אחרי מות - האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? | ויקרא אחרי מות - האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? | ויקרא

אחרי מות האם אהרן הכהן יכל להיכנס לקודש הקדשים שלא ביום כיפור? (7 צופים)

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,401
תודות
3,511
נקודות
375
דעת רש"י והרמב"ן שגם אהרן הכהן עצמו לא יכל להיכנס לקודש הקדשים, אלא ביום כיפור.

אבל הגר"א מפרש על פי פשטות המדרש שאהרן [בשונה משאר הכהנים הגדולים] - יכל להיכנס בכל פעם שרצה, ובתנאי שיביא את סדר הקרבנות האמור בפרשה.

ובטעם שאהרן היה שונה מכולם, היה מקום לומר כי כתוב עליו "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים", כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים - יכל להיכנס למקום קודש הקדשים;
אך במאור הגדול הובא לבאר בזה באופן אחר, על פי הספורנו כ"ד ג' כי בימי המדבר היה עניין המשכן כל יום כיום כיפור, ולכן דווקא אהרן נצטווה להקטיר ולערוך הנרות, עכ"ד,
וכיון שזה היה מבחינה מסוימת כיום כיפור - יכל להיכנס כל יום,
ואולי נפק"מ לאלעזר בשנה האחרונה, שלפי הטעם שעל פי הספורנו לכאו' גם הוא יכל להיכנס במדבר כל יום,
אך לפי הטעם של קודש קדשים יתכן שעל אלעזר זה לא כתוב.
 
ובטעם שאהרן היה שונה מכולם, היה מקום לומר כי כתוב עליו "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים", כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים - יכל להיכנס למקום קודש הקדשים;
ע"ד אהרן בבל יבוא ואין משה בבל יבוא, שאי"צ אפי' הקרבנות, והוא מטעם הנ"ל
 
כיון שהוא עצמו היה קודש קדשים
ואמנם היה מקום לפקפק שקודש הקדשים קאי גם על הכהנים הגדולים שבמקומו, וככן הוא בלשון הפסוק "ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים הוא ובניו עד עולם",
ובפשטות זה הולך אפי' על הכהנים ההדיוטים,
מ"מ יתכן שכיון שאהרן הוא השורש - יתכן שאצלו יש יותר ענין של קודש קדשים,
ואינני יודע אם זה נכון, ויתכן שצריך למחוק צד זה.
 

הודעות מומלצות

הרב אריה דביר הוא תלמיד של הרב אלישיב.
יש לו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון