בחקתיך אשתעשע

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
174
תודות
344
נקודות
56
כיון דקיי"ל דבחולה מאכילין אותו הקל קל תחילה, לכאורה עדיף להאכילו בשר נבילה שאיסורו בלאו של נבילה, ולא חל עליו איסור יו"כ כי אין איסור חל על איסור, (לכה"פ כשנתנבל לפני יוה"כ) מבשר שחוטה שיש עליו איסור יום כיפור שהיא בכרת.

אמנם אם צריך לאכול הרבה בשר י"ל שכמו שי"א שעדיף לשחוט לחולה בשבת מלהאכילו נבילה, למרות ששחיטה בשבת הוא מלאכה של סקילה, ונבילה היא לאו, כיון שבנבילה עובר על כל כזית וכזית, משא"כ בשחיטה זה רק עבירה חד-פעמית, א"כ גם בניד"ד י"ל שבאיסור יו"כ חייב רק על כל שיעור ככותבת, משא"כ נבילה חייב על כל כזית וכזית, וא"כ יש להעדיף בשר כשר מבשר נבילה.
 
נערך לאחרונה:
כיון דקיי"ל דבחולה מאכילין אותו הקל קל תחילה, לכאורה עדיף להאכילו בשר נבילה שאיסורו בלאו של נבילה, ולא חל עליו איסור יו"כ כי אין איסור חל על איסור, מבשר שחוטה שיש עליו איסור יום כיפור שהיא בכרת.

אמנם אם צריך לאכול הרבה בשר י"ל שכמו שי"א שעדיף לשחוט לחולה בשבת מלהאכילו נבילה, למרות ששחיטה בשבת הוא מלאכה של סקילה, ונבילה היא לאו, כיון שבנבילה עובר על כל כזית וכזית, משא"כ בשחיטה זה רק עבירה חד-פעמית, א"כ גם בניד"ד י"ל שבאיסור יו"כ חייב רק על כל שיעור ככותבת, משא"כ נבילה חייב על כל כזית וכזית, וא"כ יש להעדיף בשר כשר מבשר נבילה.
ר"ן (על הרי"ף) מסכת יומא דף ד עמוד ב
אבל נ"ל דלגבי חולה אין איסור נבילה קל מאיסור שבת דנהי דנבילה איסור לאו ושבת איסור סקילה איכא חומרא אחרינא בנבילה לפי שהאוכלה עובר בלאו על כל זית וזית שבה כדאמרי' לגבי נזיר שהיה שותה יין [נזיר מב א] אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת אבל לענין שבת לא עבר אלא בשעת שחיטה וחד לאו הוא דאיכא דמעשה שבת מותרין דקי"ל [ב"ק עא א] היא קודש ואין מעשיה קודש ומש"ה לאוין הרבה דנבילה לא מיקרי איסור קל לגבי חד לאו דשבת ואף על גב דהוי איסור סקילה:

לשון הר''ן מורה קצת שדווקא איסורים רבים נגד אחד לא נחשב איסור קל אע''פ שהאחד איסור סקילה
אבל בנידון שהובא לפנינו יתכן ואין לחלק בין 15 לבין 10 דרך משל אלא אזלינן בתר החמור כי סוף סוף הוא החמור.
 
מעט בסוגיא הזו במאמרי הנושא [לא הושלם לע"ע!]
לא קראתי את הכל, אבל ראיתי שאתה עוסק בשאלה האם פקו"נ הותרה או דחויה.
Uלא זכיתי להבין מה זה משנה לגבי שאלתנו אם פיקו"נ הותרה או דחויה, שהרי עד כמה שהותרה איסור יום כיפור גם הותרה איסור נבילה, ועל זה גופא נאמר הכלל שבפיקו"נ מאכילין אותו הקל קל תחילה.
 
הדיון חילול שבת לחולה - שווה במהותו לדיון לגבי האכלת חולה יוהכ"פ
והכלל של הקל הקל נאמר בשניהם
 
הדיון חילול שבת לחולה - שווה במהותו לדיון לגבי האכלת חולה יוהכ"פ
והכלל של הקל הקל נאמר בשניהם
ובדיוק לכן שאלתי שבשניהם קיימת אותו נידון בדיוק אם זה הותרה או דחויה.
ואיך זה קשור לשאלה אם להקדים נבילה או יום כיפור?
 
בשאלה הזו של שחיטה מול נבילה מונח היסוד לתשובה שלך
על זה נאמרו סברות רבות בראשונים לכאן או לכאן
פשוט תקרא מה שכתבתי
 
בשאלה הזו של שחיטה מול נבילה מונח היסוד לתשובה שלך
על זה נאמרו סברות רבות בראשונים לכאן או לכאן
את זה אני יודע - זו לא היתה השאלה שלי!
השאלה שלי אם אותו סברא קיים גם לגבי להעדיף אכילה ביו"כ או להעדיף נבילה ביום כיפור.
ואם יש סיבה אחרת להעדיף אכילת נבילה.

פשוט תקרא מה שכתבתי
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ספירת העומר​

אי' שספירה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון