סידור "ויעתר יצחק" – תיקוניו, והאם ניתן לסמוך עליו. | אוצר הסידור והתפילה סידור "ויעתר יצחק" – תיקוניו, והאם ניתן לסמוך עליו. | אוצר הסידור והתפילה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,411
תודות
7,984
נקודות
402
מתוך הקדמת אחד הסידורים שיצאו לאור בדורנו

יצחק סטאנוב ערך חיבור מקיף בשם "ויעתר יצחק", מלבד חיבוריו הנוספים, ובו הגהות רבות בנוסח התפילה. אולם, עם היותו בקי בחכמת הלשון בכשרון רב, נמשך בקלות דעתו אחר משכילי הזמן, ונתאמת הדבר ששלח ידו בזיופים [בהם זיוף הסכמת הפרי מגדים ז"ל לספרו]. ומתוך כך לא היסס לשלוח יד בנוסחאות הסידור, ולא חת מלהגיה בהם כראות עיניו ובהתאם ל"כללי הדקדוק" כפי הבנתו, כך ששינויים ו"תיקונים" רבים יצאו תחת ידו. כפה"נ לא כל חכמי העת עמדו על טיבו, והגהותיו אף נשאו חן בעיני המדפיסים, לפיכך יש הרבה מ"חידושיו" שקנו להם שביתה בתוך נוסחאות התפילה עד לימינו אנו.​
 
ומצאתי

פרי מגדים אגרות אגרת ב
ובסידור עם ויעתר יצחק [אות שיב] כתב טובים, הפך נשים שאננות [ישעיה לב, ט], ולדידי אין לשנות הנוסחא.
 
הרי"א חבר מכנהו בספרו מגן וצינה "אותו רשע ואפיקורס מסאטנוב".
מגן וצינה (וקונ' בביאור יסודי הקבלה) - חבר, יצחק איזיק בן יעקב - לוצאטו, משה חיים, 1707-1747 (...jpg
 
בסידור ויעתר יצחק (מר' יצחק מסטנוב מברלין, נדפס ש' תקמ"ד, מוזכר מספר פעמים במכתבי הפמ"ג שבהקדמתו (כגון במכתב ה' אות ג')) כתב,
הוי אומר, הוא שינה על דעת עצמו, מסידורי הקודמים לו, וכעת זקוקים אנו לדעת עד כמה ניתן לסמוך על מסקנותיו

וכבר רבו המפקפקים, וגם הפמ"ג שהובא, לפחות באחד המקומות כותב שלדעתו התיקון אינו נכון.

וב"ה איכשר דרא, ובזמננו מסקלים את שיבושיו או חלקם מן הסידורים, כדוג' 'שובה עלינו', ששבשו ויי"צ ל'שובה אלינו'.
 
מהיכי תיתי לומרמכך על גאון שמוזכר בדברי רבינו הפרי מגדים,

אני מוחה נמרצות על הזלזול בכבוד התורה
חבל שלא בדקת באשכול שצויין
ומלבד זאת עצם האיזכור בדברי הפמ"ג אינו מוכיח דבר
הרי"א חבר מכנהו בספרו מגן וצינה "אותו רשע ואפיקורס מסאטנוב".
מגן וצינה (וקונ' בביאור יסודי הקבלה) - חבר, יצחק איזיק בן יעקב - לוצאטו, משה חיים, 1707-1747 (...jpg' בביאור יסודי הקבלה) - חבר, יצחק איזיק בן יעקב - לוצאטו, משה חיים, 1707-1747 (...jpg
מה תאמר על כך?
 
מחילה לדעתי לפני שהפמ"ג ציטט מישהו הוא ניפהו בי"ג נפה,
הוא לא ציטט מישהו, הוא הזכיר סידור ונוסחאותיו, בן זמנו

וכבר הראיתיך מדברי רי"א חבר, וכנודע
ופשוט שזה זלזול בכבוד התורה
השאלה שנותרה, מי הוא המזלזל, המתעקש להצמד לאמירה מסויימת, או המוכן לקבל האמת כמות שהיא

אגב, ראה באשכול הנ"ל שאותו סטנוב אף זייף הסכמה מהפמ"ג לספרו.
 
ז"ל הפמ"ג:
בינה, הבי"ת דגושה, ויש גורסים רפויה. ומקרוב נדפס סידור עם ויעתר יצחק כתב כן. ובאמת במקראות גדולות הבי"ת רפויה, אבל בסידור שערי תפלה בסימן נ' ט' האריך בזה, כי טעם מספיק הוא בספרי אמת [- איוב משלי תהלים] וצ"ע.
הרי לן שמביא בזה פלוגתא ומכריע כהגאון הנ"ל,

היתכן לומר עליו לאור האמור, מעין האמור מעלה,

חלילה, הזהר בגחלתן

ושוב, כל זה אחר המחילה מכבוד הגאונים שליט"א [שאינני יודע מי הם...].
 
הרי לן שמביא בזה פלוגתא ומכריע כהגאון הנ"ל,
לא היה גאון, אלא מדקדק, וזה שהפמ"ג הכריע כמותו מכח אי אילו טענות, אינו מעיד דבר.

היתכן לומר עליו לאור האמור, מעין האמור מעלה,
הרי"א חבר זללה"ה הכריע שכן, ומר דעתו שלא, לו יהי.
 
הרוו"ה קיבל את מרבית תיקוניו של סידור ויי"צ, ומשמע שיש בהם ממש.
ולא מסתבר שזייף בחומר שיש לו מה לומר דעתו באמת. בדברים שבהם לא היה לו כח מספיק השתמש בכתרם של אחרים.

על כל פנים ודאי שלא שינה מנוסח הסידור ביותר קלות מרש"ס ששינה על פי כל ראיה ואף הקלה ביותר, וקיבל על כך הסכמה מכל גדולי דורו כיון שסברו שהסידור טעון הגהה גדולה.
 
הרוו"ה קיבל את מרבית תיקוניו של סידור ויי"צ, ומשמע שיש בהם ממש.
וכתב כי הלך אחרי החכם ויי"צ כי רובו נוסחאות קדמוניות, והדבר תמוה מאד כמו שהעיר ע"ז מחבר הסיור אזו"א.
ובהרבה מקומות הדבר אינו נכון כלל
 
וכתב כי הלך אחרי החכם ויי"צ כי רובו נוסחאות קדמוניות, והדבר תמוה מאד כמו שהעיר ע"ז מחבר הסיור אזו"א.
ובהרבה מקומות הדבר אינו נכון כלל
למה תמוה, אכן רובו נוסחאות קדמוניות, אלא שהכניס לתוכו תיקונים, ואף הם שפרו לעיני רוו"ה.
מחבר סידור אזור אליהו בהקדמתו נוטה רק להשמיץ כמו כל מיני כרוזי השמצה שיוצאים היום, וקשה לסמוך עליו בפועל. ואף הוא כתב בהקדמתו לא להתפלל מתוך סידורו.
 
למה תמוה, אכן רובו נוסחאות קדמוניות, אלא שהכניס לתוכו תיקונים, ואף הם שפרו לעיני רוו"ה.
שכותבים רובו נוסחאות קדמוניות מתכוונים לרוב חידושיו ושינוייו מקודמיו
האם גם בזה זה נכון?
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה