כללי - מנשה ואפרים, י''ב שבטים | תנ"ך ופרשת שבוע כללי - מנשה ואפרים, י''ב שבטים | תנ"ך ופרשת שבוע

נחמן ל.

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
114
תודות
171
נקודות
80
מה המקור שמתי שמחשבנים את מנשה ואפרים לא מחשבנים את בנימין, ומתי שמחשבנים את בנימין לא מחשבנים את מנשה ואפרים? כך שתמיד יהיה חשבון של י''ב שבטים?
 
זו לא שמענו דכשמונים מנשה ואפרים אין מונים את בנימין, אלא מצינו או שאין מונים את לוי, או שאין מונים את שמעון.
וז"ל הרמב"ן (דברים לג ו) 'כי הכתוב לא ימנה בשבטי ישראל רק שנים עשר, וכך אמר בברכת יעקב כל אלה שבטי ישראל שנים עשר, והנה יעקב הזכיר בניו השנים עשר, והזכיר יוסף בשבט אחד, ומשה ראה להזכיר ביוסף שני שבטים, כמו שאמר והם רבבות אפרים והם אלפי מנשה, והיה זה בעבור שני דברים וכו', והנה רצה לברך את לוי כי מברכתו יתברכו כל ישראל שיהיו קרבנותיו לרצון להם לפני השם, והוצרך להשאיר אחד מן השבטים, שאינם נמנין בשום מקום רק שנים עשר, כנגד שנים עשר מזלות ברקיע, ושנים עשר חדשים בשנה, ושנים עשר גבולי אלכסונין, שאמרו במדרש שהם הן זרועות עולם וכו', וכן בהר גריזים והר עיבל שמנה לוי, לא נזכר שם יוסף לשני שבטים, וכן תראה בחלוקי יחזקאל, שמנה בחלוקת הארץ יוסף לשני שבטים, ולא הזכיר לוי, וכשמנה תוצאות העיר, הזכיר שער לוי אחד, ולא מנה יוסף לשני שבטים, אבל אמר שער יוסף אחד, כי לעולם לא ימנו שבטי ישראל רק שנים עשר'.
 
זו לא שמענו דכשמונים מנשה ואפרים אין מונים את בנימין, אלא מצינו או שאין מונים את לוי, או שאין מונים את שמעון.
וז"ל הרמב"ן (דברים לג ו) 'כי הכתוב לא ימנה בשבטי ישראל רק שנים עשר, וכך אמר בברכת יעקב כל אלה שבטי ישראל שנים עשר, והנה יעקב הזכיר בניו השנים עשר, והזכיר יוסף בשבט אחד, ומשה ראה להזכיר ביוסף שני שבטים, כמו שאמר והם רבבות אפרים והם אלפי מנשה, והיה זה בעבור שני דברים וכו', והנה רצה לברך את לוי כי מברכתו יתברכו כל ישראל שיהיו קרבנותיו לרצון להם לפני השם, והוצרך להשאיר אחד מן השבטים, שאינם נמנין בשום מקום רק שנים עשר, כנגד שנים עשר מזלות ברקיע, ושנים עשר חדשים בשנה, ושנים עשר גבולי אלכסונין, שאמרו במדרש שהם הן זרועות עולם וכו', וכן בהר גריזים והר עיבל שמנה לוי, לא נזכר שם יוסף לשני שבטים, וכן תראה בחלוקי יחזקאל, שמנה בחלוקת הארץ יוסף לשני שבטים, ולא הזכיר לוי, וכשמנה תוצאות העיר, הזכיר שער לוי אחד, ולא מנה יוסף לשני שבטים, אבל אמר שער יוסף אחד, כי לעולם לא ימנו שבטי ישראל רק שנים עשר'.
נכתב רק מקומות שכשמנו את מנשה ואפרים לא מנו את לוי, אך כתב מר שגם שמעון לפעמים נספר ולפעמים לא, אשמח למקור,
ובכל אופן שכוייח על התיקון.
 
נכתב רק מקומות שכשמנו את מנשה ואפרים לא מנו את לוי, אך כתב מר שגם שמעון לפעמים נספר ולפעמים לא, אשמח למקור,
ובכל אופן שכוייח על התיקון.
המקור הוא בפרשת וזאת הברכה, שמשה רבינו בירך את מנשה ואפרים, ולא בירך את שמעון, וכמש"כ הרמב"ן להדיא.
 
המקור הוא בפרשת וזאת הברכה, שמשה רבינו בירך את מנשה ואפרים, ולא בירך את שמעון, וכמש"כ הרמב"ן להדיא.
לגבי הברכה שמעתי פעם שלא קללו כי לא רצה לברכו, וזה המקור היחיד ששבט שמעון לא נכלל ומנשה ואפרים כן נכללו?
 
לגבי הברכה שמעתי פעם שלא קללו כי לא רצה לברכו, וזה המקור היחיד ששבט שמעון לא נכלל ומנשה ואפרים כן נכללו?
שי' רש"י שמשה רבינו לא רצה לברכם, אמנם הרמב"ן חולק וס"ל שכיון שבירך מנשה ואפרים לחוד, לכן לא בירך את שמעון, עי בדבריו שהעתקתי לעיל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה