בראשית - ברכת פירות האדמה, מדוע לא הארץ | בראשית בראשית - ברכת פירות האדמה, מדוע לא הארץ | בראשית
בפרשתן (ד', ג'): "ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה'"

במשנה (ברכות לה.) איתא: 'ועל פירות הארץ הוא אומר: בורא פרי האדמה, חוץ מן הפת, שעל הפת הוא אומר: המוציא לחם מן הארץ'.

הנה יש להקשות, מדוע על פירות האדמה מברכים בלשון בורא פרי האדמה, ומדוע בלחם מברכים 'המוציא לחם מן הארץ', נימא, או שיברכו בשניהם בלשון הארץ, או שבשניהם יברכו בלשון האדמה, מהו החילוק שמחד הנוסח הוא 'פרי האדמה', ומאידך הנוסח הוא 'מן הארץ'.
 
(כן כתבו להקשות רבים, בינהם:

הפרי מגדים בס' 'תיבת גומא',

והגר"א בברכות לח:,

ובהגה' רבינו אליהו מגריידיץ זצ"ל,

ובערוה"ש או"ח סי' קס"ז).

בריטב"א (ברכות לה.) כתב לבאר,

דבלחם מברכינן כלישנא דקרא (תהילים ק"ד, י"ד) "להוציא לחם מן הארץ",

ובפירות האדמה ג"כ מברכינן בלישנא דקרא (דברים כ"ו, ב') "ולקחת מראשית כל פרי האדמה", וכן האמור בפרשתן "ויבא קין מפרי האדמה",

יעוי' באשר כתבתי בפורום זה

בורא פרי האדמה או פרי הארץ, החילוק בין הפירות ללחם

 
מאיפה מגיעה נוסח הברכות

האם היכא ששינה בנוסחאות והחליף אדמה בהארץ לא יצא יד"ח

עד כמה מעכבים נוסחאות אלו
 
בריטב"א (ברכות לה.) כתב לבאר,

דבלחם מברכינן כלישנא דקרא (תהילים ק"ד, י"ד) "להוציא לחם מן הארץ",

ובפירות האדמה ג"כ מברכינן בלישנא דקרא (דברים כ"ו, ב') "ולקחת מראשית כל פרי האדמה", וכן האמור בפרשתן "ויבא קין מפרי האדמה",

עכ"ד,

ולא זכיתי להבין: היא גופיה למה.
 
נראה פשוט שם אדמה מתיחסת אחר העפר מן האדמה וממנה הפירות

שם ארץ מתיחס אחר העגול שלנו תחת השמים ע"ד השמים שמים לה' כו' הלחם אתה לא יכול ליחס אחר האדמה רק בלשון כללי שבא מן הארץ

כן מורים הפסוקים המבטאים אדמה וארץ
 
ראיתי שבב"ח עמד על הקושי בדברי הריטב"א הנז'
 
נראה פשוט שם אדמה מתיחסת אחר העפר מן האדמה וממנה הפירות

שם ארץ מתיחס אחר העגול שלנו תחת השמים ע"ד השמים שמים לה' כו' הלחם אתה לא יכול ליחס אחר האדמה רק בלשון כללי שבא מן הארץ

כן מורים הפסוקים המבטאים אדמה וארץ
לקטתי קצת פסוקים שבהם תיבת ארץ ותיבת אדמה בסמיכות ורואים בעליל החילוק

וַיַּעַשֹ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ וְאֶת הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ וְאֵת כָּל רֶמֶשֹ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ (בראשית א)

כִּי לֹא הִמְטִיר יי' אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: ו וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ז וַיִּיצֶר יי' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה (בראשית ב)

כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ: (בראשית ד)

וְחָרָה אַף יי' בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר יי' נֹתֵן לָכֶם: כו' לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יי' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ (דברים יא)

: ב וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יי' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ (דברים כו)

וְהָיָה מִקֵּץ שִׁבְעִים שָׁנָה יִפְקֹד יי' אֶת צֹר וְשָׁבָה לְאֶתְנַנָּה וְזָנְתָה אֶת כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ישעיה כג
 
לקטתי קצת פסוקים שבהם תיבת ארץ ותיבת אדמה בסמיכות ורואים בעליל החילוק

וַיַּעַשֹ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ וְאֶת הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ וְאֵת כָּל רֶמֶשֹ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ (בראשית א)

כִּי לֹא הִמְטִיר יי' אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: ו וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ז וַיִּיצֶר יי' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה (בראשית ב)

כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ: (בראשית ד)

וְחָרָה אַף יי' בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר יי' נֹתֵן לָכֶם: כו' לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יי' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ (דברים יא)

: ב וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יי' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ (דברים כו)

וְהָיָה מִקֵּץ שִׁבְעִים שָׁנָה יִפְקֹד יי' אֶת צֹר וְשָׁבָה לְאֶתְנַנָּה וְזָנְתָה אֶת כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: ישעיה כג

בקיאות מיוחדת,


אז מה כת"ר רוצה להוכיח מכל פסוקים אלו.
 
כנראה שמע"כ כבודו רוצה שאסביר היטב
אזי ככה
פירות האדמה מתיחס בפרטות לאדמה
לחם קשה ליחס אל האדמה בסמיכות רק בתואר כללי וע"ד ואד יעלה מן הארץ
אולי בקרוב נוכל לברך על הגלוסקאות המוציא לחם מן האדמה
 
כנראה שמע"כ כבודו רוצה שאסביר היטב
אזי ככה
פירות האדמה מתיחס בפרטות לאדמה
לחם קשה ליחס אל האדמה בסמיכות רק בתואר כללי וע"ד ואד יעלה מן הארץ
אולי בקרוב נוכל לברך על הגלוסקאות המוציא לחם מן האדמה
דברים נפלאים,

במחילה, רק אני רוצה להבין שהבנתי נכון,

שהסיבה שלעת"ל (שבת ל:) יברכו על גלוסקאות לדעתכם מן האדמה, הוא מפני שהם יצאו ראויים לאכילה כמות שהם,

וזה החילוק בין לחם לפירות האדמה.

אגב, באותה גלוסקאה יתחייבו בחלה ?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
דברים נפלאים,

במחילה, רק אני רוצה להבין שהבנתי נכון,

שהסיבה שלעת"ל (שבת ל:) יברכו על גלוסקאות לדעתכם מן האדמה, הוא מפני שהם יצאו ראויים לאכילה כמות שהם,

וזה החילוק בין לחם לפירות האדמה.
כן
(לא אומר שאכן ישתנה ברכת הגלוסקאות כתבתי זאת למליצה על הרעיון)
 
אגב, באותה גלוסקאה יתחייבו בחלה ?
בס' חתם סופר על התורה פ' שלח עה"פ מראשית עריסותיכם תתנו לה' תרומה לדורותיכם כתב וז"ל נראה כלפי שאמר בפסוק הראשון כתרומת גורן כן תרימו אותה הנה כבר הורם בשעת מירוח תרומת גורן ועתה בשעת עריסה ירימו חלה אמר עכשיו אמנם לדורותיכם הבאים בב"א לעתיד לבוא תוציא א"י גלוסקאות נגמרים כדאיתא בשבת ל ב ואז עדיין לא הורם תרומה ע"כ מראשית עריסותכם שהיא הגלוסקא שהוציא הארץ תרימו תרומה וגם חלה
 
בס' חתם סופר על התורה פ' שלח עה"פ מראשית עריסותיכם תתנו לה' תרומה לדורותיכם כתב וז"ל נראה כלפי שאמר בפסוק הראשון כתרומת גורן כן תרימו אותה הנה כבר הורם בשעת מירוח תרומת גורן ועתה בשעת עריסה ירימו חלה אמר עכשיו אמנם לדורותיכם הבאים בב"א לעתיד לבוא תוציא א"י גלוסקאות נגמרים כדאיתא בשבת ל ב ואז עדיין לא הורם תרומה ע"כ מראשית עריסותכם שהיא הגלוסקא שהוציא הארץ תרימו תרומה וגם חלה
חידוש גדול.

שאף זה בכלל עריסותיכם.

אך מי אנו שנערער על דבריו גדול גדולי הדורות מרנא החת"ס.
 

הודעות מומלצות

היכן נמצא הנוב"י דפליג על אבי החזו"א,
וס"ל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון