כוס הקידוש - עם או בלי רגל ?הסוד שמאחורי הכלי ותנוחת האחיזה | אוצר החסידות כוס הקידוש - עם או בלי רגל ?הסוד שמאחורי הכלי ותנוחת האחיזה | אוצר החסידות

איש חמודות

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
7
תודות
31
נקודות
42
אחת התמונות המוכרות בערב שבת:
אדם עומד, מחזיק כוס יין לקידוש ומכריז: "יום השישי וכו'...".

אבל האם שאלנו את עצמנו - למה יש המקדשים עם כוס עם רגל ויש כאלו בלי רגל?

בחסידות ובקבלה מקדשים על כוס דווקא בלי רגל והיא מונחת בתוך יד ימין אשר יוצרת כמעין כלי קיבול וחמש האצבעות של יד ימין מקיפות את הכוס אשר בלי רגל.

מדוע הכוס מוחזקת דווקא כך ? האם טמון משהו בתנוחת הידיים ?

חכמי הסוד והחסידות גילו לנו: מדובר במבנה מדויק, עמוק, שמקפל בתוכו תיקון עולמי, ובעיקר תיקון לספירת המלכות.

הידיים והכוס - שרטוט של תיקון רוחני
לפי האר"י הקדוש (שער הכוונות, דרושי ראש השנה ודרושי שבת), יש להחזיק את כוס הקידוש ביד ימין, לאחר שמניחים אותה שם מיד שמאל.

לא מדובר רק באקט של נוחות אלא בתהליך רוחני: העברתה מהשמאל (ספירת הגבורה) לימין (ספירת החסד) מרמז על מיתוק הדינים - עיקרון יסוד בעבודת השם לפי הקבלה.

אבל לא רק הידיים חשובות - גם האופן שבו מחזיקים את הכוס.

הוראה מפורשת היא: הכוס צריכה להיות בלי רגל. למה? מה הקטע ?
זאת מפני שכלי הקיבול - היד, צריכה להקיף את הכוס ישירות, בלי חציצה.

הכוונה היא לא להניח את הכוס על רגל (כמו בגביעי יין רגילים), אלא שהיד תקיף את גוף הכוס כולו.

מוסבר גם בסידור האר"י ובדברי הבן איש חי (בראשית שנה א', הלכה י"ב): כל חציצה בין היד לבין היין - גם אם זה רגל של כוס, משבשת את הצינור הרוחני.

חמש אצבעות - חמש גבורות.
עוד פרט מדהים: צריך להחזיק את הכוס בחמש אצבעות בדיוק.

חמש האצבעות רומזות ל "חמש הגבורות" - ענפים של מידת הגבורה שמסתתרות בספירת המלכות.

כשהאדם מחזיק את הכוס בצורה כזו - הוא ממתק את הגבורות על ידי כך שהימין (החסד) אוחזת בהן ובכך מעלה אותן לקדושה.

כך גם מובא בפרי עץ חיים (שער שבת), וכך גם בכתבי הרש״ש ובליקוטי תורה להאריז"ל - כל פרט באחיזה הוא חלק מהכנה פנימית:
האדם הופך להיות "כלי קיבול" לקבל את אור השבת, את השפע האלוקי, דרך יין הקידוש.

סיכום קצר:
מה אנחנו עושים כשאנחנו מחזיקים כוס קידוש ?
מעבירים את הכוס משמאל לימין - ממתיקים את הדינים.

מחזיקים אותה בלי רגל או ידית - יוצרים חיבור ישיר, בלי חציצה.

עוטפים אותה בחמש אצבעות - ממתיקים את חמש הגבורות של המלכות.

יד ימין פתוחה כמו כלי קיבול - כדי להיות ראויים לשפע של קדושת השבת.

אז רגע לפני שאומרים קידוש, אפשר לעצור לשנייה, לא רק כדי לוודא שהיין מספיק מתוק, אלא כדי להיזכר:
גם אנחנו בעצמנו כוס קידוש,
יש בתוכנו דינים וחסדים - כל שבת אנחנו מזדקקים לרגע הזה של המיתוק, של החיבור הישיר, של השקט הרוחני שמגיע בלי חציצה.

פשוט ישיר, טהור וקדוש!
 
אחת התמונות המוכרות בערב שבת:
אדם עומד, מחזיק כוס יין לקידוש ומכריז: "יום השישי וכו'...".

אבל האם שאלנו את עצמנו - למה יש המקדשים עם כוס עם רגל ויש כאלו בלי רגל?

בחסידות ובקבלה מקדשים על כוס דווקא בלי רגל והיא מונחת בתוך יד ימין אשר יוצרת כמעין כלי קיבול וחמש האצבעות של יד ימין מקיפות את הכוס אשר בלי רגל.

מדוע הכוס מוחזקת דווקא כך ? האם טמון משהו בתנוחת הידיים ?

חכמי הסוד והחסידות גילו לנו: מדובר במבנה מדויק, עמוק, שמקפל בתוכו תיקון עולמי, ובעיקר תיקון לספירת המלכות.

הידיים והכוס - שרטוט של תיקון רוחני
לפי האר"י הקדוש (שער הכוונות, דרושי ראש השנה ודרושי שבת), יש להחזיק את כוס הקידוש ביד ימין, לאחר שמניחים אותה שם מיד שמאל.

לא מדובר רק באקט של נוחות אלא בתהליך רוחני: העברתה מהשמאל (ספירת הגבורה) לימין (ספירת החסד) מרמז על מיתוק הדינים - עיקרון יסוד בעבודת השם לפי הקבלה.

אבל לא רק הידיים חשובות - גם האופן שבו מחזיקים את הכוס.

הוראה מפורשת היא: הכוס צריכה להיות בלי רגל. למה? מה הקטע ?
זאת מפני שכלי הקיבול - היד, צריכה להקיף את הכוס ישירות, בלי חציצה.

הכוונה היא לא להניח את הכוס על רגל (כמו בגביעי יין רגילים), אלא שהיד תקיף את גוף הכוס כולו.

מוסבר גם בסידור האר"י ובדברי הבן איש חי (בראשית שנה א', הלכה י"ב): כל חציצה בין היד לבין היין - גם אם זה רגל של כוס, משבשת את הצינור הרוחני.

חמש אצבעות - חמש גבורות.
עוד פרט מדהים: צריך להחזיק את הכוס בחמש אצבעות בדיוק.

חמש האצבעות רומזות ל "חמש הגבורות" - ענפים של מידת הגבורה שמסתתרות בספירת המלכות.

כשהאדם מחזיק את הכוס בצורה כזו - הוא ממתק את הגבורות על ידי כך שהימין (החסד) אוחזת בהן ובכך מעלה אותן לקדושה.

כך גם מובא בפרי עץ חיים (שער שבת), וכך גם בכתבי הרש״ש ובליקוטי תורה להאריז"ל - כל פרט באחיזה הוא חלק מהכנה פנימית:
האדם הופך להיות "כלי קיבול" לקבל את אור השבת, את השפע האלוקי, דרך יין הקידוש.

סיכום קצר:
מה אנחנו עושים כשאנחנו מחזיקים כוס קידוש ?
מעבירים את הכוס משמאל לימין - ממתיקים את הדינים.

מחזיקים אותה בלי רגל או ידית - יוצרים חיבור ישיר, בלי חציצה.

עוטפים אותה בחמש אצבעות - ממתיקים את חמש הגבורות של המלכות.

יד ימין פתוחה כמו כלי קיבול - כדי להיות ראויים לשפע של קדושת השבת.

אז רגע לפני שאומרים קידוש, אפשר לעצור לשנייה, לא רק כדי לוודא שהיין מספיק מתוק, אלא כדי להיזכר:
גם אנחנו בעצמנו כוס קידוש,
יש בתוכנו דינים וחסדים - כל שבת אנחנו מזדקקים לרגע הזה של המיתוק, של החיבור הישיר, של השקט הרוחני שמגיע בלי חציצה.

פשוט ישיר, טהור וקדוש!
זה נראה לך משהו ראוי?
כתיבת מושגים קבליים ברמת נשים ועמי ארצות???
זה נראה לך טוב לכתוב מאמר "קבלי" ברמת טיקטוק? מנוסח כמו צ'אט GPT?

לדעתי בשמים יתבעו אותך על ביזיון התורה.
 
גם בויז'ניץ יש רגל, ואולי מקורו ברוז'ין, אך בנוסף יש לשים לב שהגביע מעוצב כתפוח עם גבעול ועלים (לא פרח), וזה מסתמא קשור ל'חקל תפוחין קדישין' וכו'.
ווזינץ הם גם צאצאי רוזין דרך האמא של אחד האדמורי"ם
אבל נראה לי שהגר"י מקפיד על כך יותר על צורת הגביע אולי הרב @י"ג מידות יבאר לנו
 
זה נראה לך משהו ראוי?
כתיבת מושגים קבליים ברמת נשים ועמי ארצות???
זה נראה לך טוב לכתוב מאמר "קבלי" ברמת טיקטוק? מנוסח כמו צ'אט GPT?

לדעתי בשמים יתבעו אותך על ביזיון התורה.
א. "כתיבת מושגים קבליים ברמת נשים ועמי הארץ?"
מה כוונתך בזה?

ב. "רמת טיקטוק?"
מכיר את האפליקציה אבל ב"ה אין לי מושג מה הרמה שלה ולמה בדיוק התכוונת, אך נראה כי לך יש הכרות טובה עם האפליקציה..

ג. מה הכוונה למנוסח כמו צ'אט GPT ?
*חשוב לציין שאם כוונתך על כתיבה של הבינה מלאכותית - אין זה נכון כלל וכלל.
 
ב. "רמת טיקטוק?"
מכיר את האפליקציה אבל ב"ה אין לי מושג מה הרמה שלה ולמה בדיוק התכוונת, אך נראה כי לך יש הכרות טובה עם האפליקציה..
כל מה שכתבת לא ראוי או צריך תגובה
רק על זה אני מגיב מדין והייתם נקיים.
רמת טיקטוק זה מושג ידוע והכוונה היא לרדידות גבוהה ביותר
מעולם לא הייתה לי את האפליקציה הזאת ומעולם לא צפיתי בה.
 
כל מה שכתבת לא ראוי או צריך תגובה
רק על זה אני מגיב מדין והייתם נקיים.
רמת טיקטוק זה מושג ידוע והכוונה היא לרדידות גבוהה ביותר
מעולם לא הייתה לי את האפליקציה הזאת ומעולם לא צפיתי בה.
לא ראוי?
זו דעתך וזכותך לחשוב כך אך אפשר לשמור על שיח נעים ומכובד.

דרך אגב, לא מעט אנשים (בעיקר מקורבים) מאוד אהבו את ההסבר הזה וזה עזר להם להבין מדוע.

דבר נוסף, בבקשה לענות על שאלות א+ג.

תודה.
 
כמדומני שיש שם גם פרח להניח עליו את הבוהן וד' אצבעות מתחת הרגל
יש בזה ענין או לנוחות בעלמא
הגביע הוא בצורת תפוח עם מכסה ועליו ציפור (או פרח) הגביע עצמו ללא עיטורים
מתחת ה'תפוח' יש י"ג עלים קטנים ומהם יוצא הרגל
הרגל הוא ענף לא ישר מתוכו יוצאים שני עלים די באמצע הגובה
המושב הוא ג' עלים גדולים יותר
הקפידו שהאצבעות לא יגעו בתפוח היינו הגביע מונח על כף היד על האצבעות והאגודל על אחד מהעלים היוצאים מהענף (יש חילוקי מנהגים אם על הגבוה או על הנמוך וגם יש חילוק בין שבת ליום טוב)
בפרטים יש קצת חילוקי מנהגים בין החצירות לגבי העיטורים וצורת הענפים וכדו'
יש הרבה גביעים מהאדמורי"ם לבית רוז'ין ויש ביניהם כמה שינויים
אגב: מקור הגביע הוא מהמגיד ממעזריטש זי"ע (אבי זקנו של הרוז'ינער) הגביע עדיין קיים
[בוויז'ניץ עפי"ר גם משתמשים בגביע כעי"ז אך הגביע עצמו יותר גדול יש ד' עלים והמושב אינו מעלים אלא בצורה אחרת
מקווה שדייקתי
1754404808924.png 1754404808924.png
 
נערך לאחרונה:
הגביע הוא בצורת תפוח עם מכסה ועליו ציפור (או פרח) הגביע עצמו ללא עיטורים
מתחת ה'תפוח' יש י"ג עלים קטנים ומהם יוצא הרגל
הרגל הוא ענף לא ישר מתוכו יוצאים שני עלים די באמצע הגובה
המושב הוא ג' עלים גדולים יותר
הקפידו שהאצבעות לא יגעו בתפוח היינו הגביע מונח על כף היד על האצבעות והאגודל על אחד מהעלים היוצאים מהענף (יש חילוקי מנהגים אם על הגבוה או על הנמוך וגם יש חילוק בין שבת ליום טוב)
בפרטים יש קצת חילוקי מנהגים בין החצירות לגבי העיטורים וצורת הענפים וכדו'
יש הרבה גביעים מהאדמורי"ם לבית רוז'ין ויש ביניהם כמה שינויים
אגב: מקור הגביע הוא מהמגיד ממעזריטש זי"ע (אבי זקנו של הרוז'ינער)
[בוויז'ניץ עפי"ר גם משתמשים בגביע כעי"ז אך הגביע עצמו יותר גדול יש ד' עלים והמושב אינו מעלים אלא בצורה אחרת
מקווה שדייקתי
ישר כח ענק!
ממש מעניין, תודה רבה.
 
אני מכיר עם עלה יותר רחב שמניחים עליו האגודל כשמחזיקים הכוס
העלה פה קצת מוסתר בתמונה.

הגביע של רוז'ין צורתו כמו תפוח (עגול ממש),
של ויז'ניץ מזכיר יותר אגס (מוארך יותר)

ברגל- ברוז'ין יש שלושה עיגולים
ובויז'ניץ- מרובעים מוגבהים
 

הודעות מומלצות

בר"מ פרק יב משחיטה על משנת "בארבעה פרקים בשנה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון