תולדות - ויצא הראשון - עשיו | בראשית | פורום אוצר התורה תולדות - ויצא הראשון - עשיו | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,557
תודות
8,362
נקודות
402
ובמדרש " למה יצא עשו תחלה כדי שיצא הוא ותצא סריותו עמו א"ר אבהו כהדין פרביטא שהוא משטף את בית המרחץ ואח"כ מרחץ בנו של מלך, כך למה יצא עשו תחלה כדי שיצא הוא ותצא סריותו עמו".

ולפי פשוטם של דברים, נר' שיצא עשיו ראשון כדי שיהא יעקב יוצא זך ונקי בלא זוהמת הלידה

אבל המלבי"ם מפרש

יען שהיה צריך שיעקב יצא טהור ונקי מכל סיג קדוש לאלהיו, שאב עשו הזוהמא תחלה, באופן שעכירת הטפה וגשמיותה נצללה תחלה והיה חומר ומזון לעשו, וע"כ יצא ראשונה כי הקליפה קודמת לפרי, והזך והצלול נשאר ליעקב, וע"כ אמר במדרש שאב דם נדות של אמו, ועוד אומר שרחץ את הסרי' ואת הזוהמא,

דהיינו, לא רק יציאת יעקב נקי' היתה, אלא עצם הטיפה נצללה, ע"י שנטל עשיו את עכירותה.​
 
ולכאו' לפירושו של המלבי"ם כך מתפרש הפסוק

"ויצא הראשון, ולפי שהוא הראשון, הוא אדמוני כולו כאדרת שיער"

ובזה יתבארו המשך דברי המלבי"ם שכתב

ואמר שהיה אדמוני וכאדרת שער שאדמוני מורה על הכעס והקנאה וכל המדות הרעות ששרשם מצד האדומה, ומה שהיה כאדרת שער בא מן מותרות המוח שמורה על הפסד שכלו, באופן שהיה נפסד בדעותיו ומדותיו ולא היה מוכשר, לא לקבל האמונה האמתית הנתלה בכח השכל, ולא לעשות צדק ומישרים התלוים בתכונת הגוף וטוב מדותיו
 
ואמנם, קודם לכן בפרשתנו כתב המלבי"ם "וכמו שהחומר קודם לצורה בזמן ואחרון במחשבה, כן יצא עשיו קודם ליעקב ומוכן שיעקב ימשל בו"

ולכאו' נראים הדברים סותרים

ולדברינו יתכן שיש כאן סיבה ומסובב ושניהם נכונים, החומר קודם לצורה וזוהי סיבה שיצא עשיו ראשון, והיות עשיו "חומר" מחמת יציאתו ראשון ששאב מן הטיפה את כל זוהמת החומר, והשאיר ליעקב רק את הצורה.​
 
ובמדרש " למה יצא עשו תחלה כדי שיצא הוא ותצא סריותו עמו א"ר אבהו כהדין פרביטא שהוא משטף את בית המרחץ ואח"כ מרחץ בנו של מלך, כך למה יצא עשו תחלה כדי שיצא הוא ותצא סריותו עמו".

ולפי פשוטם של דברים, נר' שיצא עשיו ראשון כדי שיהא יעקב יוצא זך ונקי בלא זוהמת הלידה

אבל המלבי"ם מפרש

יען שהיה צריך שיעקב יצא טהור ונקי מכל סיג קדוש לאלהיו, שאב עשו הזוהמא תחלה, באופן שעכירת הטפה וגשמיותה נצללה תחלה והיה חומר ומזון לעשו, וע"כ יצא ראשונה כי הקליפה קודמת לפרי, והזך והצלול נשאר ליעקב, וע"כ אמר במדרש שאב דם נדות של אמו, ועוד אומר שרחץ את הסרי' ואת הזוהמא,

דהיינו, לא רק יציאת יעקב נקי' היתה, אלא עצם הטיפה נצללה, ע"י שנטל עשיו את עכירותה.​
החזקוני מביא את המדרש והוא ממשיך, דבר אחר יצא ראשון לפי שהיה עתיד לנחול העולם הזה שהוא ראשון
ד''א לפי שהיה מטיפה אחרונה של יצחק וכו'
 
החזקוני מביא את המדרש והוא ממשיך, דבר אחר יצא ראשון לפי שהיה עתיד לנחול העולם הזה שהוא ראשון
אינו במדרש רבה, אבל כ"ה בפסיקתא זוטרתא.
ולכאו', ענין זה של עולם הזה ועולם הבא, מקביל הוא למה שהובא בשם המלבי"ם על חומר וצורה.
ד''א לפי שהיה מטיפה אחרונה של יצחק וכו'
ומה בכך?
 
אינו במדרש רבה, אבל כ"ה בפסיקתא זוטרתא.
ולכאו', ענין זה של עולם הזה ועולם הבא, מקביל הוא למה שהובא בשם המלבי"ם על חומר וצורה.

ומה בכך?
והוא ממשיך [שם] כדאמר לה ר' יוסי לההיא מטרוניתא כשמכניסין שתי מרגליות בשפופרת,
האחרונה יוצאה ראשונה כך יעקב היה מטיפה ראשונה לפיכך יצא הוא אחר עשו.
 
והוא ממשיך [שם] כדאמר לה ר' יוסי לההיא מטרוניתא כשמכניסין שתי מרגליות בשפופרת,
האחרונה יוצאה ראשונה כך יעקב היה מטיפה ראשונה לפיכך יצא הוא אחר עשו.
על פניו, זהו רק הסבר כיצד זה קרה, לא?
 
לשון המדרש רבה בשלימותו:

לָמָה יָצָא עֵשָׂו תְּחִלָּה כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא הוּא וְתֵצֵא סַרְיוּתוֹ עִמּוֹ, אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ כְּהָדֵין פָּרָבִיטָא שֶׁהוּא מְשַׁטֵּף אֶת בֵּית הַמֶּרְחָץ וְאַחַר כָּךְ מַרְחִיץ בְּנוֹ שֶׁל מֶלֶךְ, כָּךְ לָמָּה יָצָא עֵשָׂו תְּחִלָּה כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא הוּא וְתֵצֵא סַרְיוּתוֹ עִמּוֹ.
מַטְרוֹנָא שָׁאֲלָה אֶת רַבִּי יוֹסֵי בֶּן חֲלַפְתָּא אָמְרָה לֵיהּ לָמָּה יָצָא עֵשָׂו תְּחִלָּה, אָמַר לָהּ, טִפָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁל יַעֲקֹב הָיְתָה, אָמַר לָהּ מָשָׁל אִם תַּנִּיחוּ שְׁתֵּי מַרְגָּלִיּוֹת בִּשְׁפוֹפֶרֶת אַחַת, לֹא זוֹ שֶׁאַתְּ נוֹתְנָהּ רִאשׁוֹנָה יוֹצְאָה אַחֲרוֹנָה? כָּךְ טִפָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁל יַעֲקֹב הָיְתָה.

ולכאורה אין זה תואם את ההסבר של המלבי"ם שהבאתם.
 
במטותא, אם תואילו לבאר מדוע אינו תואם.
הרעיון של המלבי"ם הוא שבתוך הרחם נטל עשו ראשון את הקליפה ואחר כך בא יעקב ונולד מהרוחני הזך, כמו בעץ פרי שהקליפה קודמת לפרי עצמו.
אך מכל מהלך המדרש נראה להיפך, שברחם עצמו קדם יעקב לעשו, והוא לקח הבכורה האמיתית, ורק בשעת היציאה שטף עשו את הסירחון ולכן קדמו בלידה בלבד.

ואמנם כתבתם מעט לתרץ את הדברים, אך רחוק להבין שזוהי כוונת המדרש.
 
הרעיון של המלבי"ם הוא שבתוך הרחם נטל עשו ראשון את הקליפה ואחר כך בא יעקב ונולד מהרוחני הזך, כמו בעץ פרי שהקליפה קודמת לפרי עצמו.
אך מכל מהלך המדרש נראה להיפך, שברחם עצמו קדם יעקב לעשו, והוא לקח הבכורה האמיתית, ורק בשעת היציאה שטף עשו את הסירחון ולכן קדמו בלידה בלבד.

ואמנם כתבתם מעט לתרץ את הדברים, אך רחוק להבין שזוהי כוונת המדרש.
שים לב שהתשובה למטרונא הוא דעה נוספת, וכיצד ניתן להוכיח ממנה?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הבה"ג לא מנה את "אנכי ה' אלוקיך" במנין המצוות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה