כוונת השמות - חובה? | אוצר הסידור והתפילה | פורום אוצר התורה כוונת השמות - חובה? | אוצר הסידור והתפילה | פורום אוצר התורה

חד מבתראי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
260
תודות
594
נקודות
116
הלכה פסוקה היא בשו"ע (או"ח סי' ה) "יכוין בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכוין בכתיבתו ביו"ד ה"א שהיה והוה ויהיה. ובהזכירו אלהים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם."
אך בזמה"ז ראיתי בני עלייה והם מועטין שמקפידים על הלכה זו, ואף עלי הדבר למשא, כשמעכב התפילה באופן ניכר.
על כן נפשי בבקשתי: האם למישהו ידוע על "קולות" בנושא?
או לחילופין, האם ידוע על אי מי מפוסקי זמנינו שהתירו לסמוך על ה"הרני מכוון" של ה'אשל אברהם'?
והאם דין זה הוא אך ורק על הברכות?
(זה דין ב'ברכה' או ב'שם'? או שמא ב'ברכה שבשם'?)
 
הלכה פסוקה היא בשו"ע (או"ח סי' ה) "יכוין בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכוין בכתיבתו ביו"ד ה"א שהיה והוה ויהיה. ובהזכירו אלהים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם."
אך בזמה"ז ראיתי בני עלייה והם מועטין שמקפידים על הלכה זו, ואף עלי הדבר למשא, כשמעכב התפילה באופן ניכר.
על כן נפשי בבקשתי: האם למישהו ידוע על "קולות" בנושא?
או לחילופין, האם ידוע על אי מי מפוסקי זמנינו שהתירו לסמוך על ה"הרני מכוון" של ה'אשל אברהם'?
והאם דין זה הוא אך ורק על הברכות?
(זה דין ב'ברכה' או ב'שם'? או שמא ב'ברכה שבשם'?)
פשיטא שלא.
זה נזכר לראשונה בספר היראה לרבינו יונה החסיד, והעותק לש"ע כמו עוד כמה מילי דחסידות. ועיקר הדין לכוון פירוש המילות שלא יהא כעוף המצפצץ.
 
שמעתי בנערותי כמה וכמה פעמים מהגר"ד סגל שליט"א (כמדומה בשם גדול, ואיני זוכר בדיוק)
עכ"פ ביחס לבחורים שאינם מחויבים בזה, ואדר' יבואו מזה למצב לא טוב,
וע"כ דס"ל שאינו חובה, וז"פ וכמ"ש הרב @ן' מיגאש .
 
אומרם בבוקר כמו שכבר כתב הרב @רבי בזה"ל: הריני מכוון מעתה ועד למחר בעת הזו בְּכָל פַּעַם שֶׁאַזְכִּיר שֵׁם 'אַדְנוּת', תִּהְיֶה כַּוָּנָתִי שֶׁהוּא אֲדוֹן הַכֹּל; וּבְכָל פַּעַם שֶׁאַזְכִּיר שֵׁם 'הֲוַיָּה' בָּרוּךְ הוּא, כַּוָּנָתִי שֶׁהוּא אֲדוֹן הַכּל, הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה. וּכְשֶׁאַזְכִּיר שֵׁם 'אֱלֹהִים', כַּוָּנָתִי שֶׁהוּא תַּקִּיף, בַּעַל הַיְכוֹלֶת, וּבַעַל הַכּוֹחוֹת כֻּלָּם.
 
הרבי מאמשינוב שליטא אמר לי לפני 35 שנה שיסוד ההלכה הזו אינה מדין כוונה, כי אין דין שמה שהוא יותר קדוש צריך יותר כוונה, אלא זו ענף של מצות את ה' אלקיך תירא, שזה זלזול וחוסר יראה להזכיר את שמו של הקדוש ברוך הוא בלא לכוון, ולכן פשוט שבזמנינו שכוחות הכונה חלשים, אין חיוב לכוון פירוש המלה, רק לא להוציא התיבה מהפה בלא לדעת שעכשיו אני מזכיר את שם השם ולא סתם מילה אחרת
 
והאם דין זה הוא אך ורק על הברכות? (זה דין ב'ברכה' או ב'שם'? או שמא ב'ברכה שבשם'?)
בספר היראה לא נזכרו ברכות כלל
אמנם פשטות לשון ספר היראה נראה כדברי הגר"א דבעלמא סגי שיכוון "אדון הכל".

וזה לשונו "ובכל פעם בהזכירו שם המיוחד יחשוב בו פירוש קריאתו שהוא אדון הכל,"
 
אם כבר של 'לא תשא'.
הרה"ח @ן' מיגאש @אליהו ישראלי שליט"א. גם אני יכול להחליט שיש סימנים בשו"ע שלא נראים לי?
אני מחפש פוסקים - שהתירו לומר בלי כוונה/עם לשם יחוד
שו"ע זה ספר שיש בו חסידויות והנהגות כמו ברמב"ם ולא כל מה שכתוב בשו"ע הוא הלכה. והדברים פשוטים.
 
בספר היראה לא נזכרו ברכות כלל
אמנם פשטות לשון ספר היראה נראה כדברי הגר"א דבעלמא סגי שיכוון "אדון הכל".

וזה לשונו "ובכל פעם בהזכירו שם המיוחד יחשוב בו פירוש קריאתו שהוא אדון הכל,"
שמעתי בשם האול"צ שכתב רק על ברכות, ולכן שאלתי.
שו"ע זה ספר שיש בו חסידויות והנהגות כמו ברמב"ם ולא כל מה שכתוב בשו"ע הוא הלכה. והדברים פשוטים.
ונראה לי שרק הפוסקים יכולים להחליט מה הלכה ומה לא.
 
פשיטא שלא.
זה נזכר לראשונה בספר היראה לרבינו יונה החסיד, והעותק לש"ע כמו עוד כמה מילי דחסידות. ועיקר הדין לכוון פירוש המילות שלא יהא כעוף המצפצץ.
איני חושב שזה עוד ממלי דחסידות, כי בד"כ אדה"ז היה כותב "נוהגים".. וכאן אדה"ז כתב זאת בתור הלכה פסוקה, משמע - הלכה פסוקה כפשוטו!
 
ונראה לי שרק הפוסקים יכולים להחליט מה הלכה ומה לא.
נכון. ולכן אם אין זכר בפוסקים להלכה זו מזמן התלמוד אלף שנה עד למרן הש"ע שמע מינה שאין זו הלכה וכל בית ישראל עד אז לא עשו זאת כיון שאין זו הלכה, ואין לזה מקור בתלמוד אז אין זו הלכה.
איני חושב שזה עוד ממלי דחסידות, כי בד"כ אדה"ז היה כותב "נוהגים".. וכאן אדה"ז כתב זאת בתור הלכה פסוקה, משמע - הלכה פסוקה כפשוטו!
אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה. אם זה לא מובא בתלמוד דילן ואין זה מנהג ברור למגדר מלתא אין לזה תוקף של הלכה. וודאי שזו הנהגה טובה שהובאה בשו"ע כמו הרבה הנהגות. ואין בדקדוק לשון אדמה"ז לחדש דינים שלא נזכרו בתלמוד ובפוסקים.
הנראה לענ"ד כתבתי.
 
נכון. ולכן אם אין זכר בפוסקים להלכה זו מזמן התלמוד אלף שנה עד למרן הש"ע שמע מינה שאין זו הלכה וכל בית ישראל עד אז לא עשו זאת כיון שאין זו הלכה, ואין לזה מקור בתלמוד אז אין זו הלכה.

אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה. אם זה לא מובא בתלמוד דילן ואין זה מנהג ברור למגדר מלתא אין לזה תוקף של הלכה. וודאי שזו הנהגה טובה שהובאה בשו"ע כמו הרבה הנהגות. ואין בדקדוק לשון אדמה"ז לחדש דינים שלא נזכרו בתלמוד ובפוסקים.
הנראה לענ"ד כתבתי.
ויש לכבודו מקור ויתד לדבריו?
 
ויש לכבודו מקור ויתד לדבריו?
הקדמת הרמב"ם לחיבור:
"וכל בית דין שעמד אחר התלמוד בכל מדינה ומדינה, וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו או לבני מדינות – לא פשטו מעשיו בכל ישראל, מפני רוחק מושבותיהם ושיבוש הדרכים, והיות בית דין של אותה המדינה יחידים, ובית דין הגדול של שבעים בטל מכמה שנים קודם חיבור התלמוד. לפיכך אין כופין אנשי מדינה זו לנהוג כמנהג מדינה אחרת. ואין אומרין לבית דין זה לגזור גזירה שגָזרה בית דין אחר במדינתו."
 
הקדמת הרמב"ם לחיבור:
"וכל בית דין שעמד אחר התלמוד בכל מדינה ומדינה, וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו או לבני מדינות – לא פשטו מעשיו בכל ישראל, מפני רוחק מושבותיהם ושיבוש הדרכים, והיות בית דין של אותה המדינה יחידים, ובית דין הגדול של שבעים בטל מכמה שנים קודם חיבור התלמוד. לפיכך אין כופין אנשי מדינה זו לנהוג כמנהג מדינה אחרת. ואין אומרין לבית דין זה לגזור גזירה שגָזרה בית דין אחר במדינתו."
מאחר שקיבלנו הוראות מרן, ולאכזים את הוראות הרמ"א, אין זו טענה.
יש לכבודו מקור לכך שדבר שהשו"ע אומר - הוא רק הנהגה טובה?
 
מאחר שקיבלנו הוראות מרן, ולאכזים את הוראות הרמ"א, אין זו טענה.
יש לכבודו מקור לכך שדבר שהשו"ע אומר - הוא רק הנהגה טובה?
"קיבלנו הוראותיו" פירושו הוראותיו בהלכה. ויש דברים שהובאו על דרך המוסר וההנהגה הטובה, איני מבין במה כבודו מתקשה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ראיתי כמה שינויים בין נוסחאות הוידוי בתפילות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה