כוס הקידוש - עם או בלי רגל ?הסוד שמאחורי הכלי ותנוחת האחיזה | אוצר החסידות| דף 2 כוס הקידוש - עם או בלי רגל ?הסוד שמאחורי הכלי ותנוחת האחיזה | אוצר החסידות| דף 2
העלה פה קצת מוסתר בתמונה.

הגביע של רוז'ין צורתו כמו תפוח (עגול ממש),
של ויז'ניץ מזכיר יותר אגס (מוארך יותר)

ברגל- ברוז'ין יש שלושה עיגולים
ובויז'ניץ- מרובעים מוגבהים
זה לא ממש צורה של אגס כי הוא ישר
אבל הוא אכן לא מעוגל כהריז'ינע
ישנם כאלו שהם אפי' יותר ישרים מהתמונה שהעליתי למעלה
 
נראה לי שברוז'ין הקפידו שגוף הגביע יהיה חלק ללא עיטורים.
יכול להיות שגם בויז'ניץ אצל האדמורי"ם, עכ"פ אצל הציבור ודאי לא מקפידים.
ברוז'ין עפי"ר הקפידו אבל יש כאלו שלא למשל הגביע של אדמוה"ז מבאהוש מעוטרת
בוויז'ניץ גם אצל האדמורי"ם הוא מעוטר
אגב ברוז'ין פעם לא היה כזה מושג שחסידים ישתמשו בכזה גביע זה היה רק לרעבעס משא"כ בוויז'ניץ
 
אגב
לגבי נושא האשכול
יש עוד חילוק בין רוז'ין לוויז'ניץ
שבוויז'ניץ אוחזים את הגביע עצמו באופן שמקיפים אותו באצבעות
(אגב: שמה יש סדר מעניין שמקבלים הגביע בשני ידיים ואח"כ אוחזים ביד אחת כמו שאמרתי ואח"כ עוברים לאוחזו על כף היד כשהאגודל על אחד העלים כברוז'ין ובשעת הקידוש עצמו ביד אחת וכנ"ל העניין הוא כנגד שם הוי"ה שמקבלים בעשר האצבעות ואח"כ בחמשה ואח"כ אוחזים כשכף היד פשוטה והאגודל למעלה כאות וא"ו ואח"כ שוב ביד אחת בחמשה אצבעות)
בסערט ויז'ניץ אאל"ט יש מנהג מעניין שבשעת אמירת ויכולו אוחזים על כף היד ובברכה כמנהג וויז'ניץ ומקור מנהג זה מחמת מנהג בעלזא וכיון שהמקור ברוך היה חתן בבעלזא נהג כך (בפרט זה אני לא בטוח מאה אחוז אולי יש כאן מישהו שידע לדייק)
 

הודעות מומלצות

כתב שם אחספא (סוכה נג: מכות יא.)

מהו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון