אין ספק מוציא מיד וודאי - חזקה דמעיקרא. ההבדל? | בית המדרש – דיונים תורניים אין ספק מוציא מיד וודאי - חזקה דמעיקרא. ההבדל? | בית המדרש – דיונים תורניים

היושב בישיבה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
335
תודות
609
נקודות
76
מבואר בכמה דוכתי דאין ספק מוציא מיד וודאי, בין היתר בסוגייא דל"ח שמא גיררה חולדה פסחים ט.
וכבר כמה זמן איני מבין, החילוק בין האי דינא לדינא דחזקה (דמעיקרא) דעניין החזקה הוא דהיכא דעכשיו יש וודאות על עניין מסויים, ונולד ספק אמרי' שאין אנו מחוייבים לדון כהצד המסופק כ"כ דלא יוכיח את דבריו, וה"ה גם בדינא דהאין ספק מוציא מיד וודאי, ובסוגיא שם מבואר דתרי ענינים הם?
 
מבואר בכמה דוכתי דאין ספק מוציא מיד וודאי, בין היתר בסוגייא דל"ח שמא גיררה חולדה פסחים ט.
וכבר כמה זמן איני מבין, החילוק בין האי דינא לדינא דחזקה (דמעיקרא) דעניין החזקה הוא דהיכא דעכשיו יש וודאות על עניין מסויים, ונולד ספק אמרי' שאין אנו מחוייבים לדון כהצד המסופק כ"כ דלא יוכיח את דבריו, וה"ה גם בדינא דהאין ספק מוציא מיד וודאי, ובסוגיא שם מבואר דתרי ענינים הם?
במקום דאיכא חזקה דהשתא, אי לא אזלינן בתריה הואמ שום חזקה דמעיקרא ולא משום א"ס מוציא מ"ו, וראה חולין דף ט' וריש נידה.
 
מבואר בכמה דוכתי דאין ספק מוציא מיד וודאי, בין היתר בסוגייא דל"ח שמא גיררה חולדה פסחים ט.
וכבר כמה זמן איני מבין, החילוק בין האי דינא לדינא דחזקה (דמעיקרא) דעניין החזקה הוא דהיכא דעכשיו יש וודאות על עניין מסויים, ונולד ספק אמרי' שאין אנו מחוייבים לדון כהצד המסופק כ"כ דלא יוכיח את דבריו, וה"ה גם בדינא דהאין ספק מוציא מיד וודאי, ובסוגיא שם מבואר דתרי ענינים הם?
כמדומה לי שבספק ויבם שבאו לחלוק בנכסי סבא לא שיך כלל חזקה דמעיקרא וגם לא חזקת ממון, אלא כל הענין הוא אין ספק מוציא מדי וודאי.

ועדיין אין לי בזה הגדרה ברורה רק באתי להראות שיכול להיות אסממ"ו גם כשאין כל חזקה אחרת.
 
היסוד בחזקה דמעיקרא הוא שאמנם יש ספק אך הכרעת התורה להשאיר את המצב על קדמותו, מה שאא"כ אין ספק מוציא מידי ודאי הפשט הוא שהספק הוא לא מספיק מספק, ואין ביכולתו להעמיד כלל ספק,
ויתר מזה ר' שמעון מעמיד שספק לא מוליד צדדים אלא צדדים מולדים ספק, ובאין ספק הצדדים הם לא מספיק חזקים בשביל ליצר ספק, כגון בוודאי על ספק אכלה אין צדדים שהעכבר אכל אלא זה השערה וזה לא מעלה צד, מה שא"כ בחזקה דמעיקרא בספק קרוב לו או קרוב לה שיש שתי צדדים באמת, וזה מאה אחוז לצד אחד ומאה אחוז לצד השני,
 
לא זכיתי להבין הקו',
נראה לי באופן פשוט, דחזקה דמעיקרא היינו כגון במקווה דהיה מ' סאה וטבלה ולאחמ"כ חזינן דליכא מ' סאה, ומספקא לן אי בשעת מעשה הטבילה נתחסר המקווה או שעמד על חזקתו, ובזה אמרינן העמד דבר על חזקתו ונחזיק המקווה דבשעה שטבלה היה מ' סאה,
משא"כ היכא דאמרינן אסממ"ו, היינו בכה"ג דמספקא לן השתא מאי הוה ויש צד אחד שהוא וודאי דהיינו שהוא הפשטות ויש עוד צד דדלמא הוה ודלמא לא הוה ובזה אמרינן אסממ"ו,
אך עיקר הדברים דמספקינן מאי הוה השתא, משא"כ בחזקה דמעיקרא דבזה איירי' דהשתא וודאי ידעינן מאי הוה ובזה יש להוסיף חידוש דאמרי' העמד דבר על חזקתו, ואילו באסממ"ו הוא דבר יותר פשוט דמה"ת להצד המסופק מאשר על הצד הוודאי, וד"ל.
 
לא זכיתי להבין הקו',
נראה לי באופן פשוט, דחזקה דמעיקרא היינו כגון במקווה דהיה מ' סאה וטבלה ולאחמ"כ חזינן דליכא מ' סאה, ומספקא לן אי בשעת מעשה הטבילה נתחסר המקווה או שעמד על חזקתו, ובזה אמרינן העמד דבר על חזקתו ונחזיק המקווה דבשעה שטבלה היה מ' סאה,
משא"כ היכא דאמרינן אסממ"ו, היינו בכה"ג דמספקא לן השתא מאי הוה ויש צד אחד שהוא וודאי דהיינו שהוא הפשטות ויש עוד צד דדלמא הוה ודלמא לא הוה ובזה אמרינן אסממ"ו,
אך עיקר הדברים דמספקינן מאי הוה השתא, משא"כ בחזקה דמעיקרא דבזה איירי' דהשתא וודאי ידעינן מאי הוה ובזה יש להוסיף חידוש דאמרי' העמד דבר על חזקתו, ואילו באסממ"ו הוא דבר יותר פשוט דמה"ת להצד המסופק מאשר על הצד הוודאי, וד"ל.
ודפפח"ח
 
לא זכיתי להבין הקו',
נראה לי באופן פשוט, דחזקה דמעיקרא היינו כגון במקווה דהיה מ' סאה וטבלה ולאחמ"כ חזינן דליכא מ' סאה, ומספקא לן אי בשעת מעשה הטבילה נתחסר המקווה או שעמד על חזקתו, ובזה אמרינן העמד דבר על חזקתו ונחזיק המקווה דבשעה שטבלה היה מ' סאה,
משא"כ היכא דאמרינן אסממ"ו, היינו בכה"ג דמספקא לן השתא מאי הוה ויש צד אחד שהוא וודאי דהיינו שהוא הפשטות ויש עוד צד דדלמא הוה ודלמא לא הוה ובזה אמרינן אסממ"ו,
לא הבנתי מה אתה רוצה, את אותו מקרה שלא מקווה אני יכול להסביר גם מצד אין ספק מוציא מיד וודאי
אך עיקר הדברים דמספקינן מאי הוה השתא, משא"כ בחזקה דמעיקרא דבזה איירי' דהשתא וודאי ידעינן מאי הוה ובזה יש להוסיף חידוש דאמרי' העמד דבר על חזקתו, ואילו באסממ"ו הוא דבר יותר פשוט דמה"ת להצד המסופק מאשר על הצד הוודאי, וד"ל
זה ממש לא נכון בחזקה אנו מסופקים אם היה שינוי, ספק קרוב לו ספק קרוב לה היא ספק מגורשת והעמד על חזקתה ואינה מגורשת, ובזה אפשר לומר גם מצד אסממ"ו
 
לא הבנתי מה אתה רוצה, את אותו מקרה שלא מקווה אני יכול להסביר גם מצד אין ספק מוציא מיד וודאי

זה ממש לא נכון בחזקה אנו מסופקים אם היה שינוי, ספק קרוב לו ספק קרוב לה היא ספק מגורשת והעמד על חזקתה ואינה מגורשת, ובזה אפשר לומר גם מצד אסממ"ו
נכון שיש מקרים, אבל אכתי עניין אחד הם שאין לצדדים מסופקים יכולת להוציא מההכרעה הוודאית
 
ספק מוציא מידי ודאי אינו בהכרח חזקה דמעיקרא וכגון ספק ויבם שבאו לחלוק בנכסי סבא.
 

הודעות מומלצות

ביחזקאל פרק ה' פסוק ג' וְצַרְתָּ אוֹתָם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון