חיי שרה - ביאור מדרש פליאה - 'בכל' זה אליעזר | בראשית חיי שרה - ביאור מדרש פליאה - 'בכל' זה אליעזר | בראשית

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,414
תודות
5,786
נקודות
507
בכתב סופר: וה' ברך את אברהם בכל, במדרש, מובא בספר ישמח משה, בכל זה אליעזר, דכתיב המושל בכל אשר לו, מכאן אמרו ז"ל אל יפטור אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה, והוא פלא וכו'. עיי"ש.

ואפשר לבאר ע"פ מה שכתב המקובל ר"א אזולאי ז"ל בספר בעלי ברית אברם (בהגהה): ואברהם זקן, לא בא הכתוב להודיענו שהיה זקן, שהרי ארבעים שנה קודם ידענו זה, דכתיב ואברהם ושרה זקנים, אמנם הכוונה באומרו זקן כמו זקני ישראל, רצונו לומר חכם גדול יותר מדאי, שנתחכם על ידי ספר יצירה שנתן לו האל יתברך, וזהו אומרו וה' ברך את בגימטריא תרנ"ה, וכן ספר יצירה בגימטריא תרנ"ה, ונתחכם בו נ"ב שנים שנתעסק בו משנת פ"ז עד שנת ק"מ, והיינו בכל בגימטריא, ובזה היה זקן, וזכה אליעזר ליקרא זקן ביתו כמשרז"ל שהיה זיו איקונין שלו דומה לו, והיינו ע"י שלמדו ספר יצירה, כי חכמת אדם תאיר פניו, והיינו עבדו זקן ביתו בגימטריא ספר יצירה, ובזאת החכמה זכה וקפצה לו הארץ כאומרו ואבוא היום אל העין, והזכיר את השם ופרח באויר הוא ועשר גמלים כדרז"ל במדרש אבכיר הובא בילקוט והוא עומד על הגמלים על העין וכו', עיי"ש.

ובזה מובן המדרש פליאה שאברהם נתברך באליעזר זקן ביתו המושל בכל אשר לו, וע"י שלימדו חכמת ספר יצירה זכה שקפצה לו הארץ וניצל מלבן ועי"ז יכל לעשות שליחותו, ומכאן אמרו אל יפטר מחבירו אלא מתוך דבר הלכה, שהרי מתוך שלימדו ספר יצירה השתמש בו לעת הצורך כדי לקיים שליחותו בשלימות.

 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה