נח - איך נענשו כל אנשי דור המבול פחות מגיל מאה ? | בראשית| דף 2 נח - איך נענשו כל אנשי דור המבול פחות מגיל מאה ? | בראשית| דף 2
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

באור החיים הק' אודות בני נח:

באור החיים הק' אודות בני נח:


אולי לא מוכח שהיה בדרגתו של נח

לא בשביל מתושלח, אלא מפני כבודו של מתושלח וכאמור


בכדי למנוע בלבול
אמעיד שוב את הקושיא,
מאידך גיסא מבואר בדברי רש"י בפרשתן,
שאילולי בניו של נח היו למעלה מגיל ק' שנים היו יכולים להיספות במבול,
אז נתקשתי א"כ היאך שאר בני דור המבול שהיו פחות מגיל ק' נספו,

ונענו הרבנים הת"ח https://forum-otzar-hatorah.co.il/members/יוסף-צ-הירשמן.1402/ שסוד הדברים שלבני נח היה אף בכלל זה זכות אבות של אביהם הצדיק,

ונתקשתי א"כ מה ניימר גבי בני מתושלח ושאר צדיקים שבאותו הדור,

שהרי מבואר בפירוש שקוב"ה איחר את המבול בשביל כבודו הרי לן שהיה די חשוב בשביל זה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בכדי למנוע בלבול
אמעיד שוב את הקושיא,
מאידך גיסא מבואר בדברי רש"י בפרשתן,
שאילולי בניו של נח היו למעלה מגיל ק' שנים היו יכולים להיספות במבול,
אז נתקשתי א"כ היאך שאר בני דור המבול שהיו פחות מגיל ק' נספו,

ונענו הרבנים הת"ח https://forum-otzar-hatorah.co.il/members/יוסף-צ-הירשמן.1402/ שסוד הדברים שלבני נח היה אף בכלל זה זכות אבות של אביהם הצדיק,

ונתקשתי א"כ מה ניימר גבי בני מתושלח ושאר צדיקים שבאותו הדור,

שהרי מבואר בפירוש שקוב"ה איחר את המבול בשביל כבודו הרי לן שהיה די חשוב בשביל זה
מתושלח היה צדיק בדרגה של נח?
ואם לא מוכח איך אפשר להקשות ממה שמצאנו בנח.
ומה אכפת לנו אם יש חשבון נוסף של כבודו של מתושלח אין זה מוכיח שהיה בדרגתו של נח,
ולא כל מה שמצאנו בנח שייך בשאר אנשי מעלה שיש להם זכויות.
והרי נח היה כאברהם בדורו.
ויועיל מר להתייחס לטענה זו.
 
מתושלח היה צדיק בדרגה של נח?
ואם לא מוכח איך אפשר להקשות ממה שמצאנו בנח.
ומה אכפת לנו אם יש חשבון נוסף של כבודו של מתושלח אין זה מוכיח שהיה בדרגתו של נח,
ולא כל מה שמצאנו בנח שייך בשאר אנשי מעלה שיש להם זכויות.
והרי נח היה כאברהם בדורו.
ויועיל מר להתייחס לטענה זו.
מצינו דבר אצלו שלא נמצא אצל נח,

בזמנו קוב"ה לא רצה להביא מבול,

ולא זו בלבד אלא, אף לא בימי אבלו.
 
בזמנו קוב"ה לא רצה להביא מבול,
הא מנלך?
ונתקשתי א"כ מה ניימר גבי בני מתושלח ושאר צדיקים שבאותו הדור,
שאר צדיקים? מי הם?

ומתושלח כבר מת... ומנין שכדאי הוא להציל את בניו לאחר מיתתו?
ועוד, שמסתברא שהיו בניו בני למעלה מק'.
ומנין שהיו בחיים?
 
מתושלח היה צדיק בדרגה של נח?
ואם לא מוכח איך אפשר להקשות ממה שמצאנו בנח.
ומה אכפת לנו אם יש חשבון נוסף של כבודו של מתושלח אין זה מוכיח שהיה בדרגתו של נח,
ולא כל מה שמצאנו בנח שייך בשאר אנשי מעלה שיש להם זכויות.
והרי נח היה כאברהם בדורו.
ויועיל מר להתייחס לטענה זו.
יעוי' סנהדריו קח: 'אמר רב, אלו ימי אבלו של מתושלח, ללמדך שהספידן של צדיקין מעכבין את הפורענות לבוא'.
 
נסתפקו לעיל אם מתושלח היה צדיק, וע"ז הובאה הראיה מהגמ' בסנהדרין, אך לאחר העיון ראיתי שלא דקדקתי היטב משום שהספק היה אי הוי בדרגתו של נח אי לאו ושוב ליכא ראיה מהגמ' הנ"ל, איברא, דבמדרש מובא ששאל נח לקב"ה למה לא יכנס מתושלח לתיבה עימם, וענה לו דזה משום ששנותיו תמו כבר, ומוכח א"כ דמצ"ע היה צדיק בדרגתו של נח אך יש לדחות זאת דהמדרש הוא בא' ב' דבן סירא שכידוע נאמנותו מוטלת בספק, אך באבות דר"נ(לב) כתב דכל זמן שמתושלח היה חי היגן על בני דורו מהמבול, ונ' מזה דהיה צדיק אף יותר מנח משום שנח לא הועילה זכותו להגן על בני דורו.
 
"אמר הקדוש ברוך הוא אם רשעים הם יאבדו במים ורע לצדיק זה, ואם צדיקים הם אטריח עליו לעשות תיבות הרבה, כבש את מעיינו ולא הוליד עד שהיה בן חמש מאות שנה, כדי שלא יהא יפת הגדול שבבניו ראוי לעונשין לפני המבול, דכתיב (ישעיה ס"ה, כ'): כי הנער בן מאה שנה ימות, וראוי לעונש לעתיד, וכן לפני מתן תורה".
הבאור פשוט, לאחר שירשיעו יתחייבו להאבד במים מן הדין יהיה אביהם מי שיהיה. קטנים פטורים מן הדין.
משום שהקב"ה לא רצה לגרום 'רע לצדיק זה' הוא סובב את לידתם סמוך למבול ולכך לא נתחייבו.

אם כן, צריך עיון גדול,

מה עם שאר דור המבול שהיו למטה מק' שנים,

היאך הם מתו במבול ?
בשביל למות צריך להתחייב? ברש"י כאן זה ודאי לא כתוב.
ומה עם בני מתושלח ושאר צדיקים [אם היו] ?
כיון שרק נח מצא חן בעיני ה'. ולכן לא רצה הקב"ה להרע לו במיתת בניו. [ולהמחשה, אם היו גדולים היה צריך למונעם מלהיכנס אליה ולהשאירם למותם].
 
אם תוכל לציין מקור, זה יעזור מאד.
עיין במס' תענית דף כ"א ע"ב בעובדא דר' הונא
בסורא הוות דברתא בשיבבותיה דרב לא הוות דברתא סברו מיניה משום זכותיה דרב דנפיש איתחזי להו בחילמא רב דנפישא זכותיה טובא הא מילתא זוטרא ליה לרב אלא משום ההוא גברא דשייל מרא וזבילא לקבורה בדרוקרת הוות דליקתא ובשיבבותיה דרב הונא לא הוות דליקתא סבור מינה בזכותא דרב הונא דנפיש איתחזי להו בחילמא האי זוטרא ליה לרב הונא אלא משום ההיא איתתא דמחממת תנורא ומשיילי לשיבבותיה
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה