בעניין מהות דיני החזקות - פסיכולוגיה חולפת או יסוד קבוע בנפש? – עיקרון נפשי מוחלט או הנחה תלויה בזמן? | בית המדרש – דיונים תורניים בעניין מהות דיני החזקות - פסיכולוגיה חולפת או יסוד קבוע בנפש? – עיקרון נפשי מוחלט או הנחה תלויה בזמן? | בית המדרש – דיונים תורניים

מחשבה

משתמש חדש
gem
הודעות
13
תודות
39
נקודות
13
לכאו' כמה מדיני החזקות שבתלמוד (כגון: "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו") נראים כנובעים מהבנה פסיכולוגית של טבע האדם והתנהגותו.

האם יש לראות בהם ביטוי להנהגות פסיכולוגיות חולפות שתלויות בהקשר חברתי-תרבותי מסוים (ולכן עשויות להשתנות)?
או שמא מדובר בעקרונות קבועים ועמוקים שמושרשים במבנה הנפש האנושית?

התשובה הפשוטה נראית ברורה, חזקה זו נקבעה משום שהיא משקפת את טבע האדם. אך מצד שני, נראה שהזמנים השתנו, והיום יש גידול נרחב בתופעת נשים שאינן מעוניינות כלל להינשא, לעיתים מבחירה מודעת.
האם שינוי מציאותי זה אינו אמור להשפיע על תוקפה של החזקה ההלכתית?
ואם כן, כיצד אמורים חז"ל לדון בנתון שנראה תלוי-זמן בתוך מסגרת הלכתית נצחית?

אשמח מאוד לשמוע מקורות, עיונים, וכן אם מישהו ראה התייחסות לכך בדברי ראשונים או אחרונים.
 
לכאו' כמה מדיני החזקות שבתלמוד (כגון: "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו") נראים כנובעים מהבנה פסיכולוגית של טבע האדם והתנהגותו.

האם יש לראות בהם ביטוי להנהגות פסיכולוגיות חולפות שתלויות בהקשר חברתי-תרבותי מסוים (ולכן עשויות להשתנות)?
או שמא מדובר בעקרונות קבועים ועמוקים שמושרשים במבנה הנפש האנושית?

התשובה הפשוטה נראית ברורה, חזקה זו נקבעה משום שהיא משקפת את טבע האדם. אך מצד שני, נראה שהזמנים השתנו, והיום יש גידול נרחב בתופעת נשים שאינן מעוניינות כלל להינשא, לעיתים מבחירה מודעת.
האם שינוי מציאותי זה אינו אמור להשפיע על תוקפה של החזקה ההלכתית?
ואם כן, כיצד אמורים חז"ל לדון בנתון שנראה תלוי-זמן בתוך מסגרת הלכתית נצחית?

אשמח מאוד לשמוע מקורות, עיונים, וכן אם מישהו ראה התייחסות לכך בדברי ראשונים או אחרונים.
טב למיתב טן דו לכאורה אינו מחייב שזה דעת האשה אלא שזה באמת כך מה שודאי אין סיבה שישתנה
 
מדובר בעקרונות קבועים ועמוקים שמושרשים במבנה הנפש האנושית
להבנתי זו האמת הנצחית, מי שטוען שאצלו ''זה עובד אחרת'' הוא מכסה את האמת הפנימית שלו ומלביש אותה בלבוש שק.

ברור לכל שיש רצון פנימי עז לכל אדם לחיות ומי שנוהג באופן אחר, מאפיל על הפנימיות שלו בשל חולי הנפש.
בריבוי פעמים אחר שהצילו את האדם, הוא הודה על כך וכן נשים שלא התחתנו בריבוי פעמים הצרו ע''כ. חכמים גילו מהי האמת הפנימית.
 

הודעות מומלצות

הנה דרשינן בקידושין (ל"ה ב')...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון