הלכות ק"ש תפילה - ברכת כהנים בלא ברכה? | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - ברכת כהנים בלא ברכה? | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

עוזי ומגני

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,261
תודות
3,079
נקודות
330
מעשה היה, שלא היה כהנים במנין שחרית ביו"ט,
והציבור חפצו מאד בברכת כהנים למוסף,
והלכו לקרוא בחזרת הש"ץ של מוסף לכהנים ממנין שחרית סמוך,
ומצאו ב' כהנים מתכוננים לישא כפיהם, ובקשו מהם שמיד אחר ברכת הכהנים אצלם, יבאו לברך במנין השני,
וכך עשו,
והסתפקו האם צרכים לברך שוב "אק"ב של אהרון", כיון שבשעת הברכה הראשונה היה בדעתם לישא כפים מיד שוב, אולי נפטרו בברכה במנין הראשון,
מה דעת הרבנים החשובים דפה,
וכן רבותינו הכהנים,
@כהן @כהן א. @כהן הדיוט @כהן קרב @כהן שדעתו יפה @כהנא דמסייע @צריך ביאור @צריך עיון
 
אולי יש לדון מתי מתחיל החיוב של הכהן לישא כפים,
אם ברצה, אפשר שכיון שבשעה שברך במנין הא' עדין לא אחזו במנין ב' ברצה, עדין לא חל לו החיוב, וא"כ לא יכול לפטור בברכה זו מצווה שעדין לא נתחייב בה,
ולפי"ז יש לעיין, אם החיוב להטיל ציצית הוא בלבישה, כיצד יכול לכוון לפטור בברכה ציצית אחרת שעדין לא לובש, הא לא חל החיוב, [על אותה ציצית לא קשה, דהא זה גופא עובר לעשיתן, אולם על הציצית הבאה קשה.]
 
אולי יש לדון מתי מתחיל החיוב של הכהן לישא כפים,
אם ברצה, אפשר שכיון שבשעה שברך במנין הא' עדין לא אחזו במנין ב' ברצה, עדין לא חל לו החיוב, וא"כ לא יכול לפטור בברכה זו מצווה שעדין לא נתחייב בה,
ולפי"ז יש לעיין, אם החיוב להטיל ציצית הוא בלבישה, כיצד יכול לכוון לפטור בברכה ציצית אחרת שעדין לא לובש, הא לא חל החיוב, [על אותה ציצית לא קשה, דהא זה גופא עובר לעשיתן, אולם על הציצית הבאה קשה.]
לכאורה החיוב הוא פעם אחת ביום ואין זמן בתפילה שבו חל החיוב.
 
נערך לאחרונה:
אבל זה שתי מצוות
לברך ולשמוע
והברכה של אשר קידשנו בקדושתו של אהרון ע"כ היא על הברכה ולא על השמיעה שנתחיבו בה הישראלים
וא"כ הדק"ל
 
אבל זה שתי מצוות
לברך ולשמוע
והברכה של אשר קידשנו בקדושתו של אהרון ע"כ היא על הברכה ולא על השמיעה שנתחיבו בה הישראלים
וא"כ הדק"ל
אין היראים תחת ידי אך בתורה יש מצווה אחת אלא שיש בה שני חלקים.
 
לא ברור לי מכיון שכל דין ערבות אומר שאע"פ שאין המברך צריך את הברכה מ"מ יכול הוא לברך בשביל אחרים.
אבל כשאחרים לא יכולים לברך הברכה
לו יצוייר ישראל שפספס את הברכה אשר קידשנו האם צריך לברך לעצמו וודאי שלא
וא"כ לא צריכים את הברכה אשר קידשנו שנוכל לוומר שיצא מוציא
 
אבל כשאחרים לא יכולים לברך הברכה
לו יצוייר ישראל שפספס את הברכה אשר קידשנו האם צריך לברך לעצמו וודאי שלא
וא"כ לא צריכים את הברכה אשר קידשנו שנוכל לוומר שיצא מוציא
הברכה לא ניתקנה על ישראל ולכן אם הוא הפסיד את הברכה הוא לא יכול לברך אך בזמן שהכהן מברך עבורו בזה חידש דין ערבות שאע"פ שהוא אינו יכול לברך כיון שכבר יצא ידי חובתו מ"מ יכול הוא להוציא אחרים ידי חובתם.
 
הברכה לא ניתקנה על ישראל ולכן אם הוא הפסיד את הברכה הוא לא יכול לברך אך בזמן שהכהן מברך עבורו בזה חידש דין ערבות שאע"פ שהוא אינו יכול לברך כיון שכבר יצא ידי חובתו מ"מ יכול הוא להוציא אחרים ידי חובתם.
עדין לא הבנתי כוונתך
אתה אומר שהברכה לא נתקנה לישראל ומ"מ הוא צריך לצאת יד"ח בהברכה
מעולם לא כיונתי לצאת יד"ח בברכה של הכהנים אשר קדשנו
אלא רק לשמוע את ברכת הכהנים ולהתברך מהם
וכמדומני שהשץ לא עונה אמן על הברכה אשר קדשנו משום הפסק ואי הוא צריך לצאת יד"ח בברכת אשר קדשנו וודאי יענה אמן
 
עדין לא הבנתי כוונתך
אתה אומר שהברכה לא נתקנה לישראל ומ"מ הוא צריך לצאת יד"ח בהברכה
מעולם לא כיונתי לצאת יד"ח בברכה של הכהנים אשר קדשנו
אלא רק לשמוע את ברכת הכהנים ולהתברך מהם
וכמדומני שהשץ לא עונה אמן על הברכה אשר קדשנו משום הפסק ואי הוא צריך לצאת יד"ח בברכת אשר קדשנו וודאי יענה אמן
כוונתי היא שכיון שהישראל גם מחוייב במצווה של ברכת כהנים כי יש לו מצווה להתברך לכן יכול הכהן לברך אותו בברכת כהנים פעם נוספת למרות שהכהן כבר קיים את חובתו באותו יום ואין בזה חיסרון בברכה של אשר קידשנו וכו' כיון שזאת הצורה בה מברך הכהן את הישראל ואין בזה משום ברכה לבטלה.
 
כוונתי היא שכיון שהישראל גם מחוייב במצווה של ברכת כהנים כי יש לו מצווה להתברך לכן יכול הכהן לברך אותו בברכת כהנים פעם נוספת למרות שהכהן כבר קיים את חובתו באותו יום ואין בזה חיסרון בברכה של אשר קידשנו וכו' כיון שזאת הצורה בה מברך הכהן את הישראל ואין בזה משום ברכה לבטלה.
אבל כיון שכבר בירך מקודם את הברכה על מצווה זו והיה בדעתו לברך שוב מדוע צריך לברך שוב פעם ולא יצא כבר בברכה הראשונה
כמו אדם שאכל בסוכה זו והיה בדעתו ללכת לסוכה אחרת שא"צ לברך שוב
 
כוונתי היא שכיון שהישראל גם מחוייב במצווה של ברכת כהנים כי יש לו מצווה להתברך לכן יכול הכהן לברך אותו בברכת כהנים פעם נוספת למרות שהכהן כבר קיים את חובתו באותו יום ואין בזה חיסרון בברכה של אשר קידשנו וכו' כיון שזאת הצורה בה מברך הכהן את הישראל ואין בזה משום ברכה לבטלה.
ועוד שלזה א"צ להגיע לחידוש של היראים הא פסק המשנ"ב שאף שאין מצווה חיובית מ"מ יש לו מצווה קיומית ולכך יכול לברך שוב
 
אבל כיון שכבר בירך מקודם את הברכה על מצווה זו והיה בדעתו לברך שוב מדוע צריך לברך שוב פעם ולא יצא כבר בברכה הראשונה
כמו אדם שאכל בסוכה זו והיה בדעתו ללכת לסוכה אחרת שא"צ לברך שוב
כיון שהצורך של הברכה אינו נובע ממה שהוא חייב אלא מצורת המצווה שיש לישראל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה