חנוכה - עבודת היום בזאת חנוכה - ליטאית | ענייני דיומא חנוכה - עבודת היום בזאת חנוכה - ליטאית | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

נראה לפשוט

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
395
תודות
767
נקודות
196
אחד הימים הרציניים שהליטאים לא מוצאים את עצמם, זה יום זאת חנוכה,
הדבר נזכר בזוה"ק ובכתבי האר"י וכו' [כך זכור לי, לא מתחייב,]
ומאידך מה עבודת היום???
בר"ה ויוה"כ לא מצינו מי שמשקיע מידי הרבה בתוה"ק,
אבל בהו"ר כן,
ובחנוכה יש ויש,
אז מה בזאת חנוכה???
מה היה אומר ר' משה שפירא על זאת חנוכה?
וכל כיו"ב בזה, בעה"י ידון באשכול שלפניכם.
 
אחד הימים הרציניים שהליטאים לא מוצאים את עצמם, זה יום זאת חנוכה,
הדבר נזכר בזוה"ק ובכתבי האר"י וכו' [כך זכור לי, לא מתחייב,]
ומאידך מה עבודת היום???
בר"ה ויוה"כ לא מצינו מי שמשקיע מידי הרבה בתוה"ק,
אבל בהו"ר כן,
ובחנוכה יש ויש,
אז מה בזאת חנוכה???
מה היה אומר ר' משה שפירא על זאת חנוכה?
וכל כיו"ב בזה, בעה"י ידון באשכול שלפניכם.
בפשטות כמו סיום מסכת. הוא סיום ושלימות לימי החנוכה, או תאמר נס מושלם
 
עצם היום וקריאתו כ'זאת חנוכה' קיים כבר בדבר רבותינו, כדוגמת הדרכי משה (או"ח תרפ"ד):
"בשבת שנייה שהיא זאת חנוכה וכו'".
והיינו על שם הקריאה באותו היום.
 
בפשטות כמו סיום מסכת. הוא סיום ושלימות לימי החנוכה, או תאמר נס מושלם​
יש נוהגים ביום זה להרבות קצת בסעודה ובשירות ותשבחות, ומקורו על פי דברי המדרש (שה"ש א ט) "שעושין סעודה לגמרה של תורה" (עיין רמ"א סי' תרס"ט ומשנה ברורה סק"ו), והוא הדין לגמרה של מצוה.​
 
ובעיקר סגולת היום:
ה'בני יששכר' (כסלו מאמר ב') כותב: "בחנוכה יש מקום לעורר פקודת עקרים ועקרות כעין ראש השנה, הנה לדעתי עיקר העניין עיקר הסגולה ביום האחרון הנקרא בפי כל 'זאת חנוכה'".
כמו כן יום זה הוא עת רצון לקבלת תפילותינו לפרנסה בכבוד. וכ"ה לבעל 'אמרי נועם' מדזיקוב (חנוכה ח"א): "ידוע מה שהצדיקים אומרים אשר עת מוכשר להמשיך פרנסה טובה לישראל הוא 'זאת חנוכה', וכמו כן בשמיני עצרת שהוא שמיני של חג, מברכים הגשם הרומז על גשמיות ופרנסה, כי 'זאת חנוכה' (שהוא גם יום שמיני) הוא במלכות".​
 
ובעיקר סגולת היום:
ה'בני יששכר' (כסלו מאמר ב') כותב: "בחנוכה יש מקום לעורר פקודת עקרים ועקרות כעין ראש השנה, הנה לדעתי עיקר העניין עיקר הסגולה ביום האחרון הנקרא בפי כל 'זאת חנוכה'".
כמו כן יום זה הוא עת רצון לקבלת תפילותינו לפרנסה בכבוד. וכ"ה לבעל 'אמרי נועם' מדזיקוב (חנוכה ח"א): "ידוע מה שהצדיקים אומרים אשר עת מוכשר להמשיך פרנסה טובה לישראל הוא 'זאת חנוכה', וכמו כן בשמיני עצרת שהוא שמיני של חג, מברכים הגשם הרומז על גשמיות ופרנסה, כי 'זאת חנוכה' (שהוא גם יום שמיני) הוא במלכות".​
כמדומני שהבני יששכר היה הראשון שהפליג במעלת יום זה
 
יש נוהגים ביום זה להרבות קצת בסעודה ובשירות ותשבחות, ומקורו על פי דברי המדרש (שה"ש א ט) "שעושין סעודה לגמרה של תורה" (עיין רמ"א סי' תרס"ט ומשנה ברורה סק"ו), והוא הדין לגמרה של מצוה.​
אגב, אם להשוות לחנוכת המשכן, אז לא היה משהו מיוחד היום האחרון לנשיאים
 
הדבר נזכר בזוה"ק ובכתבי האר"י וכו'
האר"י הק' אומר [לא ראיתי בפנים] שכל יום בחנוכה הוא כנגד שבח אחר שאומרים בברכת יוצר אור שאומרים "פועל גבורות, עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, אדון הנפלאות". והיינו שהיום השמיני שהוא כנגד "אדון הנפלאות" הוא יום שמסוגל לנפלאות גדולות.
 
מי יימר אולי ככל מצוה שעושים סעודה לגומרה.
איזה מצווה? הדלקת נרות חנוכה?
הרי המושג "זאת חנוכה" הוא ללא קשר להדלקת הנרות,
רק מצד חניכת בית המקדש בזמן נס חנוכה. ובזה אין לנו מצווה היום.
 
איזה מצווה? הדלקת נרות חנוכה?
הרי המושג "זאת חנוכה" הוא ללא קשר להדלקת הנרות,
רק מצד חניכת בית המקדש בזמן נס חנוכה. ובזה אין לנו מצווה היום.
א' מן הדרכים:
יש נוהגים ביום זה להרבות קצת בסעודה ובשירות ותשבחות, ומקורו על פי דברי המדרש (שה"ש א ט) "שעושין סעודה לגמרה של תורה" (עיין רמ"א סי' תרס"ט ומשנה ברורה סק"ו), והוא הדין לגמרה של מצוה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה