חוקת - אם הקב"ה רצה שמשה ידבר אל הסלע - למה אמר לו לקחת את המטה | במדבר חוקת - אם הקב"ה רצה שמשה ידבר אל הסלע - למה אמר לו לקחת את המטה | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,345
תודות
4,248
נקודות
417
קח את המטה והקהל את העדה, אתה ואהרן אחיך, ודיברתם אל הסלע לעיניהם, ונתן מימיו (כ, ח)

הקב"ה מצווה אל משה שיקהיל את העדה, וידבר אל הסלע כדי שיוציא מים לשתיית בני ישראל.

ובהמשך מתואר שנענשו משה ואהרן, על כך שבמקום לדבר אל הסלע, נעשתה הכאה של הסלע (כך לפי פירוש רש"י ועוד, וכידוע יש פירושים נוספים במה חטאו ובמה נענשו, אך האמור הוא לפני רש"י).

יש כאן לכאורה קושיה גדולה – אם רצה הקב"ה שרק ידברו על הסלע ולא יכו, מדוע ציווה "קח את המטה"?! לשם מה המטה, אם לא לשם ההכאה?

קושיה נוספת – בהמשך, בפסוק ט, נאמר "ויקח משה את המטה מלפני ה', כאשר ציווהו"; והדברים אינם ברורים, מה הפירוש "מלפני ה'"?! ממתי המטה הוא "לפני ה'"? ומתי ציווה אותו הקב"ה שיקח את המטה "מלפני ה'"?

[קושיה נוספת – מה עניין אהרן לכאן, ומדוע בשונה מפעמים אחרות, שבהן משה הוא זה שמחולל את הנסים, יש פניה גם לאהרן? (למשל, בפרשת בשלח, פרק יז, פרק ה', כשהעם מתלוננים על מים, הציווי הוא למשה להכות בסלע, ולא לאהרן)].

מדברי רשב"ם כאן בפירושו לפסוק ח' ופסוק י', עולה תשובה לקושיות אלה:

הנה, לעיל בפרשת קורח, פרק יז פסוק כה, מתואר כיצד אירע נס ומטהו של אהרן פרח, ולאחר נס זה, הצטווה משה לשים את המטה שבו אירע הנס (מטהו של אהרן הנ"ל), במשכן: "ויאמר ה' אל משה השב את מטה אהרן לפני העדות למשמרת לאות לבני מרי ותכל תלונתם מעלי ולא ימותו". כלומר, יש לשים את המטה במשכן, ולהשתמש בו כל אימת שיהיה "מרי" מצד בני ישראל.

ואם כן, כאן בפרשת חוקת, המטה שהקב"ה מצווה לקחת ("קח את המטה") אינו המטה הרגיל שהשתמש בו משה להכאת היאור וכו', אלא "המטה", מטה אהרן הנזכר בפרשת קורח. בהמשך לאמור שם, משה מצטווה לקחת מטה זה, לא כדי להכות את הסלע, אלא כדי להציגו לבני ישראל, כפי שנצטווה בפרשת קורח, להציגו לבני ישראל כל אימת שיהיה מרי!

ואם כן מתורצות השאלות לעיל – א. אם הצטוו לדבר, מה עניין לקיחת המטה? התשובה – לא כדי להכות אלא כ"אות לבני מרי" כאמור בפרשת קורח. ב. מדוע נאמר "ויקח משה את המטה מלפני ה'" – כי שם היה המטה מונח, במשכן, כפי שהצטוו בפרשת קורח. ג. ומדוע הוזכר כאן גם אהרן – כי המטה הנזכר הוא מטהו של אהרן, שבו אירע הנס.
 

הודעות מומלצות

למה לא מצינו שמברכים 'שחלק' בראיית גדו''י?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון