האם במצב סכנה יש חובה לעשות רשיון על נשק? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 האם במצב סכנה יש חובה לעשות רשיון על נשק? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
ללא קשר למהות הדיון
אם זה המסקנא מהפיגוע המצב קשה
לכו ונשובה אל ה'
ללא קשר לתגובה
אם זו התגובה זה לדון את השני לכף חובה מתוך התנשאות
לכו ונשובה אל ה' אבל אם זו חובת התשדלות זה חלק מהעניין
 
לכאורה על פי ההלכה מכיון ואנחנו במצב סכנה אולי יש חובה להוציא רשיון על נשק?
ראשית, קשה להכריע על מצב סכנה באופן שכזה, למיעוט המקרים ב"ה

ולגוש"ד, אם תואיל בטובך לנמק, מאיזה דין הוצאת חובה זו?
 
קצת ילה"ר למ"ד בקידושין כט. שהאב מחוייב ללמוד בנו לשחות וכתב רש"י שיש צורך בכך שמא יקרה פעם בחיי אותו בן שיפליג בספינה ותטבע הספינה, ואם לא ידע לשחות לא יוכל להינצל עיי"ש. וי"ל על אחת כמה שאדם מחוייב ככל וידו משגת לרכוש נשק שמא יזדמן לו מקרה שיוכל בכך להציל נפשו ונפש חבריו.
לדבריך, למה לא חייבוהו ללמדו רפואה?
 
לדבריך, למה לא חייבוהו ללמדו רפואה?
עיר שאין בה רופא - אסור לגור בה!

תַנְיָא כׇּל עִיר שֶׁאֵין בָּהּ עֲשָׂרָה דְּבָרִים הַלָּלוּ אֵין תַּלְמִיד חָכָם רַשַּׁאי לָדוּר בְּתוֹכָהּ בֵּית דִּין מַכִּין וְעוֹנְשִׁין וְקוּפָּה שֶׁל צְדָקָה נִגְבֵּית בִּשְׁנַיִם וּמִתְחַלֶּקֶת בִּשְׁלֹשָׁה וּבֵית הַכְּנֶסֶת וּבֵית הַמֶּרְחָץ וּבֵית הַכִּסֵּא רוֹפֵא וְאוּמָּן וְלַבְלָר (וְטַבָּח) וּמְלַמֵּד תִּינוֹקוֹת מִשּׁוּם רַבִּי עֲקִיבָא אָמְרוּ אַף מִינֵי פֵירָא מִפְּנֵי שֶׁמִּינֵי פֵירָא מְאִירִין אֶת הָעֵינַיִם.
 
עיר שאין בה רופא - אסור לגור בה!
ועדיין אין חייב אדם ללמד בנו רפואה, ולא ללמוד עצמו.
ומה בכך ש"אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה"?
אגב, לא כתוב שם ש"אסור" לגור בה.
ונמנו שם עוד דברים, כך שאין ללמוד מכך לנידון דידן מאומה.
 
מכל מקום, היחס כאן לנשק מוקצה מדי משום מה.
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
 
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
ואברכים בני שלושים?
 
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
הנה המעשה עם ר"ש ברמן:
 

קבצים מצורפים

  • רש ברמן.png
    רש ברמן.png
    264.8 KB · צפיות: 6
א. צריך לדון האם זה בכלל 'מצב סכנה', אמנם הפיגוע נורא אך עדיין לא הופך את מצבינו הכללי למצב סכנה.
ב. ידועה הוראתו של הר שך כשנשאל על ללמד בנות סמינרים עזרה ראשונה ואמר שלא ילמדו, כשנשאל הלא יכולות להציל חיים ענה מי שלומד יזמנו לו כאלו דברים מי שלא לומד לא יתקל בהם, וכך היה בישיבת מיר כשביקשו להתקין שם מכשיר דפילטור להצלת חיים וכעבור ימים אברך הוזקק לו וניצלו חייו כשסיפרו לרבי נ"צ פינקל את הדבר אמר בגלל שיש מכשיר זה ארע הדבר, אם לא היה המכשיר לא היה המקרה קורה...
ומעין הדברים מדבריו של החזון איש:
 

קבצים מצורפים

  • דברי החזוא.png
    דברי החזוא.png
    168.1 KB · צפיות: 7

הודעות מומלצות

האם מעשר כספים זה חובה?
ולמה?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון