יורד לשדה חבירו - מתי חל החיוב לשלם? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 יורד לשדה חבירו - מתי חל החיוב לשלם? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
מי ממשיך לעבוד כאן? היורד סיים את מלאכתו
הפועל יכול 'להתפטר' באמצע היום ואינו שייך ביורד וכעי"ז:
בסוגיות של חזרת פועלים אין דיון על עיכוב השכר כלל ולכל היותר ידו על התחתונה כשהוקרה המלאכה.
אמנם שם ברור שנשכר לעשות מלאכה. אמנם ביורד, התשלום איננו על מלאכתו אלא על מה שקיבל בעה"ב בפועל.
 
הפועל יכול 'להתפטר' באמצע היום ואינו שייך ביורד וכעי"ז:
'להתפטר' בוודאי שהיורד יכול, אך בהחלט שיש דיון לגבי תשלום שכרו בכה"ג.
וכפי שכתבתי למר לעיל, אי מי העלה פה דיון בפועל, ישים נא לבו ויבין את שכתבתי.
 
שורש הנידון לכאורה:
האם משלמים ליורד על 'מוצר' או על ההשבחה.

ובמכירה, אם עשו קנין על דירה ולבסוף נמצא כי את מה שהציג המוכר כדירה במציאות אינו אלא שלד בלבד. ברור שהקונה יכול לטעון שהוא משלם על דירה ולא על שלד. - על מוצר.
ובקבלן, שנשכר לבנות דירה ואחרי השלמת השלד חזר בו, האם יוכל הבעה"ב לטעון שהחיוב שלו הוא על דירה כמוצר שלם וכמו במכירה?
ובאמת מפורש בברי' בהאומנין עו: דקבלן שחוזר בו נוטל שכרו.
אמנם יעוי' תוס' ב"מ סה. 'ואפי' למ"ד אינה אלא לבסוף מודה דפועל יכול לחזור בו ואפילו בחצי היום וכשהוא חוזר הרי הוא סוף שאינו רוצה לעשות מלאכה יותר'. דהיינו שהחזרה מגדירה את שכירותו מעיקרא רק למה שעשה. וכגון הקבלן שנשכר לבנות בית וחזר בו בסיום השלד כאילו נשכר רק עבור השלד.


לגופה של שאלה זו יש לחו"ר הפורום הוכחה כא' הצדדים?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לה יטמא (כ"א ג') פרש"י מצוה,

ויש להקשות הלא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה