דין ייבום | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה דין ייבום | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה

חויישב

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
24
תודות
65
נקודות
42
לאחרונה התחדש לי גדר במצוות ייבום ואשמח לתגובות הערות והארות

אחת הקו' היסודיות ביותר במס' יבמות היא מדוע צר"ע אסורה ופטורה מייבום והלא אין בה איסור ערוה שהרי אינה אלא אש"א שהותרה לייבום ואכמ"ל

בפשטות ניתן לו' שמהות דין ייבום הוא שהאח קם במקום אחיו ממש וכדין ירושה שעניינו הוא 'בן קם תחת אביו', ואמנם בפועל אינו מצווה לייבם אלא רק את אחת מנשי אחיו
אבל עקרונית הוא צריך להיות ראוי לייבם את כל נשי אחיו כמו שאחיו יכל לבא על כל נשיו, ולכן כאשר אחת מהנשים היא ערוה עליו שוב אינו יכול לייבם את צרתה כיון שהוא אינו ראוי לבא על הערוה ובייבום הצרה אינו קם לגמרי תחת אחיו
 
לאחרונה התחדש לי גדר במצוות ייבום ואשמח לתגובות הערות והארות

אחת הקו' היסודיות ביותר במס' יבמות היא מדוע צר"ע אסורה ופטורה מייבום והלא אין בה איסור ערוה שהרי אינה אלא אש"א שהותרה לייבום ואכמ"ל

בפשטות ניתן לו' שמהות דין ייבום הוא שהאח קם במקום אחיו ממש וכדין ירושה שעניינו הוא 'בן קם תחת אביו', ואמנם בפועל אינו מצווה לייבם אלא רק את אחת מנשי אחיו
אבל עקרונית הוא צריך להיות ראוי לייבם את כל נשי אחיו כמו שאחיו יכל לבא על כל נשיו, ולכן כאשר אחת מהנשים היא ערוה עליו שוב אינו יכול לייבם את צרתה כיון שהוא אינו ראוי לבא על הערוה ובייבום הצרה אינו קם לגמרי תחת אחיו
איני מונח כל כך בסוגיות לגבי המענה לקו' העצומה בצרת צרתו,

אולם עצם הגדר נכון לחלוטין, שהלא בהשקפה ראשונה כל המושג 'זיקה' הוא דבר תמוה, כאשר מחד כל עניינו לכאורה הוא רק איסור, ומ"מ במקרא כ' ד'לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר' ומינה ילפינן שהקידושין אינם תופסים בה, והגם שקיי"ל שקידושין תופסין בחייבי לאוין,

והביאור לזה הוא, דאכן מהאי קרא משמע שהחסרון בקידושין הללו אינו ענין איסורי גרידא, אלא ממש ענין קנייני וכמו שביארת, וזה גם הטעם שולד הנולד מביאת יבמה אינו ממזר, שהרי ממזר בא מביאה האסורה משום הטומאה שבה.
 
לאחרונה התחדש לי גדר במצוות ייבום ואשמח לתגובות הערות והארות

אחת הקו' היסודיות ביותר במס' יבמות היא מדוע צר"ע אסורה ופטורה מייבום והלא אין בה איסור ערוה שהרי אינה אלא אש"א שהותרה לייבום ואכמ"ל

בפשטות ניתן לו' שמהות דין ייבום הוא שהאח קם במקום אחיו ממש וכדין ירושה שעניינו הוא 'בן קם תחת אביו', ואמנם בפועל אינו מצווה לייבם אלא רק את אחת מנשי אחיו
אבל עקרונית הוא צריך להיות ראוי לייבם את כל נשי אחיו כמו שאחיו יכל לבא על כל נשיו, ולכן כאשר אחת מהנשים היא ערוה עליו שוב אינו יכול לייבם את צרתה כיון שהוא אינו ראוי לבא על הערוה ובייבום הצרה אינו קם לגמרי תחת אחיו
איך ע"י יבום של אחת הוא ם תחת אחיו בכל נשיו?
וכ"ז שייך לסוגיא של בית אחד הוא בונה
 
איך ע"י יבום של אחת הוא ם תחת אחיו בכל נשיו?
היבום הוא רק הפעולה המעשית שנדרשת ממנו אבל עיקר הייבום הוא שכביכול האח משלים את מקום האח שמת ולכן צריך שכל דיני המת יהיו שייכים בו וזה לא מתקיים כאשר אחת מנשות המת היא ערוה וכנת'
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה