בגוי.
 
בפשיטות איסור הנזק מלתא דגזל הוא דבגזל נאמר דאסור למנוע מחבירו זכויות ואסור לו דבסיבתו לא יעמוד הממון לחבירו וליכא חילוק בין גזלן למזיק
יש''כ. [חשבתי לתייג אותך לשאלה הזו]. אבל אני לא חושב שזה כ''כ דומה.
כידוע יש את השאלה מי שמחביא חפץ לשני ע''י ששם כיסוי מעל העם הוא מזיק,
והנה במשנת רמ''ה השבוע [בעלון] דן במש''כ שמי שמוציא חפץ מרשות בעלים לרשות אחרת הוא גם מזיק, וצ''ע מכמה מקומות דמבואר בקצוה''ח דמי שגוזל בלי קנין וכדו' פטור ומדוע שיהא מזיק, ותי' שצריך דווקא להכניס לרשות אחרת,
ועי' שם שהביא מחנה אפרים על גדר הדימוי מזיק לגזלן.
 
על עצם ההסבר יש להקשות מהו שנאמר אין עונשים אלא אם כן מזהירים הרי בעונש כתוב האזהרה. והביאור לדעתי הוא שכיון שהענישה באה לקיים את האזהרה דהיינו לתת לה תוקף (אני לא מסביר) אז אפילו שאפשר לדעת את רצון ה' כבר בפסוק של העונש אבל חסר את העיקר שהוא סיבת העונש. ולפי"ז מה שבנזיקין לומדים את החיוב שמירה מכיוון שהתשלום אינו עונש (שאם היה עונש היתה חייבת להיות אזהרה מפורשת) רק גילוי על הלכות שכנים כיצד ינהגו ברחוב ומחיב בין בישראל ובין בגוי.
נפלא.
אני רציתי רק להביא את הרעיון.
 
כידוע יש את השאלה מי שמחביא חפץ לשני ע''י ששם כיסוי מעל העם הוא מזיק,
אין שבת בכלים
שמוציא חפץ מרשות בעלים לרשות אחרת הוא גם מזיק, וצ''ע מכמה מקומות דמבואר בקצוה''ח דמי שגוזל בלי קנין וכדו' פטור ומדוע שיהא מזיק, ותי' שצריך דווקא להכניס לרשות אחרת,
לא הבנתי את השאלה כ"כ דלא עשה קניין בגזילתו אכתי ברשותיה דבעלים קיימה לגמרי ואף אי נימא דהמחסר לחבירו ה"ברשותו" חשיב מזיק הכא ל"ח כאינו ברשותו
 
אין שבת בכלים

לא הבנתי את השאלה כ"כ דלא עשה קניין בגזילתו אכתי ברשותיה דבעלים קיימה לגמרי ואף אי נימא דהמחסר לחבירו ה"ברשותו" חשיב מזיק הכא ל"ח כאינו ברשותו
אין שבת בכלים-?
והשאלה שלא נחשב מוציא מרשותו עדיין כנראה לא מתישבת אם כל המקומות שיש בקצוה''ח.
 

הודעות מומלצות

הגמ' בכמה מקומות אומרת נשים חייבות בקידוש היום...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון