חנוכה - בסביבון סובבים אותו מלמעלה ואילו בפורים סובבים רעשן שאוחזים בו מלמטה? | ענייני דיומא חנוכה - בסביבון סובבים אותו מלמעלה ואילו בפורים סובבים רעשן שאוחזים בו מלמטה? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,456
תודות
7,905
נקודות
547
הטעם בסביבון שסובבים אותו מלמעלה, על הרצפה. ויש שנוהגים על גבי שולחן, ואילו בפורים סובבים ברעשן שאוחזים בו מלמטה ומסובבים באוויר?
כתב בספר נחלת יעקב להסביר על פי מה שכתב בספר קדושת לוי, לבאר מה שאומרים בחנוכה בהדלקת הנרות "ויהי נועם וכו' ומעשה ידינו כוננה עלינו" ואילו בפורים קודם קריאת המגילה לא אומרים זאת. והסביר מכיון שהנס היה על ידי פעולה מהתחתונים, שיצאו למלחמה וניצחו וזהו "ומעשה ידינו". אבל בפורים לא עשו ישראל שום פעולה, אלא התפללו וביקשו רחמים, שקיבץ מרדכי את כל היהודים ויזעק זעקה גדולה ומרה עד ששמע ה' את תפילתם. ועל פי זה פירש הנחלת יעקב, שבחנוכה סובבין על הרצפה או על השולחן שעומד בארבע רגליו על הארץ, לרמז על מעשי התחתונים, מה שאין כן בפורים סובבים עם הרעשן באויר, שלא היה שם רק רחמי שמים, ולא שום פעולה ממשיות וגשמיות.
 
כמו כן הסביבון מזכיר את מצב העולם, הוא חג במהירות רבה, מסתובב כאחוז טרוף, אבל יש לו ידית אחיזה בראשו, מישהו אוחז בו וסובבו. גם בעולמנו מישהו מריץ פה את התהליכים האלו, מישהו במרום מנווט את כל המצבים, בפרט בזמננו דור עקבתא דמשיחא...
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה