נח - האם קין נהרג במבול | בראשית | פורום אוצר התורה נח - האם קין נהרג במבול | בראשית | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,621
תודות
7,653
נקודות
692
ומחיתי את כל היקום

במדרש רבה פרשה לב (סי' ה) אמרו, זה קין היה תלוי ברפיון ובא מבול ושטפו שנאמר "וימח את כל היקום". ובעלים לתרופה (תשפ"ד) הביאו שלעיל פרשה כב (סי' יב) נכתב ביתר ביאור[1], שהיקום הוא רמז ל"ויקם קין". ובהערה שם העירו, שמדרש זה הוא לפי הפירוש השני ברש"י (ד, כד) שלמך לא הרג את קין.

ואולי אפשר לרמוז עוד, ש"היקום" בגימטרייה "קין", עם הכולל.​


[1] כמבואר במהרז"ו.​
 
לפי המדרש יוצא, שהוא היה הכי מבוגר מכל העולם, (חוץ מריבל ואליהו וכדו').
הראוני שכ"ה בשמות רבה (פרשה לא סי' יז):
"אם יוליד איש מאה" זה קין שהוליד מאה בנים "ושנים רבות יחיה" שחיה כמו שחיה אדם "ורב שיהיו ימי שניו" שהוסיף ימים על ימי אביו תשכ"ו שנים.​
 
"ומדרש בראשית רבה לא הרג למך כלום", ונפלא שהמדרש רבה לשיטתו שנהרג במבול, והתנחומא שהביא רש"י בתחילה, שכן הרג, יחלוק.​
מדוע פלא הדבר? כידוע שמדרשים חלוקים, ואולי פלא שמדרש תנחומא נכתב ע"י תנא ומדרש רבה (אולי) לא? אלא ע"י אמורא? עיין בהקדמה של מדרש רבה המבואר בעניין מי כתב את המדרש.
 
מדוע פלא הדבר? כידוע שמדרשים חלוקים, ואולי פלא שמדרש תנחומא נכתב ע"י תנא ומדרש רבה (אולי) לא? אלא ע"י אמורא? עיין בהקדמה של מדרש רבה המבואר בעניין מי כתב את המדרש.
רבי תנחומא בר אבא היה אמורא, ונקרא "רבי" כיוון שהיה סמוך וגר בארץ ישראל, שלא כאמוראי בבל שנקראו "רב".
תלמידיו כתבו כפה"נ את המדרש, ורוב הדברים במדרש תנחומא הם מאוחרים יותר מדברי המדרש רבה, ואמנם גם במ"ר הדרשות הם מאמוראי א"י, ורק חלק קטן זה מדברי התנאים.
 
מדוע פלא הדבר? כידוע שמדרשים חלוקים, ואולי פלא שמדרש תנחומא נכתב ע"י תנא ומדרש רבה (אולי) לא? אלא ע"י אמורא? עיין בהקדמה של מדרש רבה המבואר בעניין מי כתב את המדרש.​
לא התכוונתי שזה פלא [הגרש"ש קורא "נפלא" ל"פלא", וכ"ה בלשון הקודש המקורית, אבל בלשונינו אין זה פלא] אלא יפה מאוד.​
 

פתרון החידה:​

קין נהרג – במבול, כמבואר במדרש רבה (שמות פרשה לא סי' יז) שהובא באשכול אחר "וגם קבורה לא היתה לו" שהיה תלוי ברפיון ובא המבול ושטפו".

הבל הרג – למ"ד בזבחים (קיג, ב) שלא ירד מבול בארץ ישראל, האנשים שם מתו מההבל של מי המבול, כמבואר בגמ' שם.

אגב פרט זה שמתו מההבל, זה כמו הזוה"ק שהביא הרד"ל. ובפרקי דר"א מבואר שהמים התגלגלו לשם, וכן נוקט הרמב"ן.​
לענ"ד ל"ש למימר דהיות ונקבר במבול חשיב כאילו המבול הרגו, ויל"ע.
 
תוכל לציין מקור מדויק?
הובא גם במדרש בראשית רבה פרשת נח פרשה לב סימן ה וז"ל:

רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר זֶה קַיִן הָיָה תָּלוּי בְּרִפְיוֹן, וּבָא מַבּוּל וּשְׁטָפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ז, כג): וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם.

אך עיקר מקור דרשה זו בפרשת בראשית ושם נדרש בפרשה כב סימן יב וז"ל:

וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת, רַבִּי יְהוּדָה וְרַבִּי נְחֶמְיָה. וכו'.
רַב אָמַר כֶּלֶב מָסַר לוֹ. אַבָּא יוֹסֵי בֶּן קֵסָרִי אָמַר קֶרֶן הִצְמִיחַ לוֹ. רַב אָמַר עֲשָׂאוֹ אוֹת לְרוֹצְחָנִים. רַבִּי חָנִין אָמַר עֲשָאוֹ אוֹת לְבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה.
רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אָמַר תְּלָאוֹ בְּרִפְיוֹן וּבָא מַבּוּל וּשְׁטָפוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ז, כג): וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר וַיָּקָם קַיִן וגו'.
והיינו שהאות שה' נתן לקין הגין עליו עד המבול ולא לעולם.

וכמו שכתבו כאן לעיל, שהכל לשיטת המדרש רבה שלמך לא הרגו, וחי עד המבול, וכמו שהביאו עוד לעיל משמות רבה להדיא שהאריך ימים הרבה תשכ"ו שנים יותר מאביו, והיינו עד המבול.
ולא ידעתי מה יש להסתפק עוד בזה.
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לכאורה ממש"כ בפרשה משמע שבעצם אי"צ לאשה בעולם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה