ראש חודש - מדוע לא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש, ביאור. | ענייני דיומא ראש חודש - מדוע לא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש, ביאור. | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

מבקש תורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
380
תודות
972
נקודות
116
הלכה פסוקה היא בשו"ע שלא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש,
והטעם הוא משום שבי"ד לא היו מקדשים את החודש בלילה.

והתחדד לי לאחרונה, (אולי הדברים פשוטים) שעיקר הרעיון בזה,
הוא משום שבזמן שקידשו את החודש עפ"י הראיה, מעולם לא אמרו יעלה ויבוא במעריב,
משום שלא ידעו האם יקדשו מחר את החודש.
 
הלכה פסוקה היא בשו"ע שלא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש,
והטעם הוא משום שבי"ד לא היו מקדשים את החודש בלילה.

והתחדד לי לאחרונה, (אולי הדברים פשוטים) שעיקר הרעיון בזה,
הוא משום שבזמן שקידשו את החודש עפ"י הראיה, מעולם לא אמרו יעלה ויבוא במעריב,
משום שלא ידעו האם יקדשו מחר את החודש.
אז מדוע לא חוזרים כשיש ב' ר"ח גם בליל השני? ברור שפעם היה (כנראה) רק יום אחד ר"ח, אבל כיום לפי הסברה הזאת, מדוע לא חוזרים בלילה השני?
 
הלכה פסוקה היא בשו"ע שלא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש,
והטעם הוא משום שבי"ד לא היו מקדשים את החודש בלילה.

והתחדד לי לאחרונה, (אולי הדברים פשוטים) שעיקר הרעיון בזה,
הוא משום שבזמן שקידשו את החודש עפ"י הראיה, מעולם לא אמרו יעלה ויבוא במעריב,
משום שלא ידעו האם יקדשו מחר את החודש.
גם אם ידעושהולך להתקדש, סופו של דבר כל זמן שלא נתקדש החודש בפועל ל''ח ראש חודש
משא''כ בזמננו שהוא מקודש ועומד/הולכים לפי הלוח (יש בזה מח' ראשונים, ולא נאריך)
 
נכון.
אז לכאורה טענתו של הרב @נחמן ל. טענה טובה היא.
וכנראה אין הטעם כפי שכתב
הוא משום שבזמן שקידשו את החודש עפ"י הראיה, מעולם לא אמרו יעלה ויבוא במעריב,
אלא כיון שאין מקדשים החודש בלילה לכן גם לא אומרים יעלה ויבוא
אמנם גע"ז יש להעיר שכשלא התקדש ל' כבר קדשהו שמים וא"כ אין נפק"מ במה שאין מקדשים בלילה
אבל כנראה לא פלוג
יש ע"ז דברים מפורשים ברבותינו זי"ע אבל אינם תח"י כרגע
 
הלכה פסוקה היא בשו"ע שלא חוזרים יעלה ויבוא בליל ראש חודש,
והטעם הוא משום שבי"ד לא היו מקדשים את החודש בלילה.

והתחדד לי לאחרונה, (אולי הדברים פשוטים) שעיקר הרעיון בזה,
הוא משום שבזמן שקידשו את החודש עפ"י הראיה, מעולם לא אמרו יעלה ויבוא במעריב,
משום שלא ידעו האם יקדשו מחר את החודש.
אכן זכית לכוין לדברי אמימר בגמ' ברכות ל:

וכנראה אין הטעם כפי שכתב

אלא כיון שאין מקדשים החודש בלילה לכן גם לא אומרים יעלה ויבוא
אמנם גע"ז יש להעיר שכשלא התקדש ל' כבר קדשהו שמים וא"כ אין נפק"מ במה שאין מקדשים בלילה
אבל כנראה לא פלוג
יש ע"ז דברים מפורשים ברבותינו זי"ע אבל אינם תח"י כרגע
אכן זכית לכוין לתירוץ רב אשי שם
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה