האם במצב סכנה יש חובה לעשות רשיון על נשק? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 האם במצב סכנה יש חובה לעשות רשיון על נשק? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל חברי הפורום שליט"א
    שנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים 🌸
ללא קשר למהות הדיון
אם זה המסקנא מהפיגוע המצב קשה
לכו ונשובה אל ה'
ללא קשר לתגובה
אם זו התגובה זה לדון את השני לכף חובה מתוך התנשאות
לכו ונשובה אל ה' אבל אם זו חובת התשדלות זה חלק מהעניין
 
לכאורה על פי ההלכה מכיון ואנחנו במצב סכנה אולי יש חובה להוציא רשיון על נשק?
ראשית, קשה להכריע על מצב סכנה באופן שכזה, למיעוט המקרים ב"ה

ולגוש"ד, אם תואיל בטובך לנמק, מאיזה דין הוצאת חובה זו?
 
קצת ילה"ר למ"ד בקידושין כט. שהאב מחוייב ללמוד בנו לשחות וכתב רש"י שיש צורך בכך שמא יקרה פעם בחיי אותו בן שיפליג בספינה ותטבע הספינה, ואם לא ידע לשחות לא יוכל להינצל עיי"ש. וי"ל על אחת כמה שאדם מחוייב ככל וידו משגת לרכוש נשק שמא יזדמן לו מקרה שיוכל בכך להציל נפשו ונפש חבריו.
לדבריך, למה לא חייבוהו ללמדו רפואה?
 
לדבריך, למה לא חייבוהו ללמדו רפואה?
עיר שאין בה רופא - אסור לגור בה!

תַנְיָא כׇּל עִיר שֶׁאֵין בָּהּ עֲשָׂרָה דְּבָרִים הַלָּלוּ אֵין תַּלְמִיד חָכָם רַשַּׁאי לָדוּר בְּתוֹכָהּ בֵּית דִּין מַכִּין וְעוֹנְשִׁין וְקוּפָּה שֶׁל צְדָקָה נִגְבֵּית בִּשְׁנַיִם וּמִתְחַלֶּקֶת בִּשְׁלֹשָׁה וּבֵית הַכְּנֶסֶת וּבֵית הַמֶּרְחָץ וּבֵית הַכִּסֵּא רוֹפֵא וְאוּמָּן וְלַבְלָר (וְטַבָּח) וּמְלַמֵּד תִּינוֹקוֹת מִשּׁוּם רַבִּי עֲקִיבָא אָמְרוּ אַף מִינֵי פֵירָא מִפְּנֵי שֶׁמִּינֵי פֵירָא מְאִירִין אֶת הָעֵינַיִם.
 
עיר שאין בה רופא - אסור לגור בה!
ועדיין אין חייב אדם ללמד בנו רפואה, ולא ללמוד עצמו.
ומה בכך ש"אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה"?
אגב, לא כתוב שם ש"אסור" לגור בה.
ונמנו שם עוד דברים, כך שאין ללמוד מכך לנידון דידן מאומה.
 
מכל מקום, היחס כאן לנשק מוקצה מדי משום מה.
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
 
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
ואברכים בני שלושים?
 
כמובן "מחמת מיאוס"

איני זוכר את פרטי המעשה, כשבאו להציע לראשי ישיבת פוניבז' שהבחורים ילמדו להשתמש בנשק, בכדי שאם יבואו הערבים במלחמה יוכלו להגן על עצמם.
התשובה הייתה שלא, ובזכרוני שהגר"ש ברמן נימק זאת בכך שכוונתם היא שאחרי שהבחורים ידעו להשתמש בנשק, ימצאו אמתלה לאלצם להצטרף למלחמה​
הנה המעשה עם ר"ש ברמן:
 

קבצים מצורפים

  • רש ברמן.png
    רש ברמן.png
    264.8 KB · צפיות: 9
א. צריך לדון האם זה בכלל 'מצב סכנה', אמנם הפיגוע נורא אך עדיין לא הופך את מצבינו הכללי למצב סכנה.
ב. ידועה הוראתו של הר שך כשנשאל על ללמד בנות סמינרים עזרה ראשונה ואמר שלא ילמדו, כשנשאל הלא יכולות להציל חיים ענה מי שלומד יזמנו לו כאלו דברים מי שלא לומד לא יתקל בהם, וכך היה בישיבת מיר כשביקשו להתקין שם מכשיר דפילטור להצלת חיים וכעבור ימים אברך הוזקק לו וניצלו חייו כשסיפרו לרבי נ"צ פינקל את הדבר אמר בגלל שיש מכשיר זה ארע הדבר, אם לא היה המכשיר לא היה המקרה קורה...
ומעין הדברים מדבריו של החזון איש:
 

קבצים מצורפים

  • דברי החזוא.png
    דברי החזוא.png
    168.1 KB · צפיות: 10
לכאורה על פי ההלכה מכיון ואנחנו במצב סכנה אולי יש חובה להוציא רשיון על נשק?
לכאורה יש לדון מה הם התנאים שמגדירים 'מצב סכנה' שבו מתקיימת החובה המדוברת להוציא רישיון נשק.
וכמובן שצריך שתהיה הסכנה המדוברת מצטמצמת על ידי הנשק. [למעוטי מלחמה בגבול, טילים וכדו'].
קצת ילה"ר למ"ד בקידושין כט. שהאב מחוייב ללמוד בנו לשחות וכתב רש"י שיש צורך בכך שמא יקרה פעם בחיי אותו בן שיפליג בספינה ותטבע הספינה, ואם לא ידע לשחות לא יוכל להינצל עיי"ש. וי"ל על אחת כמה שאדם מחוייב ככל וידו משגת לרכוש נשק שמא יזדמן לו מקרה שיוכל בכך להציל נפשו ונפש חבריו.
או"ד י"ל דמכיון שאדם שאינו מיומן בשימוש בנשק עלול שלא לדייק בירי כלל ושמא יפגע באנשים הסמוכים לרוצח, ומכיוון שאדם שאינו מאומן לספק תגובה לאירוע כמו פיגוע שמא יכוון את הנשק אל האדם הלא נכון, ומכיוון שעצם התקרבותו אל הרוצח מסכנת אותו בעצמו, מחמת כל אלו יהא אסור לאדם שהכשרתו היא מינימלית [במקרה הטוב] להתקרב לזירת אירוע מהסוג הנ"ל. וא"כ שאני לימודי השחייה שאין כל סיכון לטובע או לחביריו במה שינסה את כוחו לשחות ואולי להינצל מרכישת הנשק שעלולה לסכן אותו ואת חביריו ביותר.
 
ומעין הדברים מדבריו של החזון איש:
איזה הוא חכם? הרואה את הנולד! ופה בארה"ק היה אף יותר גרוע מרוסיא כי ארגון ה'הגנה' היה אחראי ישיר להריגתם של יותר יהודים ממה שנהרגו ע"י הפורעים הערבים שמפניהם התיימר להגן. כך שלא רק שלא הגן אלא שפגע וגרם באופן ישיר להרג של יותר יהודים מכל פעולות הפורעים הערבים בכל שנות המנדט הבריטי.
 
כי ארגון ה'הגנה' היה אחראי ישיר להריגתם של יותר יהודים ממה שנהרגו ע"י הפורעים הערבים שמפניהם התיימר להגן.
הרב 'יואל אלחנן' הגזמת...
אני מעריך את עבודתך ומחקריך אך פה אתה טועה, לא שאני חולק על כך שנפשות והריגה לא היו נחשבים בעיניהם כקליפת השום ולא היססו להרוג את מתנגדיהם כולל מקרב הציבור החרדי [ד"ר דיהן הי"ד למשל]
אך מבחינה עובדתית המילים שכתבת אינם נכונות, אם אני טועה אדרבא, תוכיח, במספרים כמה הם הרגו וכמה נהרגו ע"י הפורעים הערבים ונראה...
אא"כ אתה מתכוון לאחריותם בסיכון כל הישוב וכו', וא"כ הבהר את דבריך.
 
אני חושב ששאלה זו הוכרעה פה אחד על ידי כל גדולי ההוראה באופן נדיר מאד ביחס לכל שאלה הלכתי אחרת.
כי ברור שאם מישהו סבור שצריך להחזיק נשק, על אחת כמה וכמה שצריך ללמוד רפואת חירום, אין לי ספק שאנשים נתקלים פי כמה וכמה במקרים שיש צורך בעזרה ראשונה מאשר במחבל.
ובכל זאת מעולם לא אמר ת"ח רציני או איזה צדיק שמחוייבים בכך.
ולא רק שלא אמרו אלא מעשיהם מוכיחים עליהם, אין פוסק ת"ח וצדיק רציני אחד שלמד רפואת חירום או כיוצא בזה.
וזה הרי דבר שתמיד היה ולא התחדש עכשיו.
והאמת שגם פיגועים כבר יש כאן הרבה שנים, ובאינטיפאדות היה הרבה יותר פיגועים מעכשיו ובכל זאת אין אף אדם תורני רציני, קל וחומר ת"ח וצדיק שהחזיק אי פעם נשק.
אם כן כבר הוכרע על ידי כל גדולי התורה וההוראה שבוודאי אין חיוב ואף לא עניין או 'ראוי לירא שמים' להחזיק נשק במצב זה.
כמובן שיש לדון ולהבין למה, אבל כמדומני שההכרעה ההלכתית הזו היא נדירה במיוחד בהיקף המוחלט של הוראת כל הפוסקים פה אחד.
 

הודעות מומלצות

קורין שיר השירים בשבת (חול...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון