ויצא - הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי? לאה מתכחשת לעברה? היכן הכרת הטוב?! | בראשית ויצא - הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי? לאה מתכחשת לעברה? היכן הכרת הטוב?! | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,221
תודות
7,168
נקודות
482
התורה בראשית (פרק ל יד) מספרת: וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה וַיָּבֵא אֹתָם אֶל לֵאָה אִמּוֹ וַתֹּאמֶר רָחֵל אֶל לֵאָה תְּנִי נָא לִי מִדּוּדָאֵי בְּנֵךְ: (טו) וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי וְלָקַחַת גַּם אֶת דּוּדָאֵי בְּנִי וַתֹּאמֶר רָחֵל לָכֵן יִשְׁכַּב עִמָּךְ הַלַּיְלָה תַּחַת דּוּדָאֵי בְנֵךְ:

לאה טוענת בפני רחל "הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי?", כאילו שכחה את העובדה שרחל מסרה לה את הסימנים וויתרה לה על יעקב.
האם לאה מתכחשת לעברה? היכן הכרת הטוב?!

יתירה מכך, האור החיים כתב להוכיח מלשון המקרא - 'ויקח את לאה' - שלקחה בעל כרחה, שלא היה ברצונה של לאה להתייחד עם יעקב במקום אחותה רחל, ומנגד לאחר זמן עומדת ומכחשת כנגד רחל?

כל התשובות במאמר. מוזמנים להוסיף באשכול.
זיכרון לטווח קצר - מעשה לאה ורחל והכרת הטוב

זיכרון לטווח קצר - מעשה לאה ורחל והכרת הטוב

האם אדם זוכר לפני שבועיים שאשתו הגישה לו כוס קפה בבוקר? ודאי שלא. ומתנה שקבל לפני חודש. ודאי שכן. ושלפני שנה, שנתיים. במעורפל. ולפני ארבע או חמש שנים. לא, אולי תזכיר לי הוא ישאל? כל מעשה שהו, נצרב חזק יותר, לטוח ארוך יותר - כגודל התפעלות הנפש. ככל שהדבר מיוחד בעיני האדם, הזכרון חזק יותר...
 
לאה טוענת בפני רחל "הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי?", כאילו שכחה את העובדה שרחל מסרה לה את הסימנים וויתרה לה על יעקב.
האם לאה מתכחשת לעברה? היכן הכרת הטוב?!
בפשוטו מכאן ראי' שלא ידעה לאה על ויתור זה
יעקב מסר לרחל את הסימנים רק הוא לבדו
רחל לא מסרה ללאה, היא לא גילתה לה שזה סימנים, לא תבגוד ביעקב. וגם לא צנוע לומר לה זאת שיש בניהם סימנים.
אלא רק לימדה אותה את ההלכות שמסר לה יעקב. ואמרה לה אם יעקב ישאל אותך את ההלכות האלו, תעני לו כך וכך.
ואלו הם הלכות נדה הדלקת הנר וכו'.
ועל כן מובן איך לאה אומרת לה המעט קחתך את אישי וכו' איך זה שלא הכירה לה טובה שהיא מסרה לה את הסימנים שלא תתבייש וכו'
ואכמ''ל.
כך ידוע מהרב שבדרון זצ''ל

יתירה מכך, האור החיים כתב להוכיח מלשון המקרא - 'ויקח את לאה' - שלקחה בעל כרחה, שלא היה ברצונה של לאה להתייחד עם יעקב במקום אחותה רחל, ומנגד לאחר זמן עומדת ומכחשת כנגד רחל?
אין ראי' מכאן אלא שידעה שיעקב רצה את רחל ואביה החליט לתת לו את לאה, אולם עדיין יש לה טענה, אחרי שלמעשה אני אשתו של יעקב בעל כרחי, היה עלייך לסרב ללקיחת אישי.
 
בפשוטו מכאן ראי' שלא ידעה לאה על ויתור זה
נקודת המוצא בשאלה שהיא ידעה. ואי לכך לזה אני מבקש תשובה. וראה מה שהורחב במאמר.
בפשוטו מכאן ראי' שלא ידעה לאה על ויתור זה



אין ראי' מכאן אלא שידעה שיעקב רצה את רחל ואביה החליט לתת לו את לאה, אולם עדיין יש לה טענה, אחרי שלמעשה אני אשתו של יעקב בעל כרחי, היה עלייך לסרב ללקיחת אישי.
וזה תמוה, עד לאתמול סירבה להנשא ליעקב, וכעת באה בטענות.
 
וזה תמוה, עד לאתמול סירבה להנשא ליעקב, וכעת באה בטענות.
מכיון שכיום העובדה הוא שהיא נישאה ליעקב אף כי בעל כרחה.
כן, היא באה בטענות על אחותה שהסכימה להיות לה 'צרה' ועוד להפוך לעיקרו של בית
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סוכה ד.
"פחות מארבע אמות כשרה" - הריצב"א פוסל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה