משמעות דרבנן כלפי דאורייתא | בית המדרש – דיונים תורניים משמעות דרבנן כלפי דאורייתא | בית המדרש – דיונים תורניים
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

חכם הרזים

משתמש רשום
gemgem
הודעות
41
תודות
62
נקודות
2
ישנו ענין המעומעם יחסית עכ"פ לעניו"ד בגישה להלכות שתקנו לנו חז"ל מהו היחס שלהם כתורה, ידועה הפלוג' במצוות דרבנן אם יש בהם קיום דלא תסור, וכוח ביד חכמים לתקן לעקור להוסיף ולהגביל עניינו ברור אבל מהו התוכן בהם כגופי תורה, דבפשוטו כשרבנן באו אחרי התורה והגבילו או הוסיפו גדרים וסייגים כפיה"נ להם ויש שתיקנו חדשים אשר רק העמידו להם סמך מדאורייתא או תקנום כעין דאורייתא כהלכ' עירובין חנוכה ועוד, אבל על פניו פשוט לכל בר בי רב להתייחס לעניינים אלו כתורה בעצמה, ויש מקום לשאול האם הלומד הלכות שבת שווה כמקים מצוות ת"ת ללומד הלכות חנוכה או עירובין,
וגדו' מזו המשפט הנאמר על מנהגים שונים אשר הונהגו בכלל ישראל משך הדורות 'מנהג ישראל תורה', איזה תוכן 'תורני' יש כלפיו.
אשמח לשמוע בזה דעת חו''ר הפורום דפה.
 
כידוע מותר ללמד דינים דרבנן בשכר.
ובאשל אברהם דן האם אפשר ללמוד דינים דרבנן לפני ברכות התורה, וסו"ד שם שכל הדינים כולם ואף הסייגים חשיבי תלמוד תורה עיי"ש.
 
שמעתי נוסח בענין שאף הדרבנן חשיב תורה כי אורייתא היינו כל מה שעל ידו מתבטא הגילוי האלוקי והרצון הנעלה מאתו ית' וזהו תורה ואף דרבנן כ"מ שאומרים נחשב בתוך גבול ענין זה ואשר ע"כ יש להם את אותו תוכן לענייניהם, (ואי"ז שייך לגדר כוחם וגדרי לא תסור) ואף על עניני מנהג אולי מיישב.
אולם להכלילו במצוות ת"ת דאורייתא צ"ע דאף אם נכלל אבל לכאו' המצווה נאמרה על הכתוב בספר התורה ותול"מ והיכן הדברים מגיעים
 
שמעתי נוסח בענין שאף הדרבנן חשיב תורה כי אורייתא היינו כל מה שעל ידו מתבטא הגילוי האלוקי והרצון הנעלה מאתו ית' וזהו תורה ואף דרבנן כ"מ שאומרים נחשב בתוך גבול ענין זה ואשר ע"כ יש להם את אותו תוכן לענייניהם, (ואי"ז שייך לגדר כוחם וגדרי לא תסור) ואף על עניני מנהג אולי מיישב.
וכעי"ז באשל אברהם שם, יעוין.
 
שמעתי נוסח בענין שאף הדרבנן חשיב תורה כי אורייתא היינו כל מה שעל ידו מתבטא הגילוי האלוקי והרצון הנעלה מאתו ית' וזהו תורה ואף דרבנן כ"מ שאומרים נחשב בתוך גבול ענין זה ואשר ע"כ יש להם את אותו תוכן לענייניהם, (ואי"ז שייך לגדר כוחם וגדרי לא תסור) ואף על עניני מנהג אולי מיישב.
ראה מש"כ ר' אלחנן בקובץ שיעורים קונטרס דברי סופרים סימן א' אות כא, כב, לב.
 
ראה מש"כ ר' אלחנן בקובץ שיעורים קונטרס דברי סופרים סימן א' אות כא, כב, לב.
הביא שם באות כא וכב כעי"ז (והוא מיי' בכוח חכמים ואנן במשמעות הענין),
ולמשכ"ש אות לב' בשם הגר"ח דלדעת הרמב"ן דאין במהות איסורי דרבנן כשבות דשבת ושניות לעריות הדאורייתא איסור שבת וביאה אלא ציווי כללי, יל"ע דא"כ אף במצוותם לכאו' אין בלימוד דיני חכמים מתיקונם אותה דרגא דמצוות ת"ת כהלומד ענייני שבת עצמם דמדאורייתא, ויל"ע בזה ויל"ע גם גבי מצוות דהלל"מ כלפי"ז
 
כמדומה יש בזה דברי תורה מרשכבה"ג מרן הגר"ד לנדו שליט"א
וכמדומה שנתפרסם ב'אהלים',
וכמדומה שנקט דהוי רק תלמוד תורה דרבנן.
יש לך את זה אולי
ומה נאמר על הלומד עניני כפרות וכדו' שהם רק מנהג
כידוע מותר ללמד דינים דרבנן בשכר.
ובאשל אברהם דן האם אפשר ללמוד דינים דרבנן לפני ברכות התורה, וסו"ד שם שכל הדינים כולם ואף הסייגים חשיבי תלמוד תורה עיי"ש.
הגרד"ל (במעמד ריתחא דאורייתא בשכונת רמות ניסן פ"ה ולא הובא באהלים)
רק הביא דברי הרמ"א יו"ד רמו דמותר ללמד דינים דרבנן בשכר,
והוסיף ודן כשמסרן הכתוב לחכמים אם אפשר בשכר,
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה