חיי שרה - בתיבת 'מכפלה' נרמזו הנקברים בה | בראשית חיי שרה - בתיבת 'מכפלה' נרמזו הנקברים בה | בראשית

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,414
תודות
5,786
נקודות
507
בפענח רזא: מכפלה בגימטריא קע"ה כמנין שנותיו של אברהם, המכפלה בגימטריא ק"ף כמנין שנותיו של יצחק.

אפשר להוסיף המכפלה (עם הכולל והתיבה) בגימטריא יעקב.

מכפלה במילוי האותיות כזה: מ"ם כ"ף פ"א למ"ד ה"ה בגימטריא משה, שגם משה רבינו נקבר במערת המכפלה, כמובא בילקוט ראובני בשם ספר התמונה.

 
שגם משה רבינו נקבר במערת המכפלה, כמובא בילקוט ראובני בשם ספר התמונה.
משה נקבר בארץ מואב, ומה שכתוב בספר התמונה שהובא לעיל ביאר מרן שר התורה זצוק''ל שיש מערה שמחברת בין ארץ מואב למערת המכפלה
[ראיתי מה שכתבת במראה מקום לדבורה הנביאה]
 
בפשטות המלאכים העבירו אותו אח"כ למערת המכפלה כמובא שם
תוספות מסכת סוטה דף יד עמוד א ד"ה מפני מה
מפני מה נקבר מול בית פעור כדי לכפר על מעשה פעור - ומדרש אגדה בכל שנה ושנה בעת שחטאו ישראל בבנות מואב באותו פרק בית פעור עולה למעלה כדי לקטרג ולהזכיר עון וכשהוא רואה קברו של משה חוזר ושוקע שמשה רבינו שקעו בקרקע עד חוטמו וכל שעה שעולה חוזר ונשקע למקום ששקעו משה רבינו, מתוספת רבי.


וגם יש בחז''ל שהקב''ה לא הסכים שמשה ייכנס גם אחרי מותו
 
שגם משה רבינו נקבר במערת המכפלה
צידה לדרך [תלמיד הלבוש והסמ"ע] דברים פרק לג פסוק כא - כד (פרשת וזאת הברכה)
רש"י ד"ה כי שם חלקת מחוקק. כי ידע אשר שם בנחלתו חלקת שדה קבורת מחוקק והוא משה וכו'. יש מפרש שכתב וז"ל, יש מקשין והיאך אפשר לומר שקבורת משה היה בנחלת בני גד והלא קבורת משה היה בהר נבו כמו שכתוב לקמן (לד, א) ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו וגו', והר נבו היה בנחלת בני ראובן כמו שכתוב בפרשת מטות (במדבר לב, לז) ובני ראובן בנו את חשבון וגו' ואת נבו וגו'. ונראה לי דמישור של נבו היה גדול והעיר היתה עומדת במישור וההר היה בחלקו של גד, ומפני שמתחלה היה ההר והעיר של אדם אחד נקרא ההר על שם העיר, וגם לא היה רחוק כל כך מן העיר והיה עומד במישור של עיר משום הכי נקרא ההר על שם העיר, וק"ל, עכ"ל.
ואני אומר טעות ושבוש גדול הוא ואשתמיטתיה מיניה ספרי (במדבר קו) והובא בגמרא בסוף פ"ק דסוטה (דף יג ב) וז"ל, אמר רבי יהודה אילמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, היכן משה מת בחלקו של ראובן, דכתיב ויעל משה מערבות מואב אל הר נבו, ונבו בחלקו של ראובן קיימא, דכתיב ובני ראובן בנו וגו' וכתיב ואת נבו וגו', והיכן משה קבור בחלקו של גד, דכתיב וירא ראשית לו וגו', ומחלקו של ראובן עד חלקו של גד כמה הוי ארבעה מילין, [אותן ארבעה מילין] מי הוליכו מלמד, שהיה משה מוטל בכנפי שכינה, ומלאכי השרת אומרים צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל, והקדוש ברוך הוא אומר מי יקום לי עם מרעים מי יתיצב לי עם פועלי און, ע"כ. הרי אתה רואה מפורש שרז"ל הקשו קושיא זו ותרצוה שמת משה בחלקו של ראובן דהיינו בהר נבו אבל נקבר בחלקו של גד והיה רחוק ביניהם ארבעה מילין והוליכו השכינה ארבעה מילין הללו.
ואחר זמן רב שכתבתי זה מצאתי בחזקוני (להלן לד, א) שגם הוא הרגיש בקושיא זו ותירצה וז"ל, יש לומר דנבו על הספר היה בין נחלת ראובן וגד, עכ"ל. ואני אומר אין לנו אלא דברי רז"ל שהם אמת ותורתם אמת והשאר כולם דברים בטלים:
(כד) ולאשר אמר ברוך מבנים אשר וגו'. כתב בעל הטורים וז"ל, ברוך מבנים אשר, לכך ברכו משה בדברים הללו לפי שכשמכרו השבטים את יוסף החרימו שלא יגלו אותו וסרח בת אשר ידעה ממכירתו בנבואה ואמרו השבטים מהיכן ידעה אם לא מאביה, מפני דשותא דינוקא או מאבא או מאמא (סוכה נו ב), ועמדו ונדוהו, ובא משה רבינו ע"ה להתירו כי אמרו לו מנודה אסור בתשמיש המטה, אמר ברוך מבנים, היו בדלין ממנו אמר יהי רצוי אחיו, היה אסור בסיכה אמר וטובל בשמן רגלו שיהא מותר לסוך בשמן, היה אסור בנעילת הסנדל אמר ברזל ונחושת מנעליך, עכ"ל.
וכי האי גוונא ממש כתב החזקוני, אך הוא כתב זה על כשעשה ראובן אותו מעשה של בלהה והלך אשר וספר המעשה לאחיו ונזפוהו, אמרו כך אתה מוציא דבה על אחינו הגדול ונידוהו לאשר, בא משה והתיר נידויו, כשם שאומרים למנודה ארור כך אומרים למתירו ברוך. ולפי שמנודה אסור בתשמיש המטה אמר מבנים, ולפי שריחקוהו אחיו אמר יהי רצוי אחיו שיקרבוהו, ולפי שמנודה אסור בסיכה ברכו וטבל בשמן רגלו ולפי שמנודה אסור בנעילת הסנדל ברכו ברזל ונחושת מנעליך וכו'.
ונראה לי הא דכתיב ברוך מבנים אשר, רצה לומר ברוך מפי בנים אשר, כלומר שכל הבנים היו מברכין את אשר בשביל שהיו בנותיו נאות והיו חפצין להתחתן עמו. וכי האי גוונא פירשו רז"ל (ב"ר סו, ו עה"פ דברים ז, יד) ברוך תהיה מכל העמים, שרצה לומר מפי כל העמים, ואולי לזה כוונו רז"ל בספרי (דברים שנה) שאמרו אין לך בכל השבטים שנתברך בבנים כאשר, (רז"ל) [רצה לומר] שנתברך בפי בנים כאשר, כן נראה לי:
 
תוספות מסכת סוטה דף יד עמוד א ד"ה מפני מה
מפני מה נקבר מול בית פעור כדי לכפר על מעשה פעור - ומדרש אגדה בכל שנה ושנה בעת שחטאו ישראל בבנות מואב באותו פרק בית פעור עולה למעלה כדי לקטרג ולהזכיר עון וכשהוא רואה קברו של משה חוזר ושוקע שמשה רבינו שקעו בקרקע עד חוטמו וכל שעה שעולה חוזר ונשקע למקום ששקעו משה רבינו, מתוספת רבי.


וגם יש בחז''ל שהקב''ה לא הסכים שמשה ייכנס גם אחרי מותו
כמובן שזה מחלוקת מדרשים, גם ספר התמונה ידע מחז"ל
 
כמובן שזה מחלוקת מדרשים, גם ספר התמונה ידע מחז"ל
משה נקבר בארץ מואב, ומה שכתוב בספר התמונה שהובא לעיל ביאר מרן שר התורה זצוק''ל שיש מערה שמחברת בין ארץ מואב למערת המכפלה
[ראיתי מה שכתבת במראה מקום לדבורה הנביאה]
הגר''ח קניבסקי זצוק''ל יישב את הדברים ולא כתב מח' מדרשים
 
הגר''ח קניבסקי זצוק''ל יישב את הדברים ולא כתב מח' מדרשים
על כך תמהתי מה דחקו ליישב שהיה מחילה מהר נבו למערת המכפלה
[הרי בעל ספר התמונה כתב שהמלאכים העבירו אותו ואת צפורה למערת המכפלה א"כ מה נצרך ליישב שהיה מחילות]
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה