אחרי מות - בני אהרן היו כנגד בן עזאי שהציץ ומת | ויקרא אחרי מות - בני אהרן היו כנגד בן עזאי שהציץ ומת | ויקרא

אחרי מות בני אהרן היו כנגד בן עזאי שהציץ ומת (1 צופה)

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,423
תודות
3,014
נקודות
485
אחרי מות שני בני אהרן ר"ת בגימטריא פרדס, מרמז שכנגד ארבעה שנכנסו בפרדס (חגיגה יד:) יש כנגדם בתורה ארבעה שנכנסו לפרדס, אדם הראשון נכנס וקיצץ בנטיעות, נח נכנס ונשתכר, נדב ואביהוא נכנסו ומתו, אברהם אבינו נכנס ויצא בשלום, כמובא בצרור המור פרשת לך.

וזה לשונו:

ארבע שנכנסו לפרדס החכמה לחבר את האהל להיות אחד, הן בן עזאי ובן זומא רבי עקיבא ואלישע אחר, בן עזאי הציץ ומת, עליו הכתוב אומר יקר בעיני ה' המותה לחסידיו כמוזכר בחגיגה, ואלו הארבעה ירדו לגן לרעות בגנים וללקוט שושנים, והוא מסתרי התורה, ואמר כי קצת מהם נטרפו ולא יכלו להשיג השגה שלימה, ולכן אמרו כי אחד מהם נדבקה מחשבתו למעלה ולא השיג אמיתת הדבר עד שנתפרדה חבילה, ובן זומא הציץ ונפגע מצד רוח עועים ונטרף ונשתבש, עליו אומר דבש מצאת, רבי עקיבא נכנס בשלום ויצא בשלום, ואף רבי עקיבא בקשו מלאכי השרת לדוחפו, אמר להם הקדוש ברוך הוא הניחו לו לזקן כדאי הוא להשתמש בכבודי, אלישע אחר קצץ בנטיעות לפי שנכנס ולא ידע ליזהר וטעה בייחוד והפריד הבנין והוא נרגן מפריד אלוף.

ואלו הד', הם כנגד ארבע אחרים שכתובים בתורה ברמז.

והם אדם הראשון, שנכנס לגן החכמה ועבר מאמר השם וקיצץ בנטיעות הגן ואכל מפרי עץ הדעת טוב ורע ונגזר עליו מות תמות בעה"ז ובעה"ב כמו שהיה באלישע אחר, לולי רחמי ה' לפי שהיה יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא ואם הוא ימות העולם כולו יחרב ויבש, ולכן אמרו עץ אדם הראשון גפן היתה ויש אומרים חטה היתה, ויש אומרים תאנה היתה, והוא יין חמר מלא מסך מצד נחש הקדמוני.

נח, גם כן וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה אהל הראשון, כי שם הוא מקום הטעות ליודעים, ונכנס לפרדס החכמה ולא עמד בעצמו ונטרפה דעתו כשכור, ויתגל שגלה הסוד ולא עמד על תכונתו מצד נחש הקדמוני, וזהו ארור כנען כמו שפירשתי למעלה, והוא כנגד בן זומא שהציץ מן החרכים ונפגע מצד הצר הצורר ונדחף לחוץ.

אברהם עליו השלום נכנס לפרדס החכמה, ויעבר אברם בארץ, וירד לארץ מצרים כי שם כל הכשופים וחכמות חיצוניות מצד טמאה ופגע בכולם ולא הזיקוהו ועמד בעצמו לפי שהיה שלם בכל החכמות וידע שיש יתרון לחכמה מן הסכלות, ולכן נכנס בשלום, דכתיב ויעל אברם ממצרים, וכן ואברם כבד מאד ומיושב בדעתו בכל החכמות הנמשלות לכסף וזהב, וילך למסעיו שעלה ממדרגה למדרגה מנגב ועד בית א-ל כסדר הייחוד הרמוז בסוד הקרבנות דתנן עלה לכבש ופנה לסובב ובא לו לקרן דרומית מזרחית מזרחית צפונית צפונית מערבית, וזהו מנגב ועד בית א-ל עד המקום אשר היה שם אהלה בתחלה, כי עלה למעלה וירד למטה כדרך הייחוד ממטה למעלה וממעלה למטה, והוא היה כנגד רבי עקיבא שנכנס בשלום ויצא בשלום כמו אברהם.

בני אהרן נכנסו לפרדס החכמה ונכנסו לפנים ממחיצתם, דכתיב בקרבתם לפני ה' וימותו, וטעו בעץ הגן, ולקחו איש מחתתו לחתות אש מיקוד, ויתנו בהם אש וישימו עליה קטורת, ולא אמר וישימו עליהם, וכאן סוד עונם כי לא ידעו להזהר מאש זרה ושתו מהיין ששתה נח כאומרם שתויי יין נכנסו למקדש, והכל טעם אחד בעניין, שבזה מתו בלא עתם, לפי שהתבוננו במה שלא הורשו, והם היו כנגד בן עזאי שהציץ ומת, ועליהם נאמר יקר בעיני ה' המותה לחסידיו. קצרתי ועליתי בקנצי למילין, ואם הייתי מאריך יותר, אולי היה הדבר מובן יותר, אלא מיראת האריכות, והשם יכפר בעדי. עכ"ל.​
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון