'אין בית המדרש בלא חידוש' האומנם? | בית המדרש – דיונים תורניים 'אין בית המדרש בלא חידוש' האומנם? | בית המדרש – דיונים תורניים
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

למה זה תשאל לשמי?

משתמש רשום
gemgem
הודעות
40
תודות
79
נקודות
18
בס"ד.
פעם אחת הייתי מהלך בדרך, ופגע בי אדם אחד, ונתן לי שלום והחזרתי לו שלום, ותוכ"ד הדברים שאלני מה לומדים כעת, לאחר שהשבתי לו דעסקינן במס' פלוני, חזר ושאלני: 'נו, ומה דיברתם ביסוד של הקצה"ח', והשיבותי לו, נתגלגלה השיחה לנושאים אחרים עד לסיומה. לאחמ"כ, כששיחזרתי את מהלך השיחה שמתי לב לדבר מה חריג במיוחד, ולאחר העיון הגעתי למסקנא דזה קיים בכל המסכתות הישיבתיות הנלמדות, דהיינו בנשים ונזיקין, והוא דבדר"כ, בכל סוגיא שנלמדת בעיון יש יסוד של הקצה"ח\ר' אלחנן\הגרש"ש\ וכו' (מחק את המיותר) ועל דבריו סובבים הרבה מן הדין ודברים בסוגיא, השאלה הנשאלת היא, היאך בדור האחרון לא זכינו ליסודות נוספים בכל סוגיא שהיא מראשי הישיבות בדור שלאחר השואה, והלא לא חסרים רה"י גאוני עולם שהעמידו תלמידים לאלפים ורבבות בישיבות בארץ הקו', ובכ"ז דבריהם אינם נשמעים ביני מדרשא, ובמקרה הטוב תהיה איזו שהיא חצי נוסחא של הגרנ"פ באיזו שהיא הגדרה מסוימת, וג"ז אינו אלא מהמעט שבמעט. ויש להדגיש דאותו אדם מבוגר ממני בכעשרות שנים, והוי אומר דמעת שהותו בישיבה ועד עתה לא נתחדש מאומה מעבר ליסודו של אותו גדול והדבר תמוה בעיניי עד למאד. אם יש ביד מי מחברי הפורום לחוות דעה בנושא, אשמח להארות והערות.​
 
לא הבנתי.
להיפך, ברוך ד' נתרבו הלומדים, ואם פעם היה את ר' אלחנן והגרש"ש וברכ"ש,
היום יש לכל ישיבה את ראשי הישיבה שלה מאז השואה ולפני זה ועד היום, ובכל ישיבה אומרים את חידושי הבית מדרש שלה.

וכי חייב להיות שבכל היכלי הישיבות ידברו על אותם חידושים מאותם אנשים?
 
זה מאד תלוי בסגנונות ישיבות, ישנם המקומות שבעיקר עסוקים ברייד של מה שנאמר תמיד בביהמ"ד ומתקדמים מעט בו, אך ב"ה ישנם הרבה ישיבות שמתחילים את הסוגיא עם רצון להבין את ליבת הנושא , ורבותינו הם אבן בדרך אך וודאי שלא נעצרים שם!!!! והדברים ארוכים
 
לא הבנתי.
להיפך, ברוך ד' נתרבו הלומדים, ואם פעם היה את ר' אלחנן והגרש"ש וברכ"ש,
היום יש לכל ישיבה את ראשי הישיבה שלה מאז השואה ולפני זה ועד היום, ובכל ישיבה אומרים את חידושי הבית מדרש שלה.

וכי חייב לביות שבכל היכלי הישיבות ידברו על אותם חידושים מאותם אנשים?
אה"נ, אך עיקר כוונתי היתה להק' היאך זה שאני ואותו אדם המבוגר ממני בעשרות שנים עדיין קיימים באותם יסודות מדוברים, ועיקר הרייד בסוגיא עדיין לא השתנה אע"פ שעל אותו נושא דשו רבים וטובים מרה"י בדור שלאחר השואה.
 
זה מאד תלוי בסגנונות ישיבות, ישנם המקומות שבעיקר עסוקים ברייד של מה שנאמר תמיד בביהמ"ד ומתקדמים מעט בו, אך ב"ה ישנם הרבה ישיבות שמתחילים את הסוגיא עם רצון להבין את ליבת הנושא , ורבותינו הם אבן בדרך אך וודאי שלא נעצרים שם!!!! והדברים ארוכים
גם באותם ישיבות שמתעסקים ראשית בהבנת הנושא, בסופו של דבר מגיעים לאותו יסוד רק מנקודת מבט אחרת.
 
אה"נ, אך עיקר כוונתי היתה להק' היאך זה שאני ואותו אדם המבוגר ממני בעשרות שנים עדיין קיימים באותם יסודות מדוברים, ועיקר הרייד בסוגיא עדיין לא השתנה אע"פ שעל אותו נושא דשו רבים וטובים מרה"י בדור שלאחר השואה.
כי אין בדורינו מי שמשתווה לר' אלחנן ולר' שמעון ולר' ברוך בער...
הגע עצמך, איך זה שאני ור' אלחנן מדברים על אותם מילים של רשב"א וריטב"א?
 
כי אין בדורינו מי שמשתווה לר' אלחנן ולר' שמעון ולר' ברוך בער...
הגע עצמך, איך זה אני ור' אלחנן מדברים על אותם מילים של רשב"א וריטב"א?
בקיצור כל התורה כולה זה מסירה מתלמיד לרב כשכל אחד מתקדם בזה גם בחלק שלו ומביא את דברי התורה גם אליו, והדברים ידועים ופשוטים,
 
כי אין בדורינו מי שמשתווה לר' אלחנן ולר' שמעון ולר' ברוך בער...
הגע עצמך, איך זה שאני ור' אלחנן מדברים על אותם מילים של רשב"א וריטב"א?
א. לפ"ז תק' על כל האחרונים היאך חידשו מעצמם ולא אמרו דאין אנו כדורות הקדמונים.
ב. לענ"ד יש הבדל עצום בין פירושי הראשונים לד' האחרונים, דעיקר פירושי הראשונים הוא בעיקר פי' ד' הגמ' והעלאת השאלות הפשוטות והברורות לכאו', משא"כ ד' האחרונים דנים בעיקר בהגדרות הנושא ויש בזה אריכות דברים ואכמ"ל.
 
כן, גם כולם בסוף מסבירים את אביי ורבא... זה לא קשור בכלל!!!!!
אה"נ, אך עיקר השאלה היתה שישנה תחושה של 'עמידה במקום' מתקופה מסוימת שלאחריה כמעט ואין תו"ד על מה שנאמר מקודם חוץ מהסברים 'למה רא"ו צודק או לא צודק', ולא נתחדשו דברים אחרים שיתפסו בצורה שבה תפסו היסודות הנ"ל.
 
אה"נ, אך עיקר השאלה היתה שישנה תחושה של 'עמידה במקום' מתקופה מסוימת שלאחריה כמעט ואין תו"ד על מה שנאמר מקודם חוץ מהסברים 'למה רא"ו צודק או לא צודק', ולא נתחדשו דברים אחרים שיתפסו בצורה שבה תפסו היסודות הנ"ל.
על התחושה הזאת עניתי בהתחלה שזה תלוי בישיבות...

א. לפ"ז תק' על כל האחרונים היאך חידשו מעצמם ולא אמרו דאין אנו כדורות הקדמונים.
ב. לענ"ד יש הבדל עצום בין פירושי הראשונים לד' האחרונים, דעיקר פירושי הראשונים הוא בעיקר פי' ד' הגמ' והעלאת השאלות הפשוטות והברורות לכאו', משא"כ ד' האחרונים דנים בעיקר בהגדרות הנושא ויש בזה אריכות דברים ואכמ"ל.
שוב,
האחרו' לא חידשו אלא הסבירו את הקיים בתוך דברי הראשו',
והחילוק זאתה מדבר עליו הוא ס"ה הבדלי גישות החשיבה בין הראשו' לאחרו', הכל נעשה בשביל להביא את הדברים אליהם, ו"ה ישנו הבדל גישה עצום בין צורת הלימוד שלנו [התכוונתי לישיבות שמתקדמים בסד"א] לשלב האחרו', וזו אותה נקודה של הגשת הדברים אלינו, ואגב דיברו על אותו הנושא אך בדיוק הפוך בא' האשכולות,
אני כבר אציין לשם
 
א. לפ"ז תק' על כל האחרונים היאך חידשו מעצמם ולא אמרו דאין אנו כדורות הקדמונים.
כבר אמרתי לך,
יש חידושים, ומי שלא רואה אותם כנראה שלא לומד מספיק...
אבל האחרונים הם הבסיס שלנו כמו שהראשונים הם הבסיס של האחרונים.
ב. לענ"ד יש הבדל עצום בין פירושי הראשונים לד' האחרונים, דעיקר פירושי הראשונים הוא בעיקר פי' ד' הגמ' והעלאת השאלות הפשוטות והברורות לכאו', משא"כ ד' האחרונים דנים בעיקר בהגדרות הנושא ויש בזה אריכות דברים ואכמ"ל.
יש תושב"כ, עליה יש תורה שבעל פה, עליה יש ראשונים עליהם יש אחרונים, עליהם יש ראשי הישיבות בדור הקודם,
אחריהם ראשי הישיבות בדור שלנו.
כל דור בנוי על הקודם.
 
בלע"ז יש מונח 'קאנון', 'טקסט קנוני' וכו'. דהיינו טקסטים שיש להם מעמד על והדיון מתפתח על בסיסם.
בעולם הישיבות, כיון שאין הישיבה יוצרת ומחדשת הכרעות כלל. כל חידושה מוגבל להעניק פרשנות מקורית להנחות 'קנוניות', כאלו שהוכרעו על ידי מי שידעו\הוסמכו להכריע.
ובאמת זה דבר משונה, שתורת ראשי הישיבות באירופה שהייתה במוצהר פרשנות בלבד קיבלה 'מעמד על' שמגביל את יכולת הפרשנות של הישיבות.
 
ובאמת זה דבר משונה, שתורת ראשי הישיבות באירופה שהייתה במוצהר פרשנות בלבד קיבלה 'מעמד על' שמגביל את יכולת הפרשנות של הישיבות.
כמה חקירות 'מקוריות' כת''ר מכיר מהדורות האחרונים?
 
על התחושה הזאת עניתי בהתחלה שזה תלוי בישיבות...

כבר אמרתי לך,
יש חידושים, ומי שלא רואה אותם כנראה שלא לומד מספיק...
אבל האחרונים הם הבסיס שלנו כמו שהראשונים הם הבסיס של האחרונים.

יש תושב"כ, עליה יש תורה שבעל פה, עליה יש ראשונים עליהם יש אחרונים, עליהם יש ראשי הישיבות בדור הקודם,
אחריהם ראשי הישיבות בדור שלנו.
כל דור בנוי על הקודם.
לא הבנתי מה כבודו בא לסתור, והלא הטענה היתה דהאחרונים מצאו לנכון לחדש אף אחר הראשונים ובמקומות מסוימים אף נטו מדבריהם בפי' ד' הגמ' (והגדיל לעשות החזו"א דפליג עליהם אף אליבא דהל' אך זה כבר נושא נפרד), וא"כ מדוע אין דורינו אנו מתברך בחידושים על ד' האחרונים ורה"י, ומה שטען כי ישנם חידושים רק שלא ראיתי אותם, תמהני, וכי עלי לפתוח כל ספר של אחד מרה"י החל בבד קודש וכלה בשעורי הגרח"ש?!, כוונתי היתה, דאע"פ שלמדתי את מרבית המסכתות הישיבתיות בעיון, מ"מ טרם ארע שניגשתי לסוגיא שידוע שיש בה את היסוד של הגרש"ר, משא"כ שניגשתי לסוגיא והיה ידוע קו' הרב"ב. ועל כך תמיהתי.
 
לא הבנתי מה כבודו בא לסתור, והלא הטענה היתה דהאחרונים מצאו לנכון לחדש אף אחר הראשונים ובמקומות מסוימים אף נטו מדבריהם בפי' ד' הגמ' (והגדיל לעשות החזו"א דפליג עליהם אף אליבא דהל' אך זה כבר נושא נפרד), וא"כ מדוע אין דורינו אנו מתברך בחידושים על ד' האחרונים ורה"י, ומה שטען כי ישנם חידושים רק שלא ראיתי אותם, תמהני, וכי עלי לפתוח כל ספר של אחד מרה"י החל בבד קודש וכלה בשעורי הגרח"ש?!, כוונתי היתה, דאע"פ שלמדתי את מרבית המסכתות הישיבתיות בעיון, מ"מ טרם ארע שניגשתי לסוגיא שידוע שיש בה את היסוד של הגרש"ר, משא"כ שניגשתי לסוגיא והיה ידוע קו' הרב"ב. ועל כך תמיהתי.
במחילה מכבוד תורתו,
גם ראשי הישיבות נטו מדברי האחרונים,
ר' שמואל נוטה מדברי ר' שמעון עשרות פעמים,
ולא רק הוא ולא רק ממנו.
וכן בדור שלאחר מכן, מו"ר הגרב"ד נטה מדברי ר' שמואל, ומו"ר הגרי"ג מדברי ר' דוד פעמים רבות,

ומה שטען כי אינו מכיר סוגיא שידוע שיש בה ר' שמואל,
תמהני.
הלא ידעים ומפרסמים הם,
ולדוגמה - מה שצמצם ר' שמואל את החקירה הידועה בריש בבא קמא, דבר שבו עצמו נטה מדברי ר' שמעון.
ומסתמא יש עוד, הלמדנים שבינינו ידעו להוסיף כהנה וכהנה...

בנוסף, גם על תמיהה זו כבר עניתי, כי ישנם הרב בתי מדרשות,
ואין יכולת מציאותית לתלמיד אחד שידע את כל בתי המדרשות,
אבל בפוניבז' מיבדרן דברי רבותיהם בחברון דברי רבותיהם, בסלבודקא דברי רבותיהם, בבית מתתיהו דברי רבותיהם,
וכן הלאה.
 
כוונתי היתה, דאע"פ שלמדתי את מרבית המסכתות הישיבתיות בעיון, מ"מ טרם ארע שניגשתי לסוגיא שידוע שיש בה את היסוד של הגרש"ר, משא"כ שניגשתי לסוגיא והיה ידוע קו' הרב"ב. ועל כך תמיהתי.
היית צריך לשמוע בכנס 'עמודי עולם' את ר' מנחם כהן פותח דיון עם השיעור כללי המפורסם של ר' בונים שרייבר....
 
אה"נ, אך עיקר השאלה היתה שישנה תחושה של 'עמידה במקום' מתקופה מסוימת שלאחריה כמעט ואין תו"ד על מה שנאמר מקודם חוץ מהסברים 'למה רא"ו צודק או לא צודק', ולא נתחדשו דברים אחרים שיתפסו בצורה שבה תפסו היסודות הנ"ל.

האחרו' לא חידשו אלא הסבירו את הקיים בתוך דברי הראשו',

יש חידושים, ומי שלא רואה אותם כנראה שלא לומד מספיק...

כמה חקירות 'מקוריות' כת''ר מכיר מהדורות האחרונים?
אחר המחילה מכבוד הרבנים,

גאב"ד דרכי תורה הגאון רבי אשר וייס שליט"א,

כמה חידושים אדירים יש לו, דברים שאין להם אח ורע,

דברים שהם מחודשים מדילי' ומתבדרין אף בבי מדרשא וחוצה לו,

ורבים הם מכדי להביא דוגמאות.

היתכן שלזה יקרא שלא חידשו האחרונים מאומה...

וכמה חקירות מקוריות משלו נאמרו, רבות לאין ספור
 
אחר המחילה מכבוד הרבנים,

גאב"ד דרכי תורה הגאון רבי אשר וייס שליט"א,

כמה חידושים אדירים יש לו, דברים שאין להם אח ורע,

דברים שהם מחודשים מדילי' ומתבדרין אף בבי מדרשא וחוצה לו,

ורבים הם מכדי להביא דוגמאות.

היתכן שלזה יקרא שלא חידשו האחרונים מאומה...

וכמה חקירות מקוריות משלו נאמרו, רבות לאין ספור
אמת, אך כוונתי בשאלה היתה לדון אודות חידושים ודרכים שנאמרו ביסודי העיון במסכתות הישיבתיות.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה