פסח, חודש ניסן - אליהו הנביא מגיע לבתי בני ישראל בליל הסדר | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - אליהו הנביא מגיע לבתי בני ישראל בליל הסדר | פורום אוצר התורה

פסח, חודש ניסן אליהו הנביא מגיע לבתי בני ישראל בליל הסדר

בזוהר כתוב שהקב"ה אומר לכל פמליא של מעלה, לרדת ולשמוע את השבח שבנ"י משבחים, מסתמא גם אליהו בתוכם.
 
אז מי כן?
או, למה לא?
אנחנו מחפשים מקור שאליהו הנביא מגיע לליל הסדר.
ואתה כותב
בזוהר כתוב שהקב"ה אומר לכל פמליא של מעלה, לרדת ולשמוע את השבח שבנ"י משבחים, מסתמא גם אליהו בתוכם.
א"כ גם זה צריך מקור.
או שאתה יכול לומר בכלליות שמסתמא אליהו מגיע.
 
בעת עריכת הסדר אצל הרה"ק מהר"י מבעלזא זי"ע, לפני "שפוך חמתך", שאל נכדו הילד [לימים הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע] לזקינו "זיידע, מיהו היהודי הזקן שנכנס לכאן?".
זקינו הקדוש השיב לו "נכדי, לא הכל מה שרואים צריכים לומר".
 
סיפור שהתפרסם בדרשו ממרן הגרי"ש אלישיב:

תיארה בפנינו בתו הרבנית מרת אויערבאך ע"ה:
בליל הסדר, בזמן אמירת "שפוך חמתך", נוהגים לפתוח את הדלת. רבינו התרומם ממקומו, עמד מלא קומתו ואמר: "ברוך הבא"!

בשנה אחת, בזמן פתיחת הדלת קפץ רבינו ממקומו, עמד ואמר "ברוך הבא". לפתע נעשו פניו כלהבת אש, גל של צמרמורת חלף בגוו. מרגע לרגע האדים והסמיק יותר ויותר, עד שרעד כולו מרוב פחד ואימה שנפלה עליו בפתע פתאום.

הנוכחים כולם הביטו בו, גל של התרגשות חלף בגוום. היה זה מחזה מרטיט שלא מש זמן רב אחר שחלף אותו ליל הסדר.
 
מעניין שבגזע קאצק גור יש הרבה סיפורים על אליהו בליל הסדר, ואפילו שבדרך כלל לא היה עסק מעניינים אילו.

לדוגמה:

שהחידושי הרי"ם שיבח את הנודע ביהודה שהיה מלוה את אליהו בליל הסדר, בכל מדרגות ביתו עם נרות.
ואמר שלא בהכרח ראה אותו אלא שהאמין באמונה שלמה שאליהו בא לכל אחד מישראל.

וכן יש עוד סיפור על הרבי מקאצק:
שהיה אצל רבו ר"ב מפרישסחא, וישב בסמוך לרבי מקאצק עני.
ובאמצע שאל אחד המסובים את הרבי מקאצק, מי זה העני.
ואמר לו זה אליהו, שאל אותו מדוע מגיעה בבגדים פשוטים אמר לו הריב, כך אתה ראה אני ראה אותו אחרת.

וכן מובא שפעם כיבד הרבי מקאצק, אחד מהחסידים לפתוח את הדלת בשפוך חמתך.
ואותו אחד התרגש אמר לו הרבי, אליהו הנביא לא מגיעה דרך הלב אלא דרך המוח.
 
הבעיה בסיפור על זה שאליהו מגיע בסדר זה שאין מקור קדום המקור הראשון להופעה של אליהו בליל הסדר זה בסיפור על השאגת אריה
 
הבעיה בסיפור על זה שאליהו מגיע בסדר זה שאין מקור קדום המקור הראשון להופעה של אליהו בליל הסדר זה בסיפור על השאגת אריה
אין בעיה בדבר שאין לה מקור קדום.
ענין זה שייך לחלק הסוד שבתורה, וממילא לא נצרכה למקור קדום גלוי.
 
אין בעיה בדבר שאין לה מקור קדום.
ענין זה שייך לחלק הסוד שבתורה, וממילא לא נצרכה למקור קדום גלוי.
אם יש משהו שחושב שאפשר להכניס משהו לתורה ללא מקור (רב) הוא כופר ביסוד מסירת התורה ממשה רבנו ועד היום
גם חלק הסוד של התורה חייב להמסר מדור דור
 
חזור
חלק עליון