סוכות, שמח"ת ושמ"ע - דופן סוכה - אדם | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - דופן סוכה - אדם | ענייני דיומא

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,421
תודות
5,223
נקודות
375
בשו"ע סימן תר"ל סי"ב נפסק שיכול להעמיד את חבירו במקום דופן שלישית שנפלה מהסוכה. והנה הסתפקתי במש"כ המחבר בסימן תרלח ס"א בדין קדושת עצי סוכה לפסוק כדברי הרמב"ם פ"ו הט"ו שדין קדושת עצי סוכה נאמר בין על הסכך ובין על הדפנות, ועיין בביה"ל [שם ד"ה בין עצי] שהביא מי שנקט בדעת הרמב"ם שהוא מהתורה. ובהסבר שיטת הרמב"ם ידוע מה שכתב הגר"ח שם בדעת הרמב"ם לחלק בין עצם הסוכה למצות סוכה, דדינים הנוגעים בהכשר ופסול, זה בגוף החפצא של הסוכה, אבל הקדושה ואיסור ההנאה נמשך במה שמקיימים המצוה של סוכה, וכיון שהמצוה באה אף ע"י הדפנות ממילא חלה עליהם קדושה עיי"ש.

ולפי כ"ז יל"ע אם חל קדושה על האדם שהוכשר להיות דופן שלישית ואם שייך בזה הדין דאין נאותין דרך ביטול, ובפרט לאור מש"כ המ"ב [לקמן סימן תרלט ס"ק ב'] בשם השל"ה [מסכת סוכה נר מצוה אות יב] שקדושת הסוכה גדולה מאוד, והעדות לכך היא קדושת עצי הסוכה כפי שהביא השל"ה שם מהראשית חכמה [שער הקדושה פי"ד אות לד] עיי"ש. ומענין אם יש בזה נפק"מ.

כמו"כ יש לדון לטעם הנ"ל אם אפשר להשתמש בגוי להשלים הכשר סוכה [הפוסקים שלא ישמש גוי להשלים הכשר סוכה אבל מטעם אחר וצ"ב] כמו"כ יש לדון באדם המשמש להיות דופן שלישית בביה"ש של תחילת החג אם שייך הקצאה בכה"ג. ובפשטות לא.
 

הודעות מומלצות

כשבנ״י מתלוננים על משה ואהרן הם אומרים: "מִי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון