בית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם או שמיים ומתי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 בית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם או שמיים ומתי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
במ"ר בראשית כו, יט מבואר שרצו לבנות הבית עד שבא רבי יהושע בן חנניא והרגיע את הציבור, וע"ע בירושלמי תענית שהיו כמה ניסיונות לבנות הבית.
ומבואר דיש לבני אדם לבנות הבית, ולכך ניסו כמה פעמים ללא הצלחה
ויתכן שבאמת משום הכי לא הצליחו, כיון צריך לרדת מהשמיים ולא להיבנות ע"י בנ"א.
 
הרמב״ם בא לומר הלכה למעשה מה שעל יהודי לקיים, אם חלק מביהמ''ק יבנה בידי שמים, אדרבא, אבל הרמב״ם בא לומר את ההלכה מה מוטל על יהודי בבניית ביהמ''ק.

אגב כך: הרמב״ם מתייחס לעניין זה בכ''מ ומחד בהל' מלכים כ' שמלך המשיח בונה מקדש במקומו. מאידך בהל' ביה''ב כ' ''הכל מחוייבים'' לבנות.
הרמב"ם לא יכול להתעלם ממה שכתוב הפסוקים ובחז"ל. ואם בפסוקים כתוב שייבנה ע"י הקב"ה, הרמב"ם לא יכול להורות לבנ"א אחרת.
[על הסתירה בין הל' מלכים להל' ביה"ב - לפו"ר נראה שהמציאות היא שמה"מ יבנה, אך כלל ישראל מחויבים בכך, ושמא למלך המשיח יש חיוב פרטי לבנות מלבד החיוב של כלל ישראל, ומסתמא למה"מ מותר לבטל תורה בשביל לבנות ביהמ"ק דהוי בכלל מצוה שאינה יכולה להיעשות ע"י אחרים].
 
הרמב"ם לא יכול להתעלם ממה שכתוב הפסוקים ובחז"ל. ואם בפסוקים כתוב שייבנה ע"י הקב"ה, הרמב"ם לא יכול להורות לבנ"א אחרת.
באותיות אחרות, צריכים לדון אי בניין המקדש הווי מצווה שהפעולה או שבתוצאה

אליבא דאמת הדבר תלוי במח' רמב''ם והרמב''ן אם עיקר מצוות בניין המקדש הוא 'בית להקריב בו קרבנות' או בית שתשרה בו שכינה. סוגיא רחבה משליכה על קדושת מקום המקדש היום ועוד כו''כ נפק''מ
 
הרמח"ל במאמר משכני עליון כותב שגם ישראל וגם הקב"ה יבנוהו, עי"ש.

והאמת היא שלכאורה תמוה מאד לומר שאין חיוב לבנות את ביהמ"ק השלישי, שהרי יחזקאל [מג] נתנבא על בנין ביהמ"ק השלישי, ואמר לו הקב"ה 'אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעוונותיהם ומדדו את תכנית, ואם נכלמו מכל אשר עשו צורת הבית ותכונתו ומוצאיו ומובאיו וכל צורתו ואת כל חוקותיו וכל צורתו וכל תורתו הודע אותם וכתוב לעיניהם, וישמרו את כל צורותיו ואת כל חוקותיו ועשו אותם'. הרי בהדיא שישראל מחויבים בבנין ביהמ"ק השלישי. ואיני יודע מה יענו על כך החולקים.
 
בשביל להוציא מטעות - אין הכוונה שבית המקדש ייבנה ביד אדם ממש, אלא בידי מלך המשיח [רמב"ם מלכים ומלחמות יא, א וב;].

לגוף הענין, כמעט בכל מקום אנו נוכחים שהגם אם מלך המשיח יטול חלק בבניית המקדש - מילתא דפשיטא היא שהשי"ת הוא יהיה הישות המרכזית שתפעל בבנית המקדש - כך כתוב להדיא בפסוקים רבים, במדרשים, בראשונים ובאחרונים.
 
בשביל להוציא מטעות - אין הכוונה שבית המקדש ייבנה ביד אדם ממש, אלא בידי מלך המשיח [רמב"ם מלכים ומלחמות יא, א וב;].
גם מלך המשיח הוא אדם. וברור שאין הכונה שמלך המשיח יבנה לבדו את ביהמ"ק, כשהוא יבוא יבנו את ביהמ"ק. אך כלל ישראל יבנוהו, וכמפורש בפסוק ביחזקאל שהבאתי לעיל.
 
ועתה מצאתי דברים בזה בספר מגדיל ישועות מלכו להג"ר אריה שפירא שליט"א, ושם הביא דברי הרמח"ל במשכני עליון, וביארם בהרחבה בטוטו"ד, יוקח משם.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון