חידות סוכות - סוכה כשירה לראובן ולא לשמעון ולמחרת להיפך | אוצר החידות חידות סוכות - סוכה כשירה לראובן ולא לשמעון ולמחרת להיפך | אוצר החידות
הודעה חבר 5 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
1,800
תודות
5,904
נקודות
385
כיצד ייתכן שראובן ושמעון יושבים בסוכה, ראובן יד"ח ושמעון לא, ולמחרת באותו זמן להיפך שמעון יד"ח וראובן לא.
 
כיצד ייתכן שראובן ושמעון יושבים בסוכה, ראובן יד"ח ושמעון לא, ולמחרת באותו זמן להיפך שמעון יד"ח וראובן לא.
במקרה שראובן מקבל שבת כרגיל ושמעון בר"ת ושניהם יושבים בסוכה שמוכשרת מדין מיגו (סוכה ז. סיכך על גבי מבוי מיגו שהלחי הוי דופן לגבי שבת הוי דופן לסוכה), ולפי זה ראובן יד"ח אבל שמעון שמקבל בר"ת עדיין הסוכה לא הוכשרה ומאידך בצאת השבת ראובן לא יד"ח בסוכה ושמעון יוצא. (וראה כאן מה שדנתי בזמן בין השמשות למ"ד שבות שרי בבין השמשות).
 
במקרה שראובן מקבל שבת כרגיל ושמעון בר"ת ושניהם יושבים בסוכה שמוכשרת מדין מיגו (סוכה ז. סיכך על גבי מבוי מיגו שהלחי הוי דופן לגבי שבת הוי דופן לסוכה), ולפי זה ראובן יד"ח אבל שמעון שמקבל בר"ת עדיין הסוכה לא הוכשרה ומאידך בצאת השבת ראובן לא יד"ח בסוכה ושמעון יוצא. (וראה כאן מה שדנתי בזמן בין השמשות למ"ד שבות שרי בבין השמשות.
לכאורה אין דעה כזאת שאחד יוצא והשני לא, אם ההלכה כגאונים שניהם יצאו רק בלילה הראשון, ואם ההלכה כר"ת שניהם יצאו רק ביום השני.
 
כיצד ייתכן שראובן ושמעון יושבים בסוכה, ראובן יד"ח ושמעון לא, ולמחרת באותו זמן להיפך שמעון יד"ח וראובן לא.
כמו חידה אחרת שהיתה פה שהפתרון היה מטלניות שאין בהם ג׳ על ג׳
שלעני הרי הם בגד ומקב״ט ואינם כשרים לסיכוך, ולעשיר אינם בגד וכשרים לסיכוך
ולכן אם ראובן היה עשיר ביום הראשון ושמעון עני - ראובן יצא יד״ח ושמעון לא
וכן להפך...
 
לכאורה אין דעה כזאת שאחד יוצא והשני לא, אם ההלכה כגאונים שניהם יצאו רק בלילה הראשון, ואם ההלכה כר"ת שניהם יצאו רק ביום השני.
כל אחד כפי שקיבל ע"ע שבת ולכך גם הראשון שמקבל שבת מוקדם מר"ת, וכגאונים, כבר חל עליו דיני שבת וממילא הלחי מתיר בטלטולו ומשוי דופן לסוכה.
 
כל אחד כפי שקיבל ע"ע שבת ולכך גם הראשון שמקבל שבת מוקדם מר"ת, וכגאונים, כבר חל עליו דיני שבת וממילא הלחי מתיר בטלטולו ומשוי דופן לסוכה.
תינח בכניסת שבת, ביציאתה מאי איכא למימר. (ולדעת הגאונים בהיפך)
 
תינח בכניסת שבת, ביציאתה מאי איכא למימר. (ולדעת הגאונים בהיפך)
גם ביציאתה דיני שבת ואיסורי רבנן חלים על פי מה שאדם קיבל. ולכן אף אם נוהג כגאונים וקיבל ע"ע תוספת שבת בפשטות המיגו חייל.
 
גם ביציאתה דיני שבת ואיסורי רבנן חלים על פי מה שאדם קיבל. ולכן אף אם נוהג כגאונים וקיבל ע"ע תוספת שבת בפשטות המיגו חייל.
אבל לדעת הגאונים זה לא מתאים בכניסת שבת... הוא אשר דיברתי:
(ולדעת הגאונים בהיפך)
בקיצור החידה עובדת רק אם בכניסת שבת הלכה כר"ת וביציאתה כגאונים, וזה דבר שאינו.
 
במקרה שראובן מקבל שבת כרגיל ושמעון בר"ת ושניהם יושבים בסוכה שמוכשרת מדין מיגו (סוכה ז. סיכך על גבי מבוי מיגו שהלחי הוי דופן לגבי שבת הוי דופן לסוכה), ולפי זה ראובן יד"ח אבל שמעון שמקבל בר"ת עדיין הסוכה לא הוכשרה ומאידך בצאת השבת ראובן לא יד"ח בסוכה ושמעון יוצא. (וראה כאן מה שדנתי בזמן בין השמשות למ"ד שבות שרי בבין השמשות).
דל מהכא ענין ר"ת והגאונים שזה רק מסבך, אחד קיבל תוספת שבת לפני השני
 
אבל לדעת הגאונים זה לא מתאים בכניסת שבת... הוא אשר דיברתי:

בקיצור החידה עובדת רק אם בכניסת שבת הלכה כר"ת וביציאתה כגאונים, וזה דבר שאינו.
זו אכן דעתך. אבל כפי שכתבתי זה לא תלוי בהכרעת ההלכה שמסורה לשמים (וכי יש מאן דהו שיכול להכריע במחלוקת זו?). אלא ככל ואדם נוהג כשיטה פלונית או אף קיבל על תוספת שבת, זה ברור שדיני מגו חלים לגביו. ולענ"ד זה פשוט. וכפי שאני מבין למר לא ניחא בזה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה