אהבת חינם? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה אהבת חינם? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה

אוצר הידיעות

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
194
תודות
599
נקודות
82
יש לי מתכון סודי
אין בו טעם, אין לו גם ריח
המרקם שלו איננו דוחה, אבל ממש לא משהו שיגרום לכם להתחבר ולחבב אותו
והמראה שלו גם הוא משהו דומה
בקיצור אין שום סיבה לאהוב אותו

האם תוכלו לאהוב דבר שכזה?
האם שייך לפתח רגש של אהבה, כלפי דבר שאין לו שום תכונה המשייכת אותו אליכם, ומקשרת ביניכם - האוהב והנאהב?

מהיכן מגיע המינוח 'אהבת חינם'? האם שייך כזה מושג בכלל אהבה בחינם?
יסוד רגש האהבה הוא החיבור והשייכות, אי אפשר לצוות על 'אהבת חינם' ולו מפני שאין מציאות שכזו
 
נערך לאחרונה:
יש לי מתכון סודי
אין בו טעם, אין לו גם ריח
המרקם שלו איננו דוחה, אבל ממש לא משהו שיגרום לכם להתחבר ולחבב אותו
והמראה שלו גם הוא משהו דומה
בקיצור אין שום סיבה לאהוב אותו

האם תוכלו לאהוב דבר שכזה?
האם שייך לפתח רגש של אהבה, כלפי דבר שאין לו שום תכונה המשייכת אותו אליכם, ומקשרת ביניכם - האוהב והנאהב?

מהיכן מגיע המינוח 'אהבת חינם'? האם שייך כזה מושג בכלל אהבה בחינם?
יסוד רגש האהבה הוא החיבור והשייכות, אי אפשר לצוות על 'אהבת חינם' ולו מפני שאין מציאות שכזו

הביטוי הוא מחוגי המזרחי (כמדומה מהרצי"ה קוק) ובאמת שאין לו טעם ולא ריח כדברי הכותב
 
כבר הקשו כן הראשונים על מש"כ ואהבת את ה"א.
כיצד אפשר לחייב לאהוב.
"אהבת ה'" איננה קשורה כלל לנידון דידן!
מי שאינו מחובר לבורא עולם, על זה הוא צריך לעבוד, על אמונה וביטחון, על תפילה, ושאר הדברים המחברים אותנו לבורא כל עולמים, ומי שמחובר - אוהב!
והשאלה אינה אלא איך אפשר לצוות על "אהבה" כשלעצמה, אך ברור הדבר שאין לזה שום קשר למושג הטפל "אהבת חינם"!!!
 
אמרו חז"ל שאהבה היא אהבה שאינה תלויה בדבר.
אכן חינם,
כי אם אינה חינם אינה אהבה.
אתה בעצם טוען את ההיפך הגמור ממה שאני הנחתי למעלה
לדעתך אהבה בהכרח חייבת להיות של חינם ואם לאו אינה אהבה

אשמח שתענה לי על השאלה שפתחתי בה זה היה משל אבל גם נמשל...
 
אמרו חז"ל שאהבה היא אהבה שאינה תלויה בדבר.
אכן חינם,
כי אם אינה חינם אינה אהבה.
האדם אוהב את ידו, וזוהי "אהבה שאינה תלויה בדבר", כי גם אם תכאב לו היד הוא ימשיך לאהוב אותה, וגם אם היא לא תתפקד הוא ימשיל לאהוב אותה, וכל זה מסיבה אחת - כי היא חלק ממנו.
האדם אוהב את המיטה עליה הוא ישן, בגלל שהוא רגיל אליה, היא נוחה לו, וזוהי "אהבה התלויה בדבר", ברגע בו תיפסק הסיבה שבגללה הוא אוהב את מיטתו, הוא יזרוק אותה, היא איננה "חלק" ממנו.
כך גם הם פני הדברים בנידון שלנו.
יהודי אמור לאהוב כל יהודי (השומר תומ"צ - שלא יצא מכלל "עמך"), כי ישראל הם "חלק" אחד.
זהוי "אהבה שאיננה תלויה בדבר", משום שאין סיבה חיצונית לאהבה זו, אך גם היא לא "אהבה בחינם", כי ישראל חד הם!
 
אתה בעצם טוען את ההיפך הגמור ממה שאני הנחתי למעלה
לדעתך אהבה בהכרח חייבת להיות של חינם ואם לאו אינה אהבה

אשמח שתענה לי על השאלה שפתחתי בה זה היה משל אבל גם נמשל...
לא אמרתי שזה מיישב, אמרתי רק שזה מוכרח בשביל אהבה
 
ברור שיש מה לאהוב.
אהבת חינם הכוונה ללא שום אינטרס, אבל לא שאין מה לאהוב.
 
האדם אוהב את ידו, וזוהי "אהבה שאינה תלויה בדבר", כי גם אם תכאב לו היד הוא ימשיך לאהוב אותה, וגם אם היא לא תתפקד הוא ימשיל לאהוב אותה, וכל זה מסיבה אחת - כי היא חלק ממנו.
האדם אוהב את המיטה עליה הוא ישן, בגלל שהוא רגיל אליה, היא נוחה לו, וזוהי "אהבה התלויה בדבר", ברגע בו תיפסק הסיבה שבגללה הוא אוהב את מיטתו, הוא יזרוק אותה, היא איננה "חלק" ממנו.
כך גם הם פני הדברים בנידון שלנו.
יהודי אמור לאהוב כל יהודי (השומר תומ"צ - שלא יצא מכלל "עמך"), כי ישראל הם "חלק" אחד.
זהוי "אהבה שאיננה תלויה בדבר", משום שאין סיבה חיצונית לאהבה זו, אך גם היא לא "אהבה בחינם", כי ישראל חד הם!
ואני אשנה במקצת, לא שהאחד הוא סיבה לאהבה,
אלא זה הפירוש אהבה - אחד,
וכל השאלה למה לאהוב היא לפני שאוהבים,
אבל אחרי שאוהבים זה חלק ממני,
וזהו אהבת חינם.
 
יש כמה סיבות שאם עובדים עליהם אז אוהבים,
העיקרי הוא שכיון שאנו אוהבים את הקב''ה אהבה רבה, והוא אוהב כל יהודי, אז טבעי שנאהב כל יהודי, כמו שאנו אוהבים את אח נשותינו,
וגם יש אהבה למושלמות וכמו שאם היתי חילוני היתי אוהב שחקן כדור רגל מוביל, ה''נ כאן, רק צריך שזה יהא לנגד עינינו,

סיכומו של דבר אני מאמין שאם עבודה בשכל זה ישפיע על הלב.
 
יש לי מתכון סודי
אין בו טעם, אין לו גם ריח
המרקם שלו איננו דוחה, אבל ממש לא משהו שיגרום לכם להתחבר ולחבב אותו
והמראה שלו גם הוא משהו דומה
בקיצור אין שום סיבה לאהוב אותו

האם תוכלו לאהוב דבר שכזה?
האם שייך לפתח רגש של אהבה, כלפי דבר שאין לו שום תכונה המשייכת אותו אליכם, ומקשרת ביניכם - האוהב והנאהב?

מהיכן מגיע המינוח 'אהבת חינם'? האם שייך כזה מושג בכלל אהבה בחינם?
יסוד רגש האהבה הוא החיבור והשייכות, אי אפשר לצוות על 'אהבת חינם' ולו מפני שאין מציאות שכזו
המצאה של הראי"ה קוק.
זכור לי שהיו כמה גדולים שהסבירו לתלמידיהם למה זה מונח לא נכון. (לא זוכר מי ומה)
 
יש לי מתכון סודי
אין בו טעם, אין לו גם ריח
המרקם שלו איננו דוחה, אבל ממש לא משהו שיגרום לכם להתחבר ולחבב אותו
והמראה שלו גם הוא משהו דומה
בקיצור אין שום סיבה לאהוב אותו

האם תוכלו לאהוב דבר שכזה?
האם שייך לפתח רגש של אהבה, כלפי דבר שאין לו שום תכונה המשייכת אותו אליכם, ומקשרת ביניכם - האוהב והנאהב?

מהיכן מגיע המינוח 'אהבת חינם'? האם שייך כזה מושג בכלל אהבה בחינם?
יסוד רגש האהבה הוא החיבור והשייכות, אי אפשר לצוות על 'אהבת חינם' ולו מפני שאין מציאות שכזו
מהיכן: מכמה מקומות. ממש לא המצאה של הראי"ה קוק.
האם שייך: כבר ענה לך ע"ז הרב אחד יחיד -
ברור שיש מה לאהוב.
אהבת חינם הכוונה ללא שום אינטרס, אבל לא שאין מה לאהוב.
והדברים פשוטים.
המכלול.
 
מהיכן: מכמה מקומות. ממש לא המצאה של הראי"ה קוק.
לא הייתי אומר אומר "ממש" לא
זה שהמושג הופיע באיזשהו מקום לפני לא אומר שהרב קוק הכיר את זה.
ומן המפורסמות שהרב קוק הוא זה שהחדיר את המושג לציבור
 
לא הייתי אומר אומר "ממש" לא
זה שהמושג הופיע באיזשהו מקום לפני לא אומר שהרב קוק הכיר את זה.
ומן המפורסמות שהרב קוק הוא זה שהחדיר את המושג לציבור
לקרוא לזה 'המצאה', כשיש מקורות לפני? "ממש" לא.
 

הודעות מומלצות

[ATTACH type="full" alt="פורום אוצר התורה מימי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה