השפיצים גרים בבני ברק וק''ס | עזרה הדדית| דף 2 השפיצים גרים בבני ברק וק''ס | עזרה הדדית| דף 2
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!
לי יש 'הרגש' בנושא הדיור, שהשי"ת מוביל אותנו למצב שקהילות יראי השם יתפשטו בכל ארץ ישראל.
מלבד מחירי הדיור שלא מותירים ברירה, התחדדה בי ההרגשה כשצפה ועלתה סוגית מעליות השבת, כאשר הרבנים בעמח"ס 'אורחות שבת' ישבו לברר תוכניות של מהנדסים שבנו מערכת שלמה למעלית שאין לנוסע שום השפעה על פעילות המנוע, וביודעי קאמינא שהיתה לזה תמיכה משמעותית ואפילו דרישה מצד פוסקי ההלכה הבולטים ביותר.
בסופו של דבר, ממש בשלהי ימיו, הכריע רבי גרשון זללה"ה שהנהגת רבני בני ברק שעצם הפעלת מעלית כזו יש בה אוושא מילתא (וגם על הכרעה זו יש מה לספר, אבל לא נמסרו הדברים לפרסום), היא ההנהגה שיש להנהיג בכל קהילות היראים, והתוכנית נגנזה.
התוצאה הברורה: אם התוכנית היתה מתקבלת, הרי שהיינו רואים שכונות של בניינים רבי קומות בריכוזים החרדיים (סוכות יפתרו איך שהוא...), וצפיפות האוכלוסין היתה מכפילה את עצמה. עתה שהאפשרות ירדה מהפרק, לא יבנו יותר מ8-9 קומות, וההתפשטות החרדית תהיה לרוחב ולא לגובה...
 
לי יש 'הרגש' בנושא הדיור, שהשי"ת מוביל אותנו למצב שקהילות יראי השם יתפשטו בכל ארץ ישראל.
מלבד מחירי הדיור שלא מותירים ברירה, התחדדה בי ההרגשה כשצפה ועלתה סוגית מעליות השבת, כאשר הרבנים בעמח"ס 'אורחות שבת' ישבו לברר תוכניות של מהנדסים שבנו מערכת שלמה למעלית שאין לנוסע שום השפעה על פעילות המנוע, וביודעי קאמינא שהיתה לזה תמיכה משמעותית ואפילו דרישה מצד פוסקי ההלכה הבולטים ביותר.
בסופו של דבר, ממש בשלהי ימיו, הכריע רבי גרשון זללה"ה שהנהגת רבני בני ברק שעצם הפעלת מעלית כזו יש בה אוושא מילתא (וגם על הכרעה זו יש מה לספר, אבל לא נמסרו הדברים לפרסום), היא ההנהגה שיש להנהיג בכל קהילות היראים, והתוכנית נגנזה.
התוצאה הברורה: אם התוכנית היתה מתקבלת, הרי שהיינו רואים שכונות של בניינים רבי קומות בריכוזים החרדיים (סוכות יפתרו איך שהוא...), וצפיפות האוכלוסין היתה מכפילה את עצמה. עתה שהאפשרות ירדה מהפרק, לא יבנו יותר מ8-9 קומות, וההתפשטות החרדית תהיה לרוחב ולא לגובה...
מרן הגרי"ש אלישיב התיר את המעלית הזו, ואמר שזהו פתרון למצוקת הדיור
 
אכן בבניינים של 20 קומות לא נראה כ"כ שיש פתרון, אבל עד 12-13 לא ימצאו? כבר היום יש כל מיני רעיונות (מפחידים למדי), של סוכות שנפתחות ומרפסות שנסגרות, כן כן, נכחתי בדין תורה שבתוכו עלה הסכם שהקומה העליונה תקפל את קרקעית המרפסת שלה לפני סוכות, לאפשר סוכה לקומה תחתיה. כך בכל מיני רעיונות שכאלה אפשר לייצר סוכות, שבין כה הם סוכות ז' על ז' לראשו ורובו (את זה כבר מצליחים למכור היום בבנייני 7-8 קומות).
 
מרן הגרי"ש אלישיב התיר את המעלית הזו, ואמר שזהו פתרון למצוקת הדיור
רבי בני ברק לא הסכימו להתיר את זה,
ללא קשר להגרי"ש או להגרי"ג.
הם התבטאו ש"אין לנו את ר' ניסים שיוכל לקחת את האחריות ולהתיר את זה"
 
רבי בני ברק לא הסכימו להתיר את זה,
ללא קשר להגרי"ש או להגרי"ג.
הם התבטאו ש"אין לנו את ר' ניסים שיוכל לקחת את האחריות ולהתיר את זה"
בסדר, אבל אין אפשרות להוציא את זה מחוץ לחוק, בעוד שרוב הפוסקים כהגרמ"פ הגרשז"א הגריש"א והגרע"י התירו את זה
 
שמועה שמעתי שרוב רובם של המוצלחים בישיבות אינם הולכים לגור בפריפריה, ומי שכן הולך אלו הבחורים הפחות מוצלחים,
והסיבה פשוטה.
בחור טוב מקבל 700.000 ולכן גר בעיר משא''כ הבחור החלש שמקבל פחות והולך לגור בערים כמו עפולה, נוף כינרת, הר יונה, וכדומה.
וממילא זה גלגל.
השאלה אם יש לחו''ר הפורום שליט''א מידע האם זה נכון [או כמה זה נכון]

הטענה שרובם המוחלט של ה"מוצלחים" בישיבות לא עוברים לגור בפריפריה ושהעוברים הם בעיקר ה"פחות מוצלחים" היא טענה מורכבת שיש בה גרעין של אמת, אך היא רחוקה מלהיות מדויקת וכוללת הכללות חסרות בסיס. הנה ניתוח מפורט:

האם יש אמת בטענה?
  • שיקולים כלכליים: אין ספק שלשיקולים כלכליים יש משקל רב. מחירי הדיור במרכז הארץ (בעיקר בערים חרדיות כמו בני ברק וירושלים) גבוהים משמעותית מאשר בפריפריה. סכום ה"מענק" הניתן לזוגות צעירים חרדים אכן משפיע על היכולת שלהם לרכוש דירה, ואכן זוגות עם הון עצמי נמוך יותר עשויים לבחור לגור בפריפריה מתוך הכרח כלכלי.
  • קהילה ותמיכה: בחורים רבים מעדיפים להישאר קרובים למשפחה ולקהילה המוכרת להם, מה שלעיתים קרובות מוביל אותם להישאר במרכז. בפריפריה, לעיתים קרובות, הקהילה החרדית קטנה יותר ופחות מבוססת, מה שעשוי להרתיע חלק מהבחורים.
  • אפשרויות תעסוקה: אפשרויות התעסוקה במרכז הארץ, במיוחד בתחומים המותאמים לציבור החרדי (כגון חינוך, הייטק ועוד), רבות ומגוונות יותר מאשר בפריפריה.

מדוע הטענה אינה מדויקת?
  • הגדרה של "מוצלח": ההגדרה של "מוצלח" בישיבה היא סובייקטיבית. האם מדובר במי שמצטיין בלימוד? במי שמגיע ממשפחה מיוחסת? במי שיש לו קשרים טובים? לא תמיד יש קורלציה בין "הצלחה" בישיבה לבין היכולת הכלכלית או הרצון לגור בפריפריה.
  • סיבות אידיאולוגיות: ישנם בחורים רבים, גם כאלה שנחשבים "מוצלחים", שבוחרים לגור בפריפריה מתוך אידיאולוגיה. הם רוצים לתרום לבניית קהילות חרדיות חדשות, להפיץ תורה ולחזק את היהדות באזורים מוחלשים.
  • איכות חיים: הפריפריה מציעה יתרונות רבים מבחינת איכות חיים: אוויר נקי יותר, מרחבים פתוחים, קהילה קטנה ותומכת יותר ועוד. ישנם בחורים רבים שמעדיפים את היתרונות הללו על פני החיים הצפופים והיקרים במרכז.
  • מגוון: ישנו מגוון רחב של אנשים בפריפריה, ולא כולם "חלשים". ישנם אנשי חינוך, אנשי עסקים, אנשי מקצועות חופשיים ועוד, שבוחרים לגור בפריפריה מסיבות שונות.

לסיכום:
הטענה שהעלית נכונה חלקית, אך היא רחוקה מלהיות תמונה מלאה. שיקולים כלכליים משחקים תפקיד חשוב, אך ישנם גם שיקולים אידיאולוגיים, חברתיים ואישיים שמשפיעים על ההחלטה היכן לגור. הכללה גורפת כאילו רק "הפחות מוצלחים" עוברים לפריפריה היא לא רק לא מדויקת, אלא גם פוגענית.

מקור: AI אוצר
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון