אל יצא איש ממקומו ביום השביעי | פורום אוצר התורה

אל יצא איש ממקומו ביום השביעי

כותרת האשכול

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
הודעות
663
תודות
1,594
נקודות
162
פרש"י "אלו אלפים אמה של תחום שבת, ולא במפורש, שאין תחומין אלא מדברי סופרים, ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר"

ולא הבנתי, אם על לוקטי המן נאמר, למה שלא יצאו ממקומם?
ונכון היה שיתפרש בכתוב אל יצא איש ללקוט המן ביום השביעי.
 
פרש"י "אלו אלפים אמה של תחום שבת, ולא במפורש, שאין תחומין אלא מדברי סופרים, ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר"

ולא הבנתי, אם על לוקטי המן נאמר, למה שלא יצאו ממקומם?
ונכון היה שיתפרש בכתוב אל יצא איש ללקוט המן ביום השביעי.
ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר, ולא אזהרה לדורות, לא על תחומין ולא על הוצאה, והוצאה נפקא לן מויכלא העם מהביא, והואיל דקרא אזהרה ללוקטי המן בלבד, אין לפרש על יציאת תחומין, דהא אפילו תוך התחום לא לקטו, ומהי תיתי ליצא חוץ לתחום, אלא פירושו לשון הוצאה, שלא יוציאו כליהם מרשות לרשות, וגם ד' אמות ברה"ר, וכך כתבו התוספות פרק ר"ע. [נחלת יעקב]​
 
ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר, ולא אזהרה לדורות, לא על תחומין ולא על הוצאה, והוצאה נפקא לן מויכלא העם מהביא, והואיל דקרא אזהרה ללוקטי המן בלבד, אין לפרש על יציאת תחומין, דהא אפילו תוך התחום לא לקטו, ומהי תיתי ליצא חוץ לתחום, אלא פירושו לשון הוצאה, שלא יוציאו כליהם מרשות לרשות, וגם ד' אמות ברה"ר, וכך כתבו התוספות פרק ר"ע. [נחלת יעקב]​
כל כה"ג לא היו לו לרש"י לפרש שכוונתו ל'אל יוציא'?
 
ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר, ולא אזהרה לדורות, לא על תחומין ולא על הוצאה, והוצאה נפקא לן מויכלא העם מהביא, והואיל דקרא אזהרה ללוקטי המן בלבד, אין לפרש על יציאת תחומין, דהא אפילו תוך התחום לא לקטו, ומהי תיתי ליצא חוץ לתחום, אלא פירושו לשון הוצאה, שלא יוציאו כליהם מרשות לרשות, וגם ד' אמות ברה"ר, וכך כתבו התוספות פרק ר"ע. [נחלת יעקב]​
אבל, בלוקטי המן, עיקרה הבאה היא, לא?
 
חזור
חלק עליון