חנוכה - מדוע אין תענית החשמונאים? | ענייני דיומא חנוכה - מדוע אין תענית החשמונאים? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

בר אביי

משתמש חדש
gem
הודעות
11
תודות
24
נקודות
2
כידוע מתענים בערב פורים דפרזים תענית אסתר ועי' משנ"ב (ר"ס תרפ"ו):
'כי בימי מרדכי ואסתר נקהלו ביום י"ג באדר להלחם ולעמוד על נפשם והיו צריכין לבקש רחמים ותחנונים שיעזרם ד' להנקם מאויביהם ומצינו כשהיו ביום מלחמה שהיו מתענין שכן אמרו רז"ל שמרע"ה ביום שנלחם עם עמלק היה מתענה וא"כ בודאי גם בימי מרדכי היו מתענים באותו יום ולכן נהגו כל ישראל להתענות בי"ג באדר וכו'' (וזה כד' השאלתות שתענית אסתר משום נקהלו היהודים)
והנה לפי"ז יש לעיין מדוע לא קבעו תענית גם בערב חנוכה (שהרי לד' השו"ע מותר להתענות בו). ואין לומר שדווקא במלחמת עמלק שייך עניין זה שהרי במגילת אנטיוכוס כ':
וכשמוע חמשה בני מתתיה קמו ויבאו למצפה גלעד אשר היה שם פליטה לבית ישראל בימי שמואל הנביא צום גזרו וישבו עלהאפר לבקש רחמים מלפני אלקי השמים
וא"כ בוודאי היה ראוי לקבוע תענית בסמוך לחנוכה. אמנם לד' הרמב"ם (רה"ל תעניות) שתענית אסתר היא זכר לתענית שגזרה ג' ימים בניסן לק"מ.
ואולי י"ל לפי מש"כ הרמב"ם שהניצחון ( כפה"נ העיקרי) היה בכ"ה בכסלו ובו ביום הדליקו א"כ א"א היה לקבוע תענית ביום שבו מציינים את הניצחון. ועדיין יל"ע.
 
כידוע מתענים בערב פורים דפרזים תענית אסתר ועי' משנ"ב (ר"ס תרפ"ו):
'כי בימי מרדכי ואסתר נקהלו ביום י"ג באדר להלחם ולעמוד על נפשם והיו צריכין לבקש רחמים ותחנונים שיעזרם ד' להנקם מאויביהם ומצינו כשהיו ביום מלחמה שהיו מתענין שכן אמרו רז"ל שמרע"ה ביום שנלחם עם עמלק היה מתענה וא"כ בודאי גם בימי מרדכי היו מתענים באותו יום ולכן נהגו כל ישראל להתענות בי"ג באדר וכו'' (וזה כד' השאלתות שתענית אסתר משום נקהלו היהודים)
והנה לפי"ז יש לעיין מדוע לא קבעו תענית גם בערב חנוכה (שהרי לד' השו"ע מותר להתענות בו). ואין לומר שדווקא במלחמת עמלק שייך עניין זה שהרי במגילת אנטיוכוס כ':
וכשמוע חמשה בני מתתיה קמו ויבאו למצפה גלעד אשר היה שם פליטה לבית ישראל בימי שמואל הנביא צום גזרו וישבו עלהאפר לבקש רחמים מלפני אלקי השמים
וא"כ בוודאי היה ראוי לקבוע תענית בסמוך לחנוכה. אמנם לד' הרמב"ם (רה"ל תעניות) שתענית אסתר היא זכר לתענית שגזרה ג' ימים בניסן לק"מ.
ואולי י"ל לפי מש"כ הרמב"ם שהניצחון ( כפה"נ העיקרי) היה בכ"ה בכסלו ובו ביום הדליקו א"כ א"א היה לקבוע תענית ביום שבו מציינים את הניצחון. ועדיין יל"ע.
מסתמא יש לומר בזה ששונה הצום שצמו בימי מרדכי ואסתר מהצום שצמו בני מתתיהו, בב' אופנים:
הא' - שהצום שצמו בפורים זה גופא היה הדבר שהציל אותם ועושים זכר להצלת עמ"י שהיה על ידי צום,
משא"כ בחנוכה הצום היה להצלחת המלחמה ועל ידי המלחמה [כמובן בסייעתא דלעילא] ניצחו ואנו עושים זכר להצלת עמ"י שהיה על ידי המלחמה.
הב' - יש לציין שהצום של בני מתתיהו היה צום 'פרטי' לבני מתתיהו ולא צום שנתקן עבור כל ישראל, ורק בימי מרדכי ואסתר שגזרו צום לכל ישראל עושים לזה זכר.
 
הא' - שהצום שצמו בפורים זה גופא היה הדבר שהציל אותם ועושים זכר להצלת עמ"י שהיה על ידי צום,
משא"כ בחנוכה הצום היה להצלחת המלחמה ועל ידי המלחמה [כמובן בסייעתא דלעילא] ניצחו ואנו עושים זכר להצלת עמ"י שהיה על ידי המלחמה.
הב' - יש לציין שהצום של בני מתתיהו היה צום 'פרטי' לבני מתתיהו ולא צום שנתקן עבור כל ישראל, ורק בימי מרדכי ואסתר שגזרו צום לכל ישראל עושים לזה זכר.
הטעם הא. אינו לפי"ד המשנ"ב שטעם תענית אסתר אינו זכר לתענית ג' ימים שגזרה אלא לתענית שהתענו במלחמה וכמש"כ בהודעתי הראשונה.
הטעם הב. אינו מוכרח מדברי מגילת אנטיוכוס ואפילו אם כן הרי היו תענית והתפילה גורליים כמו שהיו בימי אסתר ובאה תשועה ע"י.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה