מפעלים בשותפות ישראל ונכרי לגבי מעשרות | כשרות| דף 2 | פורום אוצר התורה מפעלים בשותפות ישראל ונכרי לגבי מעשרות | כשרות| דף 2 | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
ראיתי שהגרמ"ח בויאר שליט"א מעיר שבמקרים כאלו יתכנו בעיות במעשר
מפעלים בבעלות עכו''ם וישראל.jpg
מפעלים בבעלות עכו''ם וישראל2.jpg
לכאו' הבעיה שעולה מדבריו אלו, היא הבעיה המורכבת ביותר
שהרי אם יש כאן מעשר ראשון הטבול לתרומת מעשר, ואם כל מה שהגיע לידי הוא מאותו מעשר ראשון, הרי עלי להפריש אחד מעשר מכל המוצר לתרומת מעשר.

וכן, בכל מקרה בכה"ג יש לחוש לטבל וחולין מעורבים, ויתכן לחוש שהחלק שניטל למעשר כולו מן החולין הוא

וצ"ע.​
 
לכאו' הבעיה שעולה מדבריו אלו, היא הבעיה המורכבת ביותר
שהרי אם יש כאן מעשר ראשון הטבול לתרומת מעשר, ואם כל מה שהגיע לידי הוא מאותו מעשר ראשון, הרי עלי להפריש אחד מעשר מכל המוצר לתרומת מעשר.

וכן, בכל מקרה בכה"ג יש לחוש לטבל וחולין מעורבים, ויתכן לחוש שהחלק שניטל למעשר כולו מן החולין הוא

וצ"ע.​
@קבוצה מצוות התלויות בארץ
@יואל שילה
דחוף פיתרון
 
זו אחת הסיבות שבעטיה מאד מאד מאד רצוי להפריש בבית שוב, שגם אם המשגיח הפריש היטב, עדיין יתכן שאין לו שליחות מתאימה לזה.
זה כמובן לא יכול לפתור את כל החשש, כי יתכן שבאותו ארגז יהיו פירות שמקורן מנכרי שפטורים, ופירות שמקורן מקיבוץ דתי שהופרש מהן, ופירות מחילונים שלא הופרש מהם, ולכן כשניתן יש להשתדל לקחת את אותם פירות מאותו ארגז, כדי להקטין את הסיכוי לתערובת של פטור וחייב.
 
זה עדיין לא פותר את בעיית השותפות
בודאי שכן
שהרי מדובר שאתה מפריש בביתך לאחר שרכשת את הפירות
וכל הבעיה היא של תערובת פטור וחייב, אבל לא של חלות ההפרשה - שהוא נידון רק בהפרשה בעת הפירות עדיין ברשות משותפת עם נכרי.
 
בודאי שכן
שהרי מדובר שאתה מפריש בביתך לאחר שרכשת את הפירות
וכל הבעיה היא של תערובת פטור וחייב, אבל לא של חלות ההפרשה - שהוא נידון רק בהפרשה בעת הפירות עדיין ברשות משותפת עם נכרי.
הבעיה שהשותפות יוצרת היא, שהיות שהופרשו תרומות ומעשרות כאשר היה כאן שותפות של נכרי וישראל, הרי חלק מהמוצרים מעושרים וחלק עדיין בטבלם ומעורבים יחד.
וזאת לפני הבעיות הנוספות שהעירו וכפי שכתבתי לעיל.
 
כעת קלטתי את הבעיה
אין באמת מה לעשות עם זה
ומי אמר שצריך לחוש לזה בספק דרבנן?
למה לא צריך לחוש
אתה יודע שחברת אוסם עילית וכדו' יש בה בעלות יהודי וגוי
א"כ אתה יודע שהמשגיח עישר עישר רק חלק
וא"כ מה נשאר לא לחוש
איך תכריע שכל הוופלים שבחבילה שפתחת הוא היה בבעלות יהודי?
 
איך תכריע שכל הוופלים שבחבילה שפתחת הוא היה בבעלות יהודי?
אי"צ להכריע בוודאות שכל הוופלים בחבילה, אבל עדיין מכלל ספק לא נפיק.

ויתכן לומר שלכך מצד אחד יש לחוש לזה כספק טבל, ולתקן כל מה שאפשר.

ולכאו' בחברה שידוע שכולה בבעלות עכו"ם יש לעשר בתורת טבל ודאי או קרוב לודאי?
 
למה לא צריך לחוש
אתה יודע שחברת אוסם עילית וכדו' יש בה בעלות יהודי וגוי
א"כ אתה יודע שהמשגיח עישר עישר רק חלק
וא"כ מה נשאר לא לחוש
איך תכריע שכל הוופלים שבחבילה שפתחת הוא היה בבעלות יהודי?
פשטות בעיית בעלות לא יוצרת מציאות שפרי אחד מתוקן ואחד לא, אלא שיש כאן מעין הפרשה קלישא בכל הפירות בשווה, שאו שמועילה או שלא מועילה
הצד לומר שיש פרי שכולו מתוקן ואחד שכולו טבל - הוא לא צד עיקרי בעיני
בלי ללמוד זאת היטב אינו דומה לאילן שחלקו בארץ וחלקו בחו"ל, שבזה נחלקו התנאים האם בכל פרי יש תערובת או שפרי אחד כך ואחד כך
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה